printlogo


قدس فهرست دارایی‌های آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی خراسان رضوی را بررسی می‌کند
80 ملک مازاد در لیست اموال قابل مولد‌سازی


​​​​​​​4 آذر 1399 بود که شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره فروش و مولدسازی دارایی‌های دولت مصوبه‌ای را با هدف کمک به رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری اموال مازاد دولتی به تصویب رساند که در بند7 آن آمده است عواید حاصل از واگذاری اموال غیرمنقول و پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام پس از کسر کارمزد مصوب هیئت به حساب خزانه واریز خواهد شد. نیمی از مبالغ واریزی به خزانه، بلافاصله به حساب تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دستگاه اجرایی مربوطه ستادی یا استانی واریز خواهد شد تا در سقف بودجه مصوب هزینه شود.
همچنین در تبصره‌های این بخش از مصوبه آمده است 100درصد مبالغ واریزی به خزانه از محل واگذاری دارایی‌های وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بلافاصله به حساب تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وزارتخانه مربوطه واریز و در محلات و مناطق محروم سرمایه‌گذاری شود و نیز در مورد منابع حاصل از فروش دارایی‌های شرکت‌های دولتی تمامی مبالغ واریزی به خزانه بلافاصله به حساب شرکت مربوطه واریز خواهد شد.
14 اسفند بود که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در نشست با فرمانداران خراسان رضوی گفت: نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های دستگاه‌های اجرایی در استان به کمیته هفت نفره مولدسازی اموال و دارایی‌های دولت ارسال شده است.
جواد خدایی به وجود اماکن و قطعات زمین بدون استفاده‌ای که در اختیار دستگاه‌های اجرایی محلی است اشاره و تأکید کرد: استفاده از این اموال می‌تواند اقتصاد، کشاورزی و صنعت یک شهر به ظاهر کم‌برخوردار را متحول کند.
با بررسی دبیرخانه هیئت عالی مولدسازی دارایی‌های دولت متوجه می‌شویم تاکنون اسامی دو وزارتخانه آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی در پایگاه اطلاع‌رسانی این هیئت منتشر شده که سهم خراسان رضوی در این اموال و دارایی‌ها نیز قابل توجه است.
آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در شهر مشهد 17 مورد و در دیگر شهرهای استان 36مورد را در فهرست اموال مازاد دارد که در صاین میان از دارایی‌های مشهد سهم ناحیه یک آموزش و پرورش مشهد سه ملک در مجموع با عرصه 384.67 مترمربع و اعیان 418 مترمربع است.
در ناحیه 2 آموزش و پرورش مشهد دارالقرآن بیت‌الرقیه(س) تنها ملک مازاد عنوان شده و در ناحیه 3 آموزش و پرورش این شهر نیز ملک موزه، ملک فرخ و زمین نظام وفا مازاد اعلام شده‌اند، سهم ناحیه 4 آموزش و پرورش مشهد در جدول اموال مازاد دو منزل مسکونی و یک زمین است و ناحیه 5 این اداره کل نیز در مشهد یک زمین 528 متری و یک منزل مسکونی 439.8 مترمربعی را به عنوان اموال مازاد دارد. 
ناحیه 6 آموزش و پرورش اما پنج ردیف از جدول املاک مازاد را به خود اختصاص داده است که در میان آن‌ها نام دارالقرآن امام علی(ع) نیز به چشم می‌خورد.
طبق جدول اعلام شده وزارت آموزش و پرورش شهر سبزوار تنها یک ملک مازاد با عرصه 640مترمربعی به نام دبستان خواجه‌نصير روستای رباط سروش دارد و شهر تربت حیدریه هشت خانه، مدرسه و زمین را در این جدول به نام خود ثبت کرده است.
میان‌جلگه با سه مدرسه و یک کودکستان قدیمی چهار ردیف را در جدول املاک مازاد دولتی به نام خود ثبت کرده و سهم جلگه‌رخ سه آموزشگاه در این فهرست است.
بجستان دو ملک و صالح‌آباد یک مدرسه 2 هزار و 742 مترمربعی را به عنوان املاک قابل مولدسازی به ثبت رسانده‌اند و خلیل‌آباد دو زمین و گناباد یک مدرسه را جزو اموال مازاد اعلام کرده‌اند.
یک ملک با عرصه 206 هزار و 828 مترمربعی جزو املاک مازاد زبرخان است و درگز هشت زمین و آموزشگاه در فهرست اموال مازاد آموزش و پرورش خراسان رضوی به خود اختصاص داده است. کلات نیز چهار مدرسه قدیمی دارد و چناران یک باغ 3هزار و 150 مترمربعی در روستای اخلمد را به عنوان اموال مازاد دارد.
از املاک مازاد وزارت آموزش و پرورش که بگذریم، در وزارت جهاد کشاورزی نیز املاکی را به نام خراسان رضوی می‌بینیم؛ یک آپارتمان متعلق به سازمان چای کشور در مشهد، عرصه و اعیان سردخانه‌ای در جاده سنتو، كيلومتر 33 مشهد- قوچان جنب شهرک گلبهار نیز در فهرست اموال قابل فروش یا تهاتر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آمده است، یک زمین در نیشابور نیز مورد دیگری از اموال مازاد این شرکت است.
ششدانگ عرصه و اعيان ابرده‌عليا در شاندیز، سه‌دانگ از ششدانگ مشاع زمين كاشمر مه‌ولات روستای علی‌آباد، سه‌دانگ مشاع از ششدانگ عرصه و اعيان يک قطعه محوطه زمين مزروعی در روستای حقن‌آباد رشتخوار، یک زمین و دو دربند مغازه در تربت حیدریه و یک زمین در کاشمر از جمله املاک مازاد شرکت خدمات حمایتی عنوان شده است.
به فهرست مربوط به سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها که نگاهی بیندازیم 27 ردیف آن مربوط به خراسان رضوی است که در میان املاک مازاد قابل فروش یا تهاتر اسم ساختمان جهاد سازندگی سابق با 4 هزار و 979 مترمربع عرصه، دبیرستان، کتابخانه، زمین، خانه سازمانی، انبار و مهمان‌سرا به چشم می‌خورد.
عزم دولت برای مولدسازی جدی و به دنبال اجرای آن است اما شاید بد نباشد حالا که فهرست اموال قابل فروش یا تهاتر به عنوان املاک مازاد منتشر شده، بررسی شود از این دارایی‌ها تاکنون چه استفاده‌ای شده است؟