printlogo


بازخوانی ماجرای این روزهای بسکتبال استان
خانه بسکتبال خراسان رضوی گنجی پنهان دارد؟


​​​​​​​بسکتبال خراسان رضوی در میان هیئت‌های ورزشی چراغ خاموش و پر ابهام استان، با شایستگی و درخشش همواره با آرامش و با حمایت و تعامل بخش خصوصی و بهره‌گیری از تربیت بدنی شهرداری مشهد و نیز با حضوری چشمگیر و مقتدر و کسب سکوهای قهرمانی کشور در مقاطع سنی گوناگون و شرکت در تمامی لیگ‌های کشور (لیگ برتر، لیگ ملی، لیگ دسته یک، دسته 2 و...) در بخش خانم‌ها و آقایان، توانسته پرچم بسکتبال استان را برافراشته نگه دارد. به ناگاه آرامش بسکتبال آرام و بدون حاشیه استان، در تصمیمی اداری و طوفانی از سوی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی، رفته‌رفته در حد خیلی جدی مورد تهدید قرار گرفت و نیز موجب تقابل و چند دستگی و اختلاف بین گروهی از خانواده بزرگ بسکتبال شد و چون توسط مسئولان ذی‌ربط در اداره کل ورزش رصد و مدیریت نشد، با تأسف این اختلافات هر روز شکل تازه‌ای می‌گیرد و همچنان ادامه دارد!

ماجرا چیست؟
در نگاهی اجمالی، خلاصه ماجرا این‌گونه است که خانه بسکتبال بر اساس قراردادی در اختیار هیئت بسکتبال استان قرار داشته و می‌بایست مبلغ چک‌های اجاره سالن توسط هیئت استان پرداخت می‌شد که با استدلال رئیس هیئت استان پرداخت نشده است. رئیس هیئت استان می‌گوید درآمد حاصل از سالن خانه بسکتبال را برای اعزام تیم‌ها به مسابقات و مخارج سالن و نیز جلسات تمرین لیگ برتر هزینه کردیم که بر اساس دستور مدیران وقت، رایگان در اختیار تیم لیگ برتر قرار گرفت و مدتی به علت کرونا، خانه بسکتبال تعطیل بود که تمام اسناد و مدارک، به بازرسی اداره کل ورزش و جوانان تحویل داده شده است. همچنین خزانه‌دار فدراسیون بسکتبال در سفری به مشهد مدارک و اسناد هیئت استان را بررسی می‌کند. بازرسی کل استان به ماجرای هیئت بسکتبال استان ورود  و به مسائل رسیدگی می‌کنند. همچنین دیوان محاسبات در راستای وظایفشان ورود می‌کنند. اداره حراست اداره کل موارد و موضوعات را نظارت کرده و در یک جمع‌بندی تمام نهادهای نظارتی ماجرای هیئت استان و خانه بسکتبال را نظارت و پیگیری می‌کنند.
در این رهگذر، تعداد انگشت‌شماری از پیشکسوتان که هنوز دستی بر آتش دارند و حسب تجربه می‌دانند ورود به این قبیل ماجراها آینده‌ای تاریک برای بسکتبال دارد، برای وساطت با مدیر کل ورزش صحبت می‌کنند. در این فاصله زمانی رسیدگی به اسناد، یکی دو مرتبه خانه بسکتبال به دستور مدیر کل ورزش بین رئیس هیئت استان و رئیس هیئت شهرستان مشهد دست به دست می‌شود و هر بار چالش‌های جدیدی برای بسکتبال به وجود می‌آید!
در نهایت با رسیدگی‌های انجام شده تا آخرین لحظه این گزارش، رئیس هیئت بسکتبال استان با وجود اتهامات زیاد در پست خود حضور دارد؛ ولی با تأسف، حواشی به وجود آمده در بسکتبال استان روز به روز بیشتر می‌شود.

آخرین تصمیم مدیر کل
پس از رایزنی‌های پیشکسوتان و تعدادی از مسئولان با مدیر کل ورزش و جوانان قرار بر این می‌شود که رئیس هیئت استان مبلغ 150 میلیون تومان بابت قسمتی از بدهی‌اش نقداً به اداره کل ورزش پرداخت ‌کند و 300میلیون تومان باقیمانده هم طی چند فقره چک مدت‌دار تسویه شود. مدیر کل ورزش استان هم قول می‌دهد خانه بسکتبال دوباره به هیئت استان برگردد که البته مبلغ 150میلیون تومان بدهی توسط رئیس هیئت استان پرداخت می‌شود؛ اما خانه بسکتبال حسب قول مدیر کل ورزش به هیئت بسکتبال استان داده نمی‌شود و قرارداد جدیدی با هیئت بسکتبال شهرستان مشهد تنظیم می‌شود! این قرارداد جدید سبب چالش تازه‌ای بین رئیس فدراسیون بسکتبال و مدیر کل ورزش می‌شود تا جایی که نصرت‌الله جعفریان، رئیس سازمان لیگ بسکتبال فدراسیون اعلام می‌کند به خاطر استاندارد نبودن خانه بسکتبال، هیچ‌گونه مسابقه کشوری در خانه بسکتبال (در مشهد) انجام نمی‌شود و حتی تیم لیگ برتری آویژه صنعت پارسای مشهد می‌تواند مسابقاتی را که در مشهد میزبان است، در سالن مجموعه آزادی تهران برگزار کند. از طرف دیگر یکی از مسئولان تیم آویژه صنعت می‌گوید برای هر بازی که به تهران برویم، حدود 100 میلیون تومان هزینه می‌شود. آقایان کمکی که نمی‌کنند، برای ما مزاحمت هم ایجاد می‌کنند. وی می‌گوید اگر این تصمیم فدراسیون اجرایی شود، با توجه به هزینه‌های سنگین و میلیاردی که تا به حال انجام داده‌ایم، از تیم‌داری انصراف خواهیم داد! پیشکسوتی می‌گوید گویا مرکز تمام مناقشات، خانه بسکتبال است آن هم سوله‌ای محقر و غیراستاندارد! واقعاً چه گنج پنهانی در این سوله ورزشی است که عده‌ای شمشیر را از رو بسته‌اند برای تصاحب آن و مدیر کل ورزش هم می‌خواهد با خانه بسکتبال، رئیس هیئت استان را تنبیه کند. آقای مدیر کل خطاب به شما: اگر هیئت استان در گزارش و عملکردش به اداره کل ورزش قصور داشته است، به همان اندازه و بیشتر نیز مسئولان گذشته و حال اداره کل ورزش و جوانان استان مقصرند که چرا طبق شرح وظایفشان به طور مستمر گزارش کار و ترازنامه مالی هیئت بسکتبال استان را مطالبه و پیگیری نکرده‌اند! لطفاً عادل باشید.
بر اساس نظر تعدادی از پیشکسوتان، مسئولان شهرستان‌ها، کارشناسان ورزشی، فدراسیون بسکتبال و... منطقی و ارجح این است که خانه بسکتبال در اختیار رئیس بسکتبال استان که متولی و نماینده فدراسیون بسکتبال است، قرار گیرد. تا چندی پیش نظر خود شما هم این بود! آقای مدیر کل! شما مسئول و جوابگوی امور ورزش خراسان رضوی هستید. شما می‌توانید به نظر اکثریت کارشناسان، پیشکسوتان و خبرنگاران توجه داشته باشید و احترام بگذارید و یا نظر شخصی خود را اعمال کنید.

خبرنگار: علـی عـبداحـد