printlogo


اشتغال بیش از ۱۵ هزار زن سرپرست خانوار توسط بهزیستی
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال‌جاری توسط بهزیستی برای بیش از ۱۵ هزار زن سرپرست خانوار در استان زمینه‌های اشتغال و فعالیت‌های مولد ایجاد شده است.


مسعود فیروزی اظهار کرد: پرداخت وام خوداشتغالی، کاریابی و معرفی به کارفرمایان، معرفی به مراکز فنی‌وحرفه‌ای، تأمین سرمایه کار بلاعوض و… شرایط و موقعیت‌های پایداری را به‌منظور خودکفایی نسبی و ایجاد اشتغال برای خانوارهای زیرپوشش ایجاد کرده است. کمک به بهبود شرایط زندگی خدمت گیرندگان و دسترسی آنان به سطح مناسب زندگی با پرداخت کمک‌های نقدی برای تأمین هزینه‌های ضروری زندگی، درمان، مسکن و… نیز انجام می‌گیرد.
وی در خصوص پرداخت وام بلاعوض به عنوان سرمایه شغلی به زنان سرپرست خانوار گفت: برنامه آماده‌سازی شغلی مبتنی بر آموزش‌های کاربردی در زمینه ارتقای دانش و مهارت‌های کارآفرینی، کسب و کار و مهارت‌های شغلی است. بر این اساس آن دسته از خدمت گیرندگان که شرایط اشتغال را دارا هستند، در مدت زمان محدود از آموزش‌های لازم بهره‌مند شده و آماده حضور در بازار کار می‌شوند.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری ۱۰ گروه همیار زنان سرپرست خانوار جدید برای انجام فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تشکیل و راه‌اندازی شده است، گفت: تاکنون در خراسان رضوی ۲۰۶ گروه همیار بانوان تشکیل شده که هزارو۲۶۸ زن سرپرست خانوار را زیر پوشش دارند. گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار یکی از طرح‌های سازمان بهزیستی برای اشتغال این قشر و راهی برای ارتقای وضعیت زندگی این زنان است. در گروه‌های همیار، زنان سرپرست خانوار با مشارکت همدیگر در راستای توانمندسازی خود و خانواده‌هایشان در مشاغلی مانند خیاطی، تولید و فروش پوشاک، آشپزی، شیرینی‌پزی و… فعالیت می‌کنند.
فیروزی افزود: هدف اصلی بهزیستی توانمندسازی است. بنابراین به‌منظور حفظ کرامت انسانی و ایجاد امنیت اقتصادی در ابتدا قابلیت‌ها، استعدادها، رغبت‌ها، خصیصه‌های روان‌شناختی، مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای، مسائل و مشکلات زنان سرپرست خانوار و اعضای خانواده آن‌ها توسط مددکاران مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته و در مرحله بعد به‌منظور آماده‌سازی شغلی و ایجاد اشتغال پایدار برنامه‌ریزی‌های متعددی انجام می‌گیرد.