printlogo


رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی:
٧٠درصد ظرفیت هتل‌های مشهد خالی است!
رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی از تأثیر کمبود بلیت پرواز در تکمیل ظرفیت هتل‌های مشهد خبر داد.


محمود مادرشاهیان با تشریح وضعیت هتل‌ها اظهار کرد: در سه سال گذشته به خاطر کرونا، ناآرامی‌ها و سرمای سال جاری، هتل‌ها در خراسان رضوی به شدت زیان کردند و عید نوروز پیش رو فرصت خوبی برای جبران این زیان‌هاست. 
وی افزود: هنوز ظرفیت هتل‌های مشهد برای رزرو به ٣٠درصد نرسیده و زود است برای بحث رزرو نظر قطعی داد؛ چرا که به طور معمول زائران تا ٢۵ اسفند ماه برای رزرو هتل‌ها اقدام می‌کنند.
رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در ادامه متذکر شد: یکی از مشکلات زائران، بلیت پرواز به مشهد است. در حال حاضر به هیچ وجه بلیت پروازی برای رفت و برگشت به مشهد وجود ندارد و ٨٠ درصد کسانی که به هتل‌ها می‌آیند معمولاً ترجیحشان سفر با هواپیماست.
مادرشاهیان تصریح کرد: گاهی مسافران هتل‌ها با توجه به نبود پرواز ترجیح می‌دهند با خودرو شخصی به مشهد سفر کنند و همین تصمیم سبب می‌شود اشغال تخت هتل‌های مشهد تا ورود مسافر نامشخص باقی بماند. در حال حاضر ظرفیت بیشتر هتل‌ها خالی است.
وی درباره قیمت‌گذاری هتل‌ها عنوان کرد: به هیچ عنوان قیمت هتل‌ها در نوروز افزایش پیدا نمی‌کند. در آبان ماه افزایش قیمت معقولی بر اساس دستور وزارت میراث فرهنگی و گردشگری انجام می‌دهیم که اگر هتلی آن خدمات را نداشته باشد، افزایش قیمت ندارد.
مادرشاهیان در ادامه با تشریح اقدامات هتل‌ها برای پذیرایی از 10میلیون زائر پیش‌بینی شده در عید نوروز گفت: تخت هتل‌ها را به خاطر نوروز از ۵٣ هزار به ۶٠هزار افزایش داده‌ایم و ظرفیت کل واحدهای اقامتی در خراسان رضوی از ١٣٠ هزار به ١۶٠ هزار در سال ١۴٠١ برای نوروز افزایش یافته است تا چنانچه در نوروز سفر به مشهد افزایش پیدا کرد، بتوانیم زائران را اسکان دهیم و اکنون همه هتل‌ها آماده پذیرایی هستند.
وی افزود: 52 تا ۵۴ درصد تخت‌های واحدهای اقامتی کشور مربوط به خراسان رضوی است که تقریباً برابر با کل کشور است. بیش از۶٠ درصد هتل‌های مشهد در اطراف حرم مطهر و در خیابان‌های شیرازی، نواب صفوی، امام رضا(ع) و طبرسی قرار دارند و بقیه هتل‌ها با بعد مسافت متفاوت، پراکنده هستند.
مادرشاهیان درباره سلیقه زائران در انتخاب هتل عنوان کرد: زائر در درجه اول هتلی را‌ انتخاب می‌کند که بتواند از آن پیاده تا حرم تردد کند.  این هتل‌ها از متقاضی بیشتری برخوردارند و زودتر پر می‌شوند.
وی در ادامه با تأکید بر بی‌تأثیر بودن فاصله از حرم‌مطهر در قیمت هتل‌ها گفت: بعضی از میهمانان تمایل دارند در نقاط دورتر اسکان پیدا کنند که این نزدیکی یا دوری هتل در قیمت آن‌ها اثر ندارد و قیمت‌گذاری بر اساس نرخ وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری است هرچند هتل‌های دورتر از حرم برای جذب مسافر معمولاً خودشان تخفیف می‌گذارند تا بعد مسافت جبران شود. 
رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران در پایان اظهار کرد: مسئولان باید تلاش کنند سطح اشغال هتل‌ها بالا برود و در کنار آن ماندگاری زائر در مشهد و خراسان رضوی زیاد شود. کارهای فرهنگی را در هتل‌ها شروع کرده‌ایم تا زائران از مراکزی مانند خواجه‌مراد، خواجه‌اباصلت و سایر مراکز در مدت اقامتشان دیدن کنند. امیدواریم در مسیر رسیدن به ماندگاری زائر با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی، موفق شویم.