printlogo


با حضور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدرکشور در مشهد انجام شد
افتتاح واحد اشتغال‌زایی بهبودیافتگان مواد مخدر
صبح یکشنبه 14 اسفند ماه، یک کارگاه ساخت ظروف چوبی و تزئینات وابسته برای آموزش و اشتغال بهبودیافتگان مواد مخدر در کمپ ماده ۱۶ مشهد با حضور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدرکشور افتتاح شد.


به گزارش قدس خراسان، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدرکشور در بازدید از این مرکز با تأکید بر پیگیری اشتغال بهبودیافتگان مواد مخدر، حمایت افراد نیکوکار برای بازگشت بهبودیافتگان و ایجاد اشتغال این قشر را ضروری دانست.

خراسان رضوی؛ پیشگام در حمایت از بهبودیافتگان
سردار اسکندر مؤمنی با بیان اینکه مسئولان و افراد نیکوکار خراسان رضوی اقدامات بزرگی در حمایت از بهبودیافتگان از مواد مخدر انجام داده‌اند، اظهار کرد: با این اقدامات می‌توان خراسان رضوی را به عنوان الگویی کشوری برای این موضوع معرفی کرد.
وی به پیشگامی مسئولان خراسان رضوی و شهر مشهد در حمایت از بهبودیافتگان اعتیاد اشاره کرد و آن را عاملی مهم در کمک خیران و نیکوکاران این عرصه دانست.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدرکشور افزود: برپایی کمپ ماده ۱۶ در مدتی کوتاه برای بهره‌برداری حدود ۳۰۰ نفر در این مجموعه، نمونه‌ای از این اقدامات است و امروز نیز شاهد افتتاح مرکز اشتغال و بهره‌برداری از آن برای ایجاد اشتغال این افراد هستیم.
مؤمنی با بیان اینکه ایران، وظیفه دینی، انسانی و اخلاقی خود را در مبارزه با مواد مخدر می‌داند و آن را بدون توجه و در نظر گرفتن اینکه مواد، جوانان و مردم کدام کشور را هدف خود قرار داده است، انجام می‌دهد، یادآور شد: ایران به نمایندگی از جامعه جهانی، در خط مبارزه با مواد مخدر قرار دارد؛ ولی متأسفانه مجامع بین‌المللی و کشورهایی که مقصد قاچاق مواد مخدر هستند در این زمینه کمک‌های اندکی به ایران می‌‌کنند که پاسخگوی این تلاش‌ها نیست.
به گفته دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدرکشور، با همکاری سازمان ملل، مرکزی برای انتقال تجربه‌های بدست آمده توسط ایران در حوزه‌های پژوهش، درمان و آموزش برای سایر کشورهای منطقه ایجاد شده است.
سردار مؤمنی در گفت‌وگویی که با برخی از معتادان در این مرکز داشت از آن‌ها خواست در پاک بودن خود از مواد مخدر استمرار داشته باشند؛ زیرا افتادن در دام مواد مخدر چاره کار برای رفع مشکلات نیست.

ظرفیت جذب 500 هنرجو
در حال حاضر ۳۴ نفر از بهبودیافتگان پس از آموزش در کارگاه ساخت ظروف چوبی و تزئینات وابسته مشغول به کار هستند و این مرکز توانایی جذب حدود ۵۰۰ هنرجو را دارد و این طرح پس از رفع ایرادهای خود قابل تعمیم به سایر مراکز ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر است. محصولات هنری ساخته شده به صورت مستقیم و غیر مستقیم عرضه می‌شود و بر اساس سفارش سایر نهادها نیز تولید می‌کنند.
در پایان این مراسم و همزمان با روز درختکاری و در راستای کاشت یک میلیارد اصله نهال در سطح کشور، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدرکشور، استاندار خراسان رضوی و بهبودیافتگان به کاشت 500 اصله نهال در این کمپ اقدام کردند.

حلقه مفقوده بازپروری معتادان
موضوع اشتغال و بازگشت به جامعه همواره از حلقه‌های مفقوده بازپروری معتادان متجاهر بوده است، به این معنا که معتادان حتی پس از طی فرایند سخت جسمی و روانی ترک، با درد بزرگ‌تر پذیرفته نشدن از طرف جامعه و بی‌اعتمادی کارفرمایان مواجه می‌شوند. همین بیکاری همراه با طرد معمولاً مسبب روی آوردن به سرقت، زباله‌گردی، فروش مواد مخدر و در نهایت برگشت دوباره به اعتیاد می‌شود؛ موضوعی که حتی پرداخت وام 150میلیون تومانی بهزیستی هم نتوانست آن را حل کند؛ چراکه به گفته مسعود فیروزی، مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، «اگرچه هر معتاد که یک سال از پاکی‌اش گذشته باشد تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان می‌تواند وام بگیرد؛ اما معمولاً برای آوردن ضامن به مشکل می‌خورند به طوری که حتی پدر و برادرشان حاضر نیستند ضامن آنها شوند!»