printlogo


موشک‌های کروز «حیدر» و «شفق» رونمایی شدند
تجهیز بالگردهای هوانیروز به تسلیحات جدید
ارتش جمهوری اسلامی ایران، یکی پس از دیگری مراحل رشد فناوری پیشرفته دفاعی را پشت سر گذاشته و حالا پس از مسلح شدن نیروی زمینی به سامانه‌های پهپادی و موشک‌های مخصوص رزم چندمحوری، نوبت به مسلح شدن بالگردهای هوانیروز به موشک‌های کروز نقطه زن رسیده است.


امیر خلبان یوسف قربانی، فرمانده هوانیروز نیروی زمینی ارتش روز گذشته و در مراسم افتتاح موزه هوانیروز ارتش گفت: در دوران خدمت من در هوانیروز اجرای فرامین فرماندهی معظم کل قوا را در دستور کار قرار دادیم و براساس دستورات امیر حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش ۳۱ طرح لبیک یا خامنه ای در دستور کار قرار گرفت. وی ادامه داد: با تلاش‌های انجام شده در سال‌های اخیر، توان رزم هوانیروز را به ۸۰ درصد رساندیم و در راستای تحقق خواست رهبر معظم انقلاب در حوزه نهضت قطعه‌سازی بیش از ۸۰۰ قطعه تولید شد و روی بالگردها استفاده می‌شود. فرمانده هوانیروز ارتش ساخت تجهیزات دید‌در شب را یکی دیگر از دستاوردهای هوانیروز دانست و تصریح کرد: در دنیا تنها چند کشور دارای توانایی دید در شب هستند مانند روسیه و آمریکا و ایران اسلامی نیز یکی دیگر از این کشورهاست، همچنین موشک های کروز روی بالگردها استفاده شده و در رزمایش‌های مختلف به کار گرفتیم که تعجب ناظران بین المللی را در پی داشته و آن‌ها بر توان بالای عملیاتی هوانیروز ارتش اعتراف کرده‌اند. وی با اشاره به تمهیدات دیده شده برای حفاظت از بالگردهای هوانیروز تصریح کرد: در حوزه خودحفاظتی بالگردها هم به دستاوردهای خوبی رسیدیم و روی 40 فروند از بالگردها سامانه چف و فلر و همچنین روی 40 فروند از بالگردها سامانه دید در شب نصب کرده‌ایم. امیر خلبان قربانی با اشاره به خدمات هوانیروز در حوزه امداد و نجات  نیز گفت: ما در ۳۰ استان امداد و نجات را انجام می‌دهیم و در کنار آن در بحث پیوند اعضا و انتقال اعضای اهدایی از نقاط مختلف کشور توسط هواپیمایی هوانیروز مشارکت داریم.

رونمایی از موشک‌های «حیدر» و «شفق» 
یکی از دستاوردهای جدید نیروی زمینی ارتش که روز گذشته به نمایش درآمد، موشک کروز هواپایه نقطه زن حیدر است که ۶۰ کیلوگرم وزن و ۳ متر و ۷۰ سانتی متر طول دارد. موتور موشک حیدر از نوع میکرو توربین با وزن ۴۰ کیلوگرم است که این موشک با برد ۲۰۰ کیلومتر و سرعت حدود ۵۰۰ کیلومتر در ساعت قابلیت شناسایی اهداف، ارسال تصویر از هدف و قفل اپتیکی روی اهداف و انهدام دقیق آن‌ها را دارد که در این نمایشگاه به درمعرض دید عموم قرا  گرفت. موشک شفق نیز یکی دیگر از دستاوردهای هوانیروز بود که در این نمایشگاه به نمایش درآمده است. موشک شفق ۴۸ کیلوگرم وزن، ۱۸۹ سانتی متر طول، ۲۰ کیلومتر برد و سرجنگی آن نیز ۱۳ کیلوگرم وزن دارد. این موشک قابلیت عملیات در شب و روز و همه شرایط آب و هوایی را داراست و با هدایت لیزری قابلیت نصب روی دیگر جنگنده‌ها، قایق‌های تندرو و کشتی را دارد.