printlogo


تولیت آستان قدس رضوی در مراسم سالگرد رحلت آیت‌الله محمدی ری‌شهری:
مرحوم ری‌شهری به علم حدیث امتداد اجتماعی بخشید
تولیت آستان قدس رضوی گفت: مرحوم آیت‌الله ری‌شهری با رصد نیازهای روز جامعه و پاسخ‌گویی به پرسش‌های نسل جوان از طریق منابع حدیثی، به علم حدیث و احادیث امتداد اجتماعی بخشید.


​​​​​​​به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در مراسم نخستین سالگرد رحلت آیت‌الله محمدی ری‌شهری که در مصلای آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد، به جایگاه والای انسان در عالم خلقت اشاره و اظهار کرد: انسان با بهره مناسب از نعمت‌های الهی و پیمودن راه کمال می‌تواند به مقام خلیفه‌اللهی و جانشین خداوند روی زمین برسد.
وی با بیان اینکه اسلام برای تعالی انسان دو بال علم و عمل را توصیه کرده است؛ اظهار کرد: علم و عمل صالح دو بالی هستند که خداوند در وجود هر انسانی به صورت بالقوه قرار داده است و هر که آن را بالفعل کند به جایی می‌رسد که مسجود ملائکه‌الله می‌شود.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به بیان برخی خصوصیات ممتاز مرحوم آیت‌الله ری‌شهری پرداخت و با اشاره به تنوع عرصه‌های مجاهدت این عالم ربانی، عنوان کرد: مرحوم آیت‌الله ری‌شهری عالمی متقی و خدمتگزاری مؤثر بود؛ تأسیس حوزه علمیه و مؤسسه «دارالحدیث» و تألیف آثار متعدد و ارزشمند اسلامی از جمله اقدام‌های این روحانی خدوم است.
وی افزود: آن مرحوم لحظه‌ای از مجاهدت در عرصه علمی و تلاش برای ترویج و نشر علوم اسلامی و شعائر دینی دست نکشید و حقیقتاً گام‌های بلندی در احیای علم حدیث برداشت؛ بدون مبالغه وی ادامه‌دهنده راه علمایی چون شیخ صدوق و شیخ کلینی در علم حدیث است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با تأکید بر اهمیت پاسخ‌گویی علمای دین به مسائل روز، تصریح کرد: امروز نیازها عوض شده و باید به پرسش‌ها و شبهه‌های روز پاسخ داده شود؛ آیت‌الله ری‌شهری احادیث را امتداد اجتماعی داد و پاسخ پرسش‌های نسل امروز را از میان احادیث استخراج و به جامعه منتقل کرد.
وی با بیان اینکه آیت‌الله ری‌شهری راه رشد و تعالی را با استفاده شایسته و توأمان از علم و عمل پیمود، تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله ری‌شهری مدیری ممتاز بود و در دستگاه قضایی و اطلاعاتی و دیگر مسئولیت‌های خود، اخلاق‌مداری و تقوای الهی را پیش می‌گرفت.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به دوران مسئولیت مرحوم آیت‌الله ری‌شهری در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: باید مدیریت آن عالم عامل را تحسین کرد و تحولات عظیمی که در دوران مسئولیت ایشان در بارگاه قدسی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) رقم خورده، ستودنی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه این عالم مجاهد و مهذب در عرصه‌های گوناگون انقلابی، علمی و مدیریتی، منشأ خدماتی شایسته و تحسین برانگیز بود، گفت: این عالم ربانی و شخصیت کم‌نظیر در عرصه‌های مختلف که مورد نیاز نظام اسلامی بود، حضور می‎یافت و مورد اعتماد و احترام امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب قرار داشت.