printlogo


شعار برنامه‌های نوروزی آستان قدس رضوی اعلام شد
زیارت، خانواده و همدلی
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: امسال برنامه‌های نوروزی 1402حرم مطهر رضوی با شعار محوری «زیارت، خانواده و همدلی» تدارک و برنامه‌ریزی شده است.


به گزارش خبرنگار قدس، عبدالحمید طالبی در نشست خبری تشریح ویژه‌برنامه‌های نوروز ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان که صبح یکشنبه با حضور، رؤسا و مدیران مؤسسه‌های تابعه این سازمان و جمعی از اصحاب رسانه در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: امسال به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز، شاهد حضور خیل عظیمی از زائران در بارگاه منور و مطهر رضوی خواهیم بود، از همین رو برنامه‌های متنوع ویژه‌ای برای میزبانی هر چه شایسته‌تر از زائران و مجاوران در این ایام تدارک دیده شده است.
وی ادامه داد: برنامه‌های امسال با هدف فراهم آوردن زیارت مطلوب برای زائران و نهادینه کردن زیارت متعالی تهیه و تدارک دیده شده و امیدواریم بتوانیم با ارائه محصولاتی غنی و روزآمد، محتوای فرهنگی زائران را فراهم آوریم.
دکتر طالبی در ادامه «زیارت» را کانون تمامی فعالیت‌های فرهنگی آستان قدس در حرم مطهر رضوی دانست و با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های ایام نوروز، تشرف زائران به صورت خانوادگی به حرم مطهر است، گفت: همدلی، انسجام اسلامی، اتحاد ملی و کمک به همنوع در ایامی که شاید بسیاری از افراد نیاز به حمایت داشته باشند، از نکات قابل توجهی است که سعی شده در برنامه‌های امسال در مجموعه آستان قدس رضوی، استان و ملی اجرایی شود.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به بحث تقویت رویکرد زائرمحوری اشاره کرد و افزود: تسهیل زیارت و تثبیت آن با ارائه محصولات فرهنگی، ارائه خدمات اجتماعی به زائران و مجاوران نیازمند و... از دیگر رویکردهای برنامه‌های نوروزی حرم مطهر رضوی است.

 برگزاری 42 برنامه محوری در حرم مطهر رضوی
وی خاطرنشان کرد: در آبان ماه امسال نخستین جلسه مجمع مشورتی استان برگزار و سند محتوایی آن ارائه و سیاست‌ها، راهکارها و برنامه‌های اصلی و نقاط آسیب مطرح شد و با ایجاد قرارگاه استانی و ستاد مناسبت‌های ویژه در آستان قدس رضوی توانستیم 42 برنامه مختلف را در حرم مطهر رضوی، سازمان علمی و فرهنگی، بنیاد کرامت و بنیاد بهره‌وری و موقوفات برای ایام نوروز برنامه‌ریزی کنیم.
طالبی در ادامه به فعالیت‌های بنیاد فرهنگی رضوی در ایام نوروز 1402 اشاره کرد و دو ویژه‌برنامه «مهمان بهشت» ویژه زائران زیارت‌اولی از استان‌های محروم و جشن تکلیف دختران تازه‌مکلف را از محوری‌ترین برنامه‌های این مؤسسه برشمرد.
وی با اشاره به اینکه مؤسسه آفرینش‌های هنری نیز با ارائه فعالیت‌های متعدد رسانه‌ای، تصویری و هنری میزبان زائران و مجاوران نوروزی است، گفت: تهیه بسته‌های فرهنگی و تبلیغی و ارائه آن به 100 هتل در سطح مشهد، ایجاد پایگاه فرهنگی در هتل‌ها، ارائه بسته‌هایی با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی، راه‌اندازی پویش من را با خودت ببر، راه‌اندازی پایگاه‌های سیار کتاب و... از جمله خدمات این مؤسسه به زائران است.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «بهار نیایش» نیز در مبادی ورودی شهر مشهد میزبان زائران هستیم و سعی داریم این حس را به آنان القا کنیم که تمام شهر مشهد حرم است و باید ادب حضور به این شهر مقدس رعایت شود.

 حساسیت ویژه به خاطر تقارن بهار طبیعت با بهار قرآن 
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه تقارن ماه مبارک رمضان با عید نوروز حساسیت ارائه خدمات را برای تمامی دستگاه‌های فرهنگی ایجاد می‌کند، گفت: به همین منظور این برنامه‌ها با برپایی نمایشگاه قرآن در مدرسه خیرات‌خان آغاز خواهد شد و همچنین مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی از 4 تا 12 فروردین با همکاری اداره کل ارشاد، نمایشگاه قرآن را در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار می‌کند.
وی همچنین از برپایی نمایشگاه مردم‌محور و سازمان‌نهاد توسط مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی با عنوان «شباب الشمس» خبر داد و افزود: این نمایشگاه حد فاصل باب‌الرضا(ع) و باب‌الجواد(ع) حرم مطهر رضوی به ارائه خدمات می‌پردازد.