printlogo


گزارش قدس خراسان از آخرین جزئیات مسمومیت ‌سریالی دانش‌آموزان
سرنخ‌های دادستانی مشهد از ماجرای مسمومیت‌ها
«بررسی‌ها نشان داده عامل مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در کشور، از نوع گازهای خطرناک، جنگی، اعصاب و تاول‌زا نیست بلکه مواد محرک بوده و ممکن است چند نوع ماده باشند. نتایج بررسی نمونه‌های مثبت از آزمایش‌ها پس از تأیید در آزمایشگاه مرجع، اطلاع‌رسانی می‌شود».


​​​​​​​این اظهار نظر که شاید بتوان آن را شفاف‌ترین خبر در خصوص مسمومیت دانش‌آموزان دختر طی این مدت دانست متعلق به معاون وزیر بهداشت است. به گفته سعید کریمی با دستور وزیر بهداشت، کمیته‌ای علمی برای بررسی مسمومیت‌های اخیر برخی دانش‌آموزان با مشارکت ۳۰ نفر از بهترین دانشمندان کشور شامل متخصصان ریه، سم‌شناسی، میکروب‌شناسی، عفونی، روان‌پزشک و بهداشت محیط تشکیل و چندین جلسه برگزار شده است.

در خراسان رضوی اما اوضاع چطور است؟ 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری خود با رسانه‌ها روز سه‌شنبه گفت: طی سه روز ۴٠٠ نفر در خراسان رضوی مسموم شده و راهی بيمارستان شدند و در حال حاضر اکثر آنهاکه شامل دانش‌آموزان و معلمان هستند، بدون مشکل خاصی از بیمارستان مرخص شده‌اند.
دکتر سیدجواد حسینی البته روند ابتلا به مسمومیت‌ها را کاهشی دانست و اظهار کرد: در تایباد دو دانش‌آموز مسموم شده‌اند که در ساعات اولیه مرخص شدند. در قوچان ٢٣نفر، نیشابور ۵١ نفر، سبزوار دو دانش‌آموز، در جغتای ١۶ نفر، چناران دو نفر و کاشمر ١٣ نفر درگیر مسمومیت شدند.

مسمومیت دانشجویان ربطی به سریال مسمومیت‌های مدرسه‌ها ندارد
وی شایعه ناباروری یا بارداری پیش از موعد را که جزو تبعات این مسمومیت‌ها ادعا شده بود، تکذیب کرد و گفت: با توجه به جو روانی که ایجاد شده در تعدادی از مدارس عامل خارجی وجود نداشت.
حسینی با بیان اینکه مسمومیت دانشجویان در چند روز گذشته ارتباطی به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان ندارد، گفت: بیشتر افرادی که بستری آن‌ها طولانی شده دارای بیماری زمینه‌ای هستند و تا زمانی که مشخص نشود دلیل اصلی چیست، نمی‌توان درخصوص عوارض آن نظر قطعی داد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: به جز دانش‌آموزان، معلمان و کادر مدرسه هم دچار مسمومیت شده‌اند که آمار دقیقی از تعداد آن‌ها ندارم.

برخورد با مدرسه‌هایی که خودجوش اقدام به تعطیلی کردند
البته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه نشست خبری خود با رسانه‌ها یکی از دلایل کاهش آمار مسمومیت‌ها در خراسان رضوی را حضور نداشتن دانش‌آموزان در مدارس عنوان کرد و گفت: با توجه به این اتفاقات، خانواده‌ها فرزندان خود را به مدرسه نمی‌فرستند.
موضوعی که مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها درباره‌اش گفته بود: در پی اتفاقات اخیر و مسمومیت‌های سریالی در مدارس، برخی از دانش‌آموزان به مدرسه نیامدند و حتی در بعضی موارد، مدارس به صورت خودجوش اقدام به تعطیلی کرده‌اند که این موضوع خلاف مقررات آموزشی بوده و بی‌شک با مدرسه‌های متخلف برخورد قانونی می‌کنیم.
سید امیر شوشتری همچنین توضیح داده بود: در برخی از موارد در گروه‌های انجمن اولیا، تصمیم بر تعطیلی مدارس شده است و در برخی از موارد، مدارس به صورت خودجوش تعطیل کرده‌اند که در حال پیگیری موضوع هستیم.

افزایش غیبت‌ها در مدارس پسرانه!
نکته جالب این تعطیلی‌ها این است که افزون بر مدارس دخترانه، در  برخی از مدارس پسرانه‌ای که همجوار مدارس دخترانه در مشهد بوده‌اند، والدین دانش‌آموزان به خاطر ترس از نشت احتمالی گاز یا هر عامل محرک دیگری
 از مدارس دخترانه به پسرانه، از حضور فرزندان خود در کلاس درس ممانعت کرده‌اند! 
البته در برخی اخبار منتشر شده عامل روانی نقش بسیار جدی در تصور علائم مسمومیت داشته است و یا در برخی مدارس دانش‌آموزان بر اثر استرس ناشی از یک اتفاق ساده مانند لرزش زمین به دلیل عملیات عمرانی در مجاورت مدرسه تصور کرده‌اند که مشکلی از جنس مسمومیت‌ها اتفاق افتاده است.

تحت تأثیر هجمه روانی دشمن قرار نگیرید
استاندار خراسان رضوی هم اظهار نظر قطعی درباره موضوع مسمومیت برخی دانش‌آموزان را منوط به  اتمام بررسی دستگاه‌های مربوط دانست و تأکید کرد: بی‌شک عوامل وابسته به دشمن بی‌دخالت نیستند.
یعقوبعلی نظری تصریح کرد: در این مسئله هم در بخش تخصصی موضوع که مربوط به دانشگاه علوم پزشکی است و هم در بخش‌های امنیتی و‌ اطلاعاتی اقدامات لازم در حال انجام است و به ‌شدت پیگیر هستند.
او در عین حال درباره عملیات روانی دشمن در این ماجرا به والدین و دانش‌آموزان هشدار داد و از آن‌ها خواست با بصیرت درباره موضوع عمل کنند و تحت تأثیر هجمه روانی دشمن قرار نگیرند؛ چرا که منشأ جدی وجود ندارد.

سرنخ‌های دادستانی مشهد از ماجرای مسمومیت‌ها
معاون دادستان مشهد نیز از تعیین بازپرس ویژه برای موضوع مسمومیت‌های دانش‌آموزان مشهد خبر داد و گفت: در این خصوص اقدامات بسیار منسجمی توسط دادسرای عمومی و انقلاب مشهد انجام و در همین راستا بازپرس ویژه نیز تعیین شده است.
اسماعیل رحمانی روز سه‌شنبه اعلام کرد: تا امروز نیز الحمدلله سرنخ‌هایی بدست آمده و کشفیاتی هم در این زمینه داشته‌ایم. با تمام توان موضوع مسمومیت‌های دانش‌آموزان پیگیری می‌شود تا بتوانیم افراد دخیل در این موضوع را شناسایی کنیم و تلاشمان به سرانجام خواهد رسید.

نمایندگان، پیگیر مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان هستند
به سراغ تنها نماینده زن خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی رفتم. فاطمه رحمانی از جلسات متعدد نمایندگان با وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت خبر می‌دهد و می‌گوید: اگرچه این روزها نمایندگان مجلس هر روز در دو یا سه شیفت مشغول بررسی لایحه بودجه هستند؛ اما موضوع مسمومیت‌ها را با جدیت دنبال و روشن شدن ابعاد این موضوع را از دستگاه‌های مرتبط مطالبه می‌کنند.
موضوع را از رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس نیز پیگیری می‌کنم. حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر اظهار می‌کند: کمیسیون اصل 90 تا الان ورودی به موضوع مسمومیت‌ها نداشته؛ چرا که ما بر اساس شکایت‌ها تشکیل پرونده می‌دهیم؛ اما در صورت ارجاع پرونده به این کمیسیون با جدیت تمام آن را پیگیری خواهیم کرد.
وی در ادامه گفت: معتقدم با این موضوع باید برخورد جدی صورت بگیرد و به کسانی که در این مسئله دخیل هستند و رعب و وحشت ایجاد می‌کنند و مفسد فی‌الارض هستند، به هیچ وجه نباید در برخورد قانونی هیچ رحمی صورت بگیرد و باید اشد برخورد انجام شود.

اطلاع‌رسانی شفاف سد فتنه‌انگیزی دشمن
عزم مسئولان برای رسیدگی شفاف و فوری به ماجرای مسمومیت‌ها جدی است؛ اما دشمن نیز که با عملیات روانی سنگین این روزها انگشت اتهام را به سوی نظام و مسئولان داخلی گرفته با برنامه‌ریزی دقیق به دنبال ایجاد التهاب در جامعه است تا بالاخره آتش فتنه‌ای که چند ماه تلاش کرد روشن نگه دارد و مردم ایران طعم ناکامی دیگری را به او چشاندند، دوباره روشن کند و این بار احساسات مردم را نشانه گرفته؛ چون به خوبی فهمیده است کودکان و نوجوانان معصوم این سرزمین اگر هدف باشند، کسی ساکت نمی‌نشیند.
اطلاع‌رسانی به موقع و شفاف اما می‌تواند نقشه دشمن را نقش بر آب کند و اجازه ندهد در فضای غبارآلود، فتنه دشمنان به ثمر بنشیند.

خبرنگار: معـصـومـه مــؤمــنیان