printlogo


در حاشیه تور خبری‌بازدید از هشت اقدام تحولی در منطقه ثامن بررسی شد
مرمت بازار فرش صدای فرش فروشان را درآورد
روز شنبه 20اسفند ماه، تور خبری بازدید از هشت اقدام تحولی در منطقه ثامن برگزار شد.


به گزارش قدس  خراسان  براساس آنکه شهردار منطقه ثامن، 27 آذر امسال در نشست با اصحاب رسانه عنوان کرده بود، هشت اقدام تحولی در این بافت مواردی مانند حفظ و احیای میراث فرهنگی در حریم رضوی، تقویت اقامت و سکونت در حریم رضوی، گسترش خدمات عمومی و ایمنی، توسعه اماکن مذهبی، گسترش فضاهای سبز، مدیریت حمل و نقل، دسترس‌پذیری و گسترش مجتمع‌های بهداشتی است.

8 ماهی که 26 ماهه شد
همان طور که ذکر شد، حفظ و احیای میراث فرهنگی در حریم رضوی یکی از اقدامات هشت‌گانه تحولی در بافت ثامن عنوان شده؛ اما در حاشیه این بازدید، یکی از کسبه بازار فرش از وضعیت این بازار گلایه کرد و گفت: قرار بود این طرح هشت ماهه تکمیل شود؛ اما الان دو سال و دو ماه است وضعیت زندگی و کسب و کار ما این است. 
یکی دیگر از کسبه نیز در تأیید و تکمیل صحبت‌های هم صنف خود خطاب به مسئولان شهرداری منطقه ثامن اظهار کرد: هر نوع همکاری با شما داشتیم. شما که نمی‌توانستید این اقدام را انجام دهید، چرا این کار را آغاز کردید؟ این قسمت از سقف که ساخته‌اید، نم زده است.

باران، گواه ادعاهای کسبه شد
بارش باران حین بازدید و وضعیتی که در بازار ایجاد شده بود، گواه و شاهد صحبت‌های کسبه‌ای بود که گلایه داشتند و می‌گفتند: زمانی که باران می‌بارد، مغازه‌های ما را آب برمی‌دارد. به خاطر این پروژه سه ماه مغازه‌های خود را تعطیل کردیم؛ اما حالا پس از گذشت 26 ماه، کار نیمه‌تکمیل رها شده و آن قسمتی هم که ساخته شده، نم زده است.
خبرنگار قدس خراسان، موضوع را از شهردار منطقه ثامن که در این بازدید حضور داشت، پیگیری کرد.
ساسان نورین مقدم گفت: بازار فرش با توجه به سابقه تاریخی که دارد، نیازمند مرمت و بهسازی بود. در سال‌های گذشته پژوهش‌های لازم و مطالعاتی که برای مرمت این اثر تاریخی انجام شد، در اختیار شهرداری قرار گرفت و با تأمین اعتبار، مرمت آغاز شد.

بهره‌برداری از فاز دوم به زودی آغاز می‌شود
وی با توضیح این مطلب که مرمت شامل دو بخش فضاهای عمومی و فضاهایی که به طور اختصاصی در اختیار صاحبان مغازه‌ها(دکاکین) بود، افزود: از فاز نخست بازار فرش بهره‌برداری شده است و فاز دوم آن نیز به ‌زودی آغاز خواهد شد.
شهردار منطقه ثامن تأکید کرد: مأموریت شهرداری مشهد، مرمت بخش عمومی شهرداری بود و فاز یک شامل دروازه، طاق‌های اصلی، پنجره‌های روبه‌بام و فضای روبسته که از ورودی شهید اندرزگو شروع و به فضای گذر بلافصل ختم می‌شود.
نورین مقدم در ادامه عنوان کرد: ادامه کار در خصوص گذر بلافصل و نحوه اتصال به طرح بلافصل، مطالعات با همکاری آستان قدس در دست اقدام بوده؛ اما این بخش در کریدورهای عمومی است. فاصله‌ای که بین سازه قدیم و سازه جدید ایجاد شده، سبب ریزش آب در زمان بارندگی می‌شود. کاسبان بازار فرش حق دارند و ما‌ پیگیر حل مشکل آن‌ها هستیم.
وی تصریح کرد: به طور طبیعی در بخشی که ساختمان‌های جدید ایجاد و مرمت شده با بخشی که ساختمان‌های قدیمی بوده باید با هم هم‌پیوند شوند؛ اما بهتر این بود همه این‌ها را با هم می‌ساختند یعنی خود کسبه بازار هم بخش‌های غیر عمومی را مرمت می‌کردند؛ اما این کار صورت نگرفت و موجب این مشکلات شده است. 

آب‌ریزی و نم‌زدگی برطرف می‌شود
شهردار منطقه ثامن گفت: در جلسه‌ای که با همکارانمان داشتیم خواستیم این بحث‌های آب‌ریزی و نم‌زدگی برطرف شود و پیش‌بینی و تمهیداتی داشته باشند. البته در درازمدت تمام غرفه‌ها با همان حس و حال و فضای تاریخی اجرا شود.
وی در خصوص تشویق کسبه بازار برای مرمت غرفه‌ها گفت: این بخش دو مرحله دارد؛ نخست تقاضای پروانه برای توسعه تجاری است که ما به استناد مصوبه شورا و قانون مربوط به دنبال بخشودگی عوارض پروانه برای این کسبه هستیم تا تشویقی باشد که برای اجرا کمک کنند.  در بخش تکمیل هم وام‌هایی را صندوق حرمین و مراجع دیگری که در حوزه میراثی هستند، پیش‌بینی کرده‌اند.

تنها یادگاری بازار بزرگ مشهد، ناایمن است
بازار فرش‌فروش‌های مشهد واقع در اندرزگوی 13، پیش از این جزئی از بازار بزرگ مشهد به شمار می‌آمد که در آن انواع و اقسام مایحتاج زائران عرضه می‌‌‌شد؛ اما به تدریج فروشندگان قالی و قالیباف‌ها در این راسته بازار مستقر شده و امروزه بیشتر حجره‌های این مکان به فروشندگان و پرداخت‌کنندگان انواع قالی اختصاص یافته است.
بازار فرش که تنها تکه و یادگاری باقیمانده از بازار بزرگ شهر مشهد به حساب می‌آید، به دستور شاهرخ تیموری ساخته شده است. کم توجهی و رسیدگی نکردن اصولی به بازار و بنای آن در سال‌های نه چندان دور سبب شده بود وضعیت بازار تاریخی فرش مشهد روز به روز وخیم‌تر شود. تا آنجا که سازمان آتش نشانی مشهد به صورت رسمی اعلام کرد این بازار، نا ایمن است و هرلحظه امکان فروریختن سقف آن روی سر مردم و مالکان وجود دارد.
اوضاع نامساعد ساختمان بازار و در خطر بودن جان مردم و نیاز ضروری به مرمت موجب شد شهرداری و میراث  فرهنگی بر سر مرمت و بهسازی بازار تاریخی فرش به توافق برسند و حدود دو سال پیش مرمت این گذرگاه زنده اقتصادی را آغاز کنند؛ اما روند اجرای این پروژه مهم به دلیل تأمین مصالح سنتی، کمبود استادکار ماهر و البته همکاری نکردن برخی از مالکان با پروژه، کمی طولانی شد.
​​​​​​​