printlogo


معاون اجتماعی مشارکت‌های سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد:
سالانه ۹ میلیارد تومان صرف جمع‌آوری متکدیان می‌شود
معاون اجتماعی مشارکت‌های سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار کرد: برای موضوع استقبال از بهار، ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی اطراف حرم مطهر را از ۱۵ اسفندماه به مدت یک ماه آغاز کرده‌ایم.


​​​​​​​مهدی ابراهیمی با بیان اینکه هر روز ۱۲ گشت جمع‌آوری (دو گشت برای جمع‌آوری کودکان کار و ۱۰ گشت برای جمع‌آوری متکدیان) برای این منظور فعال است، افزود: متکدیان، افراد ولگرد، کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار در اطراف حرم به صورت ویژه با کمک نیروی انتظامی و در قالب گشت‌های جمع‌آوری به خانه سبز منتقل می‌شوند.

متکدیان تا سه ماه نگهداری می‌شوند
وی افزود: برای توانمندسازی زنان آسیب‌دیده در قالب طرح «حیات طیبه» به حدود ۸۰ نفر از زنان، پس از خروج از کمپ‌های ترک اعتیاد به صورت آزمایشی در خانه سبز،  مهارت‌های ارتباطی و شغلی ارائه دادیم اما نکته‌ای که در خصوص این افراد وجود دارد بازگشت و پذیرش از طرف خانواده است وگرنه هیچ کدام از این برنامه‌ها موفق نخواهد بود.
معاون اجتماعی مشارکت‌های سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه برای اقامت کارتن‌خواب‌ها در گرمخانه‌ها ۲۰۰ نفر ظرفیت ایجاد کرده‌ایم، گفت: کارتن‌خواب‌ها شب را در گرمخانه اقامت می‌کنند و روز می‌روند اما متکدی‌هایی که جمع‌آوری می‌کنیم با حکم قضایی باید بین یک تا سه ماه در خانه سبز بمانند.
ابراهیمی تصریح کرد: نهادهای قضایی باید فکری برای این موضوع داشته باشند، در بحث متکدیان هم ما این چرخه باطل را داریم و اغلب آن‌ها سالانه بیشتر از دو یا سه مرتبه جمع‌آوری می‌شوند در حالی که یک نفر پس از چند بار جمع‌آوری باید به زندان معرفی شود اما متأسفانه این کار انجام نمی‌شود و این دور باطل در حال تکرار است و حکم بازدارنده‌ای نداریم.
وی در ادامه عنوان کرد: از ابتدای سال بیش از ۴هزار و ۸۰۰ گشت اعزام به مأموریت داشته‌ایم که توسط تماس‌های مردمی با ۱۳۷ اطلاع‌رسانی شده و تاکنون ۷۲۹ زن و هزار و ۵۵۱ مرد متکدی در مشهد جمع‌آوری و به کمپ منتقل شده‌اند، همچنین ۳۵۸ کودک کار نیز از ابتدای سال جمع‌آوری و تحویل مقام قضایی و بهزیستی شده‌اند.

درآمد ما بدون بیمه و مالیات از سر کار رفتن بیشتر است
معاون اجتماعی مشارکت‌های سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد با بیان اینکه در موضوع ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی نیاز به کمک و حمایت مردم داریم، گفت: پول دادن به متکدیان سطح شهر راه مناسبی برای کمک به فقیران نیست و بهتر است مردم این کمک‌ها را از مسیر درست مانند کمک به نهادهای خیریه معتبر انجام دهند که البته فرهنگ‌سازی این موضوع طبق قانون ساماندهی متکدیان، بر عهده صداوسیما و رسانه‌هاست.
ابراهیمی ادامه داد: با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) به زودی مرکز نیکوکاری خانه سبز را راه‌اندازی می‌کنیم تا مردم اگر می‌خواهند کمکی به متکدیان داشته باشند از طریق این مرکز به متکدیانی که حرفه‌ای نیستند و واقعاً نیازمند هستند، اقدام کنند. گاهی اوقات مبالغ بالایی از ۷۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان از جیب این افراد بیرون آورده‌ایم حتی پول‌های خارجی هم بین پول‌هایشان دیده می‌شود، این افراد از خیرخواهی و دلسوزی مردم سوءاستفاده می‌کنند و وقتی آن‌ها را برای برخی مشاغل معرفی می‌کنیم تمایلی نشان نمی‌دهند و می‌گویند درآمد ما بدون بیمه و مالیات خیلی بیشتر از سر کار رفتن است؛ به همین علت نقش مردم بسیار مؤثر است.
وی اظهار کرد: ما برای جمع‌آوری هر متکدی از سر چهارراه تا خانه سبز حدود یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان از جیب مردم شهر هزینه می‌کنیم، ابتدای سال حدود ۶ میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان برای جمع‌آوری متکدیان قرارداد با پیمانکار داریم که علاوه بر آن ۲ میلیارد و ۳۰۰ هزار تومان هم هزینه‌های جانبی جمع‌آوری است؛ علاوه بر این، نگهداری این افراد شامل غذا، دارو درمان و مشاوره هم هزینه‌های خیلی سنگینی برای شهر در بردارد.

خبرنگار: معـصـومــه مــؤمنـیان