printlogo


واگویه‌های شماری از زائران حرم مطهر رضوی در آستانه ولادت بقیه‌ًْالله الاعظم، حضرت مهدی موعود(عج)
پای منبر حضرت صاحب‌الزمان(ع)
شاید در تشرف به بارگاه مطهر امام هشتم(ع)، گذرتان به ایوان مقصوره مسجد جامع گوهرشاد افتاده باشد. در این ایوان، منبر بزرگ و قدیمی قرار دارد كه ازنظر قدمت و نفاست، حائز اهمیت است.


​​​​​​​این منبر نفیس از چوب گردو و گلابی با شیوه منبت‌كاری بدون به كار رفتن میخ و یا هر فلز دیگر ساخته شده است. منبر فوق، 14پله دارد و در میان مردم به منبر حضرت صاحب‌الزمان(عج) معروف است. به نظر كارشناسان، زمان ساخت آن به حدود ۳۰۰سال پیش بازمی‌گردد. در آستانه نیمه شعبان و ولادت با سعادت حضرت بقیةالله الاعظم، مهدی موعود(عج) در ادامه، واگویه‌های برخی از زائران و مجاوران بارگاه مطهر امام رضا(ع) که در کنار این منبر با آنان گفت‌وگو کرده‌ایم را می‌خوانید.

دعا برای ظهور آخرین ذخیره الهی
«احمد رسولیان» ۴۶ ساله از تهران به زیارت حرم مطهر رضوی مشرف شده است. او در حالی که نگاهش به منبر حضرت صاحب‌الزمان(عج) است، می‌گوید: از دوران بچگی هر وقت با خانواده‌ام به مشهد و زیارت امام هشتم(ع) می‌آمدم، پدرم مرا به مسجد گوهرشاد و پای این منبر می‌آورد. راستش را بخواهید در آن دوران فکر می‌کردم حضرت حجت(عج) در این مکان ظهور می‌کنند. بعد‌ها که بزرگ‌تر شدم و فلسفه ساخت و قرار دادن این منبر را فهمیدم، برایم خیلی جالب بود که گذشتگان این مرز و بوم چه اعتقادات خاصی درباره حضرات معصومین(ع) داشته‌اند.
وی ادامه می‌دهد: همیشه پس از زیارت امام هشتم(ع) پای این منبر می‌آیم و دو رکعت نماز می‌خوانم و برای فرج و ظهور حضرت حجت بن‌الحسن المهدی(عج) که آخرین ذخیره الهی برای هدایت بشر است، دعا می‌کنم.

به‌ امید دیدار حضرت بر فراز این منبر
«حسن ترابی» ۶۰ ساله از استان کرمان به همراه خانواده‌اش به زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) مشرف شده است. نوه خردسالش که نامش‌امیرعلی و حدود هشت سال سن دارد، می‌گوید: «... چقدر این (اشاره به منبر) بزرگ است. پدربزرگم می‌گه این را مردم برای امام زمان(عج) ساختند و روزی حضرت مهدی(عج) بالای این منبر برای مردم سخنرانی می‌کنند. خیلی قشنگه و چقدر بزرگ و زیباست...».
پدربزرگش نیز می‌گوید: منبر حضرت صاحب‌الزمان(عج) خیلی زیبا و هنرمندانه ساخته شده است. همیشه برایم این موضوع مطرح بوده که چگونه در ساخت این منبر با عظمت، میخ و پیچ و دیگر فلزات به کار نرفته، اما بعد‌ها که بزرگ‌تر شدم همواره یک آرزو در دل داشتم و آن اینکه اگر خداوند توفیق دهد، سعادت شنیدن سخنان حضرت مهدی(عج) را پای این منبر داشته باشیم. من همواره برای ظهور و فرج آن حضرت در پای این منبر دعا می‌کنم.

پای این منبر یاد مسجد جمکران می‌افتم
«رضا یوسفی » ۳۰ ساله و دانشجو است. او از شهر باقلوا و قُطّاب یعنی دارالعباده یزد به مشهدمقدس مشرف شده است. در کنار این منبر دست روی شیشه‌های محافظ آن گذاشته و زمزمه‌ای بر لب دارد. با او همکلام می‌شوم. او می‌گوید: همیشه و همه جا باید به یاد امام زمان، حضرت مهدی(عج) بود. به نظر شخصی من در پای این منبر ابتدا باید برای خودمان دعا کنیم که خداوند معرفت، بصیرت و ارادت به حضرت صاحب‌الزمان(عج) را بیش از پیش به ما عطا کند. ما باید بیش از این‌ها به حضرت مهدی(عج) ارادت و اطاعت داشته باشیم. من در کنار این منبر، ناخودآگاه یاد مسجد مقدس جمکران می‌افتم. وی درحالی که با نگاه خاصی به این منبر می‌نگرد، می‌گوید:... البته به نظر من این منبر و مسجد مقدس جمکران و مسجد سهله و... و هرجایی که منتسب به حضرت حجت(عج) است، بهانه و راهنمایی برای این موضوع است که از دعا برای امام زمان(عج) و ارادت ورزیدن به آن حضرت و در نهایت از دعا برای خودمان به‌منظور افزایش معرفت و اطاعت از آن امام معصوم و بزرگوار، غفلت نکنیم.

منبری که معطر به بوی گل نرگس است
«ننه مولود» می‌گوید: ۷۵ سال از خدا عمر گرفتم و هر وقت از گیلان با پسر‌ها، عروس‌ها و نوه‌هایم به مشهد می‌آیم، بعد از زیارت حرم غریب‌الغربا، حضرت رضا(ع) به مسجد گوهرشاد می‌آیم و به یاد مادر و پدر مرحوم شده‌ام دو رکعت نماز می‌خوانم. مادر خدابیامرزم همیشه با چادر سفید دست‌دوزش در همین مکان نماز می‌خواند و برای همه دوستان و ‌فامیل دعا می‌کرد.
ولی مهم‌ترین دعایش، تعجیل در ظهور امام زمان(عج) بود. خدا بیامرز مادرم همیشه می‌گفت این منبر بوی گل نرگس یعنی حضرت مهدی(عج) را می‌دهد و در پای همین منبر، 100صلوات همیشه نذر سلامتی امام زمان(عج) می‌کرد و با تسبیح گلی‌اش، تمام 100صلوات را می‌فرستاد و با چشمان پر از اشک برای سلامتی و فرج مهدی فاطمه(ع) دعا می‌کرد. واقعاً این منبر بوی گل نرگس می‌دهد.

خبرنگار: محمدحسین مروج کاشانی