printlogo


مروری بر آغاز اکران‌های سال 1402
ماراتن کمدی‌ها در گیشه نوروزی
فیلم‌های اکران نوروزی در حالی پنجشنبه گذشته از سوی مدیر کل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی معرفی شدند که تعداد آن‌ها نسبت به سال‌های گذشته به طور محسوسی با کاهش روبه‌رو بود.


این در حالی است که طی چند روز اخیر همایون اسعدیان، سخنگوی شورای صنفی اکران از متقاضیانی خبر داده بود که تعدادشان به انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسید و حالا با معرفی فیلم‌ها به نظر می‌آید بیشتر از اینکه با متقاضیان اکران نوروزی روبه‌رو باشیم با مخالفان آن طرف هستیم. البته نباید فراموش کرد که امسال به دلیل تقارن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان و تعطیلی چند روزه سینما، برخی از صاحبان آثار، نمایش فیلم‌ها را به عید فطر موکول کردند و احتمالاً باید منتظر فیلم‌های متنوعی در اکران عید فطر باشیم.اما در حالی که قرار بود اکران 1402 با فیلم‌های جشنواره چهل و یکم کلید بخورد، سبد اکران نوروزی فقط یک فیلم از چهل و یکمین جشنواره فجر را در خود جای داده و نکته جالب‌تر آنجاست که دیگر فیلم‌های این فهرست همگی کمدی هستند. 

در نوروز چه فیلم‌هایی خواهید دید؟
از دو سه هفته پیش یک فیلم نوروزی که زودتر از موعد به نمایش درآمده یعنی «خط استوا» هم در ژانر کمدی است. البته با توجه به اقتضائات نوروز و فیلم دیدن به عنوان یک تجربه دسته جمعی و خانوادگی، فیلم‌های کمدی مشتری بیشتر و بازار گرم‌تری دارند و تعجبی ندارد آثار این ژانر از متقاضیان جدی ایامی همچون نوروز و تابستان باشند.
فیلم‌های «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، «ملاقات با جادوگر» ساخته جمشید بهرامیان، «فسیل» ساخته کریم امینی و «عروس خیابان فرشته» ساخته مهدی خسروی به عنوان فیلم‌های اکران نوروز در شورای صنفی نمایش به ثبت رسیدند و نمایش سراسری آن‌ها از چهارشنبه همین هفته ۲۴ اسفندماه آغاز خواهد شد.
«غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا یکی از گزینه‌های فجر چهل‌ویکم بود که احتمال اکران آن در ایام نوروز می‌رفت. این فیلم که در ژانر دفاع مقدس تولید شده محصول سازمان سینمایی اوج است و برشی از زندگی شهید محمد بروجردی را در وقایع کردستان طی سال‌های ۵۸ و ۵۹ به تصویر می‌کشد که آغاز مسیری برای تبدیل شدن او به مسیح کردستان بود و با ریتم و ضرباهنگی که دارد می‌تواند جایگاهی برای خودش در گیشه دست و پا 
کند. 
«غریب» در 9 بخش کاندیدای سیمرغ شد که توانست سیمرغ جلوه‌های ویژه میدانی، بهترین فیلم از نگاه ملی، چهره‌پردازی، طراحی صحنه، بازیگر نقش اول زن و جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مقاومت بین‌الملل را از آن خود کند. بابک حمیدیان، مهران احمدی، پردیس پورعابدینی، رحیم نوروزی، فرهاد قائمیان، جعفر دهقان، هژیرسام احمدی و حسام محمودی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

رقابت کمدی‌ها برای فتح گیشه
«ملاقات با جادوگر» به کارگردانی جمشید بهرامیان، نویسندگی امیرمهدی ژوله و تهیه‌کنندگی حمید اعتباریان محصول سال ۱۳۹۸ است و آذرماه سال گذشته پروانه نمایش آن در دولت جدید مجدد صادر شد اما تهیه‌کننده با اکران پاییزی آن مخالفت و نمایش فیلم را به زمان مناسب‌تری مانند عید نوروز موکول کرد که البته فیلم به دلایلی در نوروز 1400 به نمایش درنیامد تا اینکه سرانجام در سبد اکران نوروزی امسال جا گرفت. طبق گفته تهیه‌کننده، این فیلم کمدی در سبک فیلم «سن‌پطرزبورگ» و گزینه مناسبی برای اکران نوروز است. 
امیرمهدی ژوله، مانی حقیقی، هستی مهدوی، نسیم ادبی، امیر شریعت، ستاره پروین، سپیده مرادپور و علیرضا خمسه در «ملاقات با جادوگر» نقش‌آفرینی کرده‌اند.
«عروس خیابان فرشته» به کارگردانی مهدی خسروی، نویسندگی الهه زارع و تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا تولید سال ۱۳۹۹ است و پروانه نمایش خود را سال گذشته مجدداً دریافت کرد. 
این فیلم داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که در خانه‌ای در خیابان فرشته زندگی می‌کنند و هر کدامشان در قسمتی از خانه کسب و کاری راه انداخته‌اند. محمدرضا شریفی‌نیا، عاطفه رضوی، مهراوه شریفی‌نیا، علیرضا جعفری، فهیمه رحیمیان، سام نوری، پوریا پورسرخ، حسام نواب صفوی، کمند امیرسلیمانی، شقایق فراهانی، رامین ناصرنصیر و فهیمه رحیم‌نیا از بازیگرانی هستند که در این فیلم بازی 
کرده‌اند.
و اما «فسیل» به کارگردانی کریم امینی، تنها فیلمی است که اطلاعات چندانی از بازیگران آن در دست نیست اما داستان این فیلم کمدی در دهه‌های پیش از انقلاب اتفاق می‌افتد و فیلم‌نامه آن را آرمین طهماسبی، علی باطنی و کریم امینی نوشته شده‌اند. امینی نخستین تجربه کارگردانی‌ خود را با فیلم کمدی «دشمن زن» در سال 96 کلید زد و پس از آن «گربه سیاه» را در گونه اجتماعی ساخت.
در کنار این  آثار جدید، سهرابی تأکید کرده تعداد معدودی از فیلم‌های فعلی روی پرده که شامل آثاری با مضامین اجتماعی، کودک و نوجوان و کمدی هستند، چنانچه کف فروش خود را حفظ کنند تا عید فطر روی پرده خواهند بود تا رنگ‌بندی اکران نوروز هم تا حد امکان رعایت شود.

نگاهی به نرخ بلیت سینما در سال جدید
هفته گذشته سازمان سینمایی خبر داد با هدف حمایت همزمان از رونق سینما و تقویت استقبال مخاطب، با شناور شدن دائمی و هدفمند قیمت بلیت سینما در سال ۱۴۰۲ موافقت کرده است. 
برهمین اساس قیمت بلیت سینما در سال جدید بر مبنای درجه کیفی، موقعیت جغرافیایی قرارگیری سالن سینما و سانس‌های مختلف تعیین و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و در این مصوبه سقف مبلغ بلیت ۶۰ هزار تومان (برای سینماهای مدرن مانند کوروش، ایران‌مال، فرهنگ، چارسو، صبامال و…) در نظر گرفته شده که البته درصد بسیار بیشتری از سالن‌ها و سانس‌ها با ارقام پایین‌تر یعنی تا ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و همه اقشار جامعه می‌توانند به تماشای فیلم‌ها در سالن‌های سینمایی بنشینند.

​​​​​​​خبرنگار: صبا کریمی