printlogo


به بهانه برگزاری بزرگ‌ترین جشن تکلیف دختران در سطح کشور
جشنی برای پرواز پروانه‌ها در حرم مطهر رضوی
جشن ویژه‌ای در رواق دارالمرحمه بارگاه منور امام هشتم(ع) در حالی برگزار شد که میهمانان ویژه‌ای هم داشت. شاید بتوان گفت آنان مهم‌ترین میهمانان حرم مطهر امام رئوف(ع) بودند. میهمانانی که با شور و شوق فراوان و با لباس خاصی به یک میهمانی ویژه، در این قطعه از بهشت دعوت شده بودند.


اگر از اوایل اسفند سال جاری تا هجدهم این ماه حدود ساعت ۹ تا ۱۰ صبح گذرتان به صحن پیامبر اعظم(ص) و ورودی رواق دارالمرحمه افتاده باشد با این میهمانان ویژه حرم امام هشتم(ع) روبه‌رو شده‌اید. آنان با نظم و لباس خاصی، آماده ورود به این میهمانی هستند.
در ادامه، گزارش خبرنگار قدس از «پرواز پروانه‌ها» که مربوط به برگزاری مراسم جشن تکلیف دختران ۹ساله در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) است را می‌خوانید.

ما میهمان ویژه خداییم
از پله برقی رواق دارالمرحمه پایین می‌روم، صدای هلهله و شادی بچه‌های زیادی به گوش می‌رسد. پس از ورود، صف‌های مرتب شده دختر بچه‌هایی را با چادر و مقنعه یکرنگ و گلدار صورتی مشاهده می‌کنم که روی سجاده‌های زیبا و سفیدرنگ نشسته‌اند. همگی آماده شروع مراسم هستند.
به صورت آنان که نگاه می‌کنم شادی وصف‌ناپذیری موج می‌زند. هنوز تا آغاز مراسم لحظاتی باقی مانده است. با یکی از این فرشته‌های کوچک خدا روی زمین گفت‌وگو می‌کنم. «حنانه فاطمی» ۹ساله از مدرسه حضرت زینب(س) ناحیه ۴ شهر مشهد به همراه دوستان و همکلاسی‌هایش و با راهنمایی معلم مدرسه‌اش در این مراسم حضور پیدا کرده است. او می‌گوید: من امروز خیلی خوشحالم. راستش را بخواهید تا حالا با پدر و مادرم و همچنین از طرف مدرسه، دفعات زیادی به زیارت امام رضا(ع) آمده‌ام، اما امروز برایم با سایر روز‌ها فرق می‌کند. احساس می‌کنم امروز از طرف خداوند بزرگ به حرم دعوت شده‌ام. به گفته معلم کلاسمان از امروز من و دوستانم به سن تکلیف رسیده‌ایم و خوشحالم که مانند پدر و مادرم و بقیه بزرگ‌تر‌ها می‌توانم دستورات خدا را انجام دهم.
او ادامه می‌دهد: معلممان یک جمله گفت که ما امروز میهمان ویژه خدا هستیم و خدا ما را به این میهمانی دعوت کرده است.
«نازنین ازقندی» دختر ۹ساله دیگری از همین مدرسه است که به جمع ما می‌پیوندد. او می‌گوید: از دیشب تا حالا من خیلی خوشحالم چون معلممان دیروز به ما گفت امروز در حرم امام رضا(ع) برای من و دوستانم جشن تکلیف گرفته‌اند.
احساس می‌کنم خدا ما را خیلی دوست دارد که مانند بزرگ‌تر‌ها اجازه می‌دهد از امروز دستورات دینی‌مان مثل نماز خواندن، چادر سر کردن و... را انجام دهیم. صبح که داشتم می‌آمدم مادرم صورتم را بوسید و در حالی که اشک می‌ریخت به من گفت: دخترم تو امروز به یک جشن بزرگ دعوت شده‌ای. حتماً برای من و پدر و خواهر و برادرانت هم دعا کن. تو میهمان خدا و امام رضا(ع) در حرم هستی.

پرواز پروانه‌ها چگونه انجام می‌شود؟
دقایقی تا شروع مراسم باقی مانده است. چند نفر از بانوان خادمیار حرم مطهر رضوی بین صف‌های دختر بچه‌ها، در حال حرکت هستند و آنان را دعوت به آرامش و سکوت می‌کنند. مثل اینکه مراسم می‌خواهد شروع شود. یک روحانی جوان که او را «عموروحانی» صدا می‌زنند بالای جایگاه اجرای مراسم می‌رود و پس از نام خدا و سلام و احوالپرسی با بچه‌ها شروع به شعرخوانی و اجرای مسابقه، جنگ شادی و... می‌کند. دختر بچه‌ها با دقت به صحبت‌های عموروحانی گوش داده و به پرسش‌های او یکصدا پاسخ می‌دهند.
از مدیر پایگاه‌های تبلیغی و معرفتی حرم مطهر رضوی درباره چگونگی برگزاری مراسم پرواز پروانه‌ها می‌پرسم. «حجت‌الاسلام والمسلمین علی پایاب» در پاسخ می‌گوید: «پرواز پروانه‌ها» بزرگ‌ترین جشن تکلیف برای دختران کشور است که از اوایل اسفند سال جاری تا هجدهم این ماه، هر روز «به جز جمعه‌ها» از ساعت ۹ تا ۱۰ صبح برای دختربچه‌های به سن تکلیف رسیده و با هماهنگی قبلی توسط بخش کودک اداره پایگاه‌های حرم مطهر رضوی و زیر نظر این مدیریت برگزار می‌شد.
وی ادامه می‌دهد: روزانه به طور متوسط ۸۰۰ تا هزار نفر از دختران به سن تکلیف رسیده از مدرسه‌های مختلف شهر مشهد و شهرستان‌های استان خراسان رضوی و همچنین زائرانی که به صورت انفرادی از سراسر کشور نام‌نویسی کرده‌بودند در این جشن شرکت ‌کردند.
پایاب درباره دیگر بخش‌های این جشن اظهار می‌کند: «قرائت سرود سلام فرمانده»، «من بچه شیعه‌ام»، «اجرای گروه سرود گلدسته‌های حرم مطهر»، «نمایش عروسکی»، «اجرای مسابقه»، «قرائت عهدنامه با خداوند متعال»، «اقامه نماز جماعت به صورت نمادین و تمرینی برای دختران» و... از بخش‌های مختلف این جشن به شمار می‌رود.
این مقام مسئول خاطرنشان می‌کند: هدف از برگزاری مراسم و جشن «پرواز پروانه‌ها» ایجاد یک خاطره به یادماندنی و شیرین برای دختران به سن تکلیف رسیده در جوار بارگاه مطهر امام هشتم(ع) است تا از یکی از مهم‌ترین رویداد‌های زندگی فردی، مذهبی و دینی خود، خاطره‌ای دل‌انگیز برایشان باقی بماند.
پایاب یادآور می‌شود: از زمان برگزاری جشن «پرواز پروانه‌ها» تاکنون از ۲۲۴ مدرسه مختلف از شهر مشهد، شهرستان‌های استان خراسان رضوی و برخی از مناطق گوناگون کشور، میزبان ۱۳ هزار دانش‌آموز دختر به سن تکلیف رسیده بوده‌ایم. ضمن اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰هزار نفر از دختران به سن تکلیف رسیده در این جشن ویژه در حرم مطهر رضوی شرکت کرده‌اند.

​​​​​​​خبرنگار: محمدحسین مروج کاشانی