printlogo


پیش‌بینی ورود 1/5 میلیون خودرو به مشهد در آستانه نوروز
تأمین 16هزار جای پارک خودرو در اطراف حرم مطهر رضوی
حمل‌ونقل عمومی و تأمین پارکینگ همواره از دغدغه‌های زائران و مجاوران در کلانشهر مشهد بوده است.


در شرایطی که بر اساس اعلام معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران و جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، ۶۲درصد زائران ورودی به مشهد با وسیله نقلیه شهری به این شهر سفر کرده‌اند، نگرانی کمبود جای پارک برای نوروز 1402 پررنگ‌تر می‌شود؛ یعنی اگر طبق پیش‌بینی‌ها نوروز امسال میزبان ۱۰میلیون نفر از مشتاقان زیارت امام رئوف(ع) به شهر مشهد باشیم، 6 میلیون و 200 هزار نفر از این افراد با خودرو شخصی وارد شهر می‌شوند و اگر گنجایش حداکثری هر خودرو را چهار نفر در نظر بگیریم، دست‌کم با ورود یک میلیون و 550 هزار خودرو مواجه می‌شویم که باید برای جای پارک آن‌ها تدبیری اندیشیده شود. به همین مناسبت با قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد گفت‌وگو کردیم.

افزایش 400 دستگاه اتوبوس
علی نجفی درباره پیش‌بینی‌های ورود زائران به مشهد اظهار کرد: ۲۶۰ دستگاه اتوبوس در خطوط منتهی به حرم مطهر در آستانه ورود زائران نوروزی به ۴۰۰ دستگاه افزایش خواهد یافت. همچنین برای رفاه حال زائران و مجاوران، در این ایام خطوط ویژه‌ای از میدان فردوسی در نظر گرفته شده است.
بر اساس گفته قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد، برای ایام چراغ‌برات نیز پیش‌بینی ۴۰۰ دستگاه اتوبوس به مقصد آرامستان بهشت رضا(ع) انجام شده است.
وی در ادامه از کاهش زمان انتظار زائران و مجاوران در ایستگاه‌های مترو گفت و افزود: فاصله زمانی قطار شهری در خط یک، به سه دقیقه و خط 2 نیز به دو دقیقه کاهش می‌یابد.
نجفی از افزایش ۱۲۰ دقیقه‌ای ساعت کار اتوبوسرانی و قطار شهری پس از تحویل سال خبر داد و گفت: همچنین در کنار ۱۳هزار تاکسی که به شهروندان سرویس‌دهی می‌کنند، برای ایام حضور زائران نوروزی، 3 هزار تاکسی به شکل شیفت‌بندی شده خدمات‌رسانی می‌کنند و ۳۰ دستگاه تاکسی هم در اطراف حرم مطهر، به صورت رایگان کار جابه‌جایی مسافران را به عهده دارند. 

پیش‌بینی 16 هزار جای پارک خودرو
قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد با بیان اینکه در تعطیلات نوروزی سال‌های گذشته روزانه با ورود ۱۱۰هزار خودرو به شهر مواجه بودیم، عنوان کرد: برهمین اساس امسال پیش‌بینی بیش از ۱۶ هزار جای پارک خودرو در هسته مرکزی شهر انجام شده که با کمک پارکینگ‌های بخش خصوصی و عمومی و نیز استفاده از ظرفیت زمین‌های خالی، این تعداد محقق خواهد شد. 
او با تأیید اینکه در ایام خاص و پر ترافیک، به طور معمول در محورهای منتهی به حرم مطهر بحث ممنوعیت تردد وجود دارد و به همین علت استفاده از پارکینگ‌های آن محدوده میسر نیست، از هماهنگی‌های انجام شده برای تأمین جای پارک در لایه دوم اطراف حرم خبر داد و گفت: یکی از اقداماتی که در این خصوص انجام داده‎ایم، هماهنگی‌های انجام شده فضایی در بولوار وحدت برای تأمین جای پارک است. 
 این در حالی است که خلیل منبتی، معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد 19 آذر ماه امسال در پاسخ به سؤال خبرنگار این رسانه در خصوص ظرفیت پارکینگ‌های شهر مشهد با بیان اینکه شما این آمارها را برای چه می‌خواهید، اظهار کرد: با وجود یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در شهر، ۲۷ هزار جای پارکینگ حاشیه‌ای و ۲۰هزار غیرحاشیه‌ای داریم و در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ فضای پارک کمبود داریم. ساخت پارکینگ برای شهرداری سودی ندارد به همین علت از بخش خصوصی دعوت می‌کنیم برای سرمایه گذاری در این بخش اقدام کند.
وی در آن نشست خبری عنوان کرد: در زمان پیک مسافر ۱۰۰هزار خودرو وارد شهر می‌شوند و اگر به طور متوسط سه روز هم اقامت داشته باشند؛ یعنی ۳۰۰ هزار جای پارک که با استفاده از زمین‌های بایر و فضاهای خالی که وجود دارد، کمبود پارکینگ را مدیریت می‌کنیم! 
هرچند پیش‌بینی جای پارک برای 16 هزار خودرو در نوروز امسال برنامه‌ریزی شده؛ اما اگر صحبت قبلی مسئولان را در نظر بگیریم با وجود این برنامه‌ریزی باز هم بیش از 280هزار جای پارک نیاز داریم که تأمین نشدن آن ممکن است چالش‌های جدی برای حضور زائران نوروزی را به دنبال داشته باشد.

خبرنگار: معـصـومــه مــؤمـنیان