printlogo


اقدامات پیشگیرانه دانشگاه علوم پزشکی برای سلامت زائران
پایگاه‌های مراقبت‌های پزشکی چه خدماتی به زائران نوروزی می‌دهند؟
با آغاز سفرهای نوروزی، نگرانی از شیوع بیماری‌های واگیردار جدی می‌شود. شهر مشهد بر اساس پیش‌بینی‌ها نوروز امسال میزبان بیش از 9 میلیون زائر خواهد بود. بنابراین اقدامات پیشگیرانه دانشگاه علوم پزشکی برای سلامت زائران علی بن موسی‌الرضا(ع) اهمیت ویژه‌ای دارد.


به سراغ رئیس کمیته بهداشت، سلامت و محیط زیست ستاد خدمات سفر مشهد رفتیم تا ببینیم چه تدبیری برای این موضوع اندیشیده شده است.
علی غلامپور اظهار کرد: بیماری‌های تنفسی در فصل بهار شیوع بیشتری دارد و زائران و مجاوران باید اقدامات پیشگیرانه داشته باشند.
وی درباره بیماری‌هایی که شیوع بیشتری دارند، گفت: آنفلوانزا، سرماخوردگی و کرونا بین مردم شایع است.
رئیس کمیته بهداشت، سلامت و محیط زیست ستاد خدمات سفر مشهد از توزیع رایگان واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های هدف گفت و توضیح داد: بیماران دیابت کنترل نشده، بیماران آسم یا افرادی که بیماری شناخته شده تنفسی داشتند، جزو گروه‌های هدف هستند و برایشان از ابتدای فصل این واکسن‌ها توزیع شد تا کمتر در خطر باشند.
غلامپور از نظام مراقبت برای بیماری‌های تنفسی خبر داد و گفت: گزارش‌های بیماران تنفسی و علایم آن‌ها از بیمارستان‌ها، مراکز درمانی خصوصی و درمانگاه‌ها جمع‌آوری می‌شود و بر اساس آن نمودارهای روند بیماری را تشکیل می‌دهیم تا علائم، تغییرات و روند بیماری‌ها، ثبت و تصمیم‌گیری‌های لازم برای مدیریت درمان انجام شود.

تشدید نظارت در نوروز برای جلوگیری از طغیان بیماری‌ها 
وی با توجه به ورود زائران به مشهد متذکر شد: افزایش نظارت‌های همکاران بهداشت محیط به خصوص در رستوران‌ها و مراکز اقامتی از چند روز پیش آغاز شده و کیفیت و سلامت غذا و بهداشت محیط آشپزخانه بررسی می‌شود.
رئیس کمیته بهداشت، سلامت و محیط زیست ستاد خدمات سفر مشهد، پیشگیری از مسمومیت غذایی را یکی از موارد اساسی عنوان کرد و افزود: طغیان بیماری با نظارت‌ها کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.
غلامپور گفت: نمونه‌گیری از آب، یکی از طرح‌هایی است که هر سال انجام می‌شود؛ کلر باقیمانده در آب مصرفی در مکان‌های مختلف بررسی و از نظر بهداشتی روی آن آزمایش‌های مختلف انجام می‌شود.

ابتلا به سرخک و سرخجه در مشهد بسیار پایین است
غلامپور با بیان اینکه سه ماه پیش واکسیناسیون سرخک و سرخجه در مشهد برای کودکان زیر 15 سال شروع شد، ادامه داد: این واکسیناسیون برای اتباع خارجی و ایرانی‌هایی که با این افراد در ارتباط بودند، انجام شد به طوری که 20درصد افرادی که واکسیناسیون انجام دادند، ایرانی بودند.
وی گفت: درصد ابتلا به سرخک و سرخجه در مشهد بسیار بسیار پایین است و خوشبختانه پس از این واکسیناسیون، نظام مراقبت فعالی در مشهد برای بیماری سرخک و سرخجه ایجاد شد. از این رو نگرانی بابت شیوع این بیماری در نوروز نداریم.

هزار و 800 ویزیت از ابتدای تشکیل ایستگاه‌های سلامت در مبادی ورودی شهر
رئیس کمیته بهداشت قرارگاه خدمات سفر مشهد گفت: از 15 اسفند ماه که ایستگاه‌های سلامت در مبادی ورودی زائران به مشهد ایجاد شد تا ظهر یکشنبه 21 اسفند ماه، هزار و 800 نفر ویزیت شدند.
غلامپور توضیح داد: قند خون، فشار خون، مشاوره‌های سلامت و بروشورهای سلامتی در این ایستگاه‌ها به مراجعان داده می‌شود.

فعالیت ویژه پنج پایگاه مراقبت مرزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ایام نوروز
مسئول کمیته بهداشت ستاد خدمات سفر ایام نوروز دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم از پایگاه‌های مراقبت مرزی برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های سندرومیک در نوروز خبر داد و گفت: این پایگاه‌ها در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد، مرز دوغارون شهرستان تایباد، لطف‌آباد شهرستان درگز، باجگیران شهرستان قوچان و شهرستان سرخس در نوروز به صورت ویژه فعال هستند.
محمدرضا جویا با بیان اینکه برای درمان هاری نیز در مشهد پنج مرکز و در هر شهرستان یک مرکز فعال است، گفت: واحدهای درمان سالک نیز در مشهد چهار مرکز و در شهرستان‌ها 30 مرکز فعال دارند.

خبرنگار: طیبه بازپور