printlogo


از سوی دکتر سیدطاهر صباحی، مجموعه‌دار ایرانی مقیم ایتالیا انجام شد
اهدای ۱۳۳ تخته فرش و منسوجات نفیس به موزه آستان قدس رضوی
مجموعه‌دار ایرانی مقیم کشور ایتالیا ۱۳۳ تخته فرش و منسوجات نفیس متعلق به ایران و آسیای شرقی را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد.


به گزارش آستان‌نیوز، در مراسم اهدای این مجموعه ارزشمند که در موزه فرش آستان قدس رضوی برگزار شد، دکتر مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی حضور داشتند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم ضمن قدردانی از این واقف ارجمند، اهدای این مجموعه از آثار متعلق به ایران و آسیای شرقی را سبب غنی شدن گنجینه فرش موزه رضوی به لحاظ دارا بودن آثار بین‌المللی عنوان کرد.  وی با بیان اینکه موزه با اطلاعاتی که به مخاطب خود می‌دهد زنده است تصریح کرد: ایران قدمت چند هزار ساله در بافت فرش دارد اما مرکزی برای مطالعات فرش در ایران وجود ندارد در حالی که ایران مهد فرش است، ما بنا داریم با هدایت‌های عالمانه واقف این مجموعه، موزه فرش رضوی را به پژوهشکده فرش مبدل کنیم.
حسینی، دکتر سیدطاهر صباحی، واقف این مجموعه را دایره‌المعارف زنده فرش ایران خواند که به جای جای کشور سفر کرده و بخش عمده‌ای از عمر ۸۰ ساله خود را برای حفاظت و صیانت این آثار ارزشمند قرار داده است. 
دکتر سیدطاهر صباحی نیز در ادامه این جلسه در سخنانی با اشاره به پیشینه هنر فرش‌بافی در ایران، پژوهش در این زمینه را بسیار ضعیف خواند و گفت: ایرانی‌ها این هنر را داشتند و دارند که از پشم به عنوان کالایی کم‌ارزش، هنری مانند فرش خلق کنند که در تمام موزه‌های دنیا و مراکز معتبر نشانی از آن دیده می‌شود.
این واقف به استقبال کشورهای غربی از آثار خود در خصوص تاریخچه فرش ایران و پژوهش‌های وی در این زمینه اشاره کرد و گفت: ما همان افرادی هستیم که با ذوق، هنر را خلق کردیم اما در مورد آن ننوشتیم تا آن را به یادگار بگذاریم.
در ادامه این جلسه، دکتر سیدطاهر صباحی آثار مکتوب خود به همراه سه منسوج تاریخی از کشور تاجیکستان و بخارا با حدود ۲۰۰ سال قدمت را به صورت نمادین به موزه رضوی اهدا کرد و دکتر مالک رحمتی، قائم مقام آستان قدس رضوی با اهدای هدایایی از وی قدردانی به عمل آورد.
شایان ذکر است بخش عمده‌ای از این مجموعه متعلق به دوره قاجار بوده و در کنار آن آثاری از منسوجات و دستباف کشورهای آسیای شرقی همچون پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان نیز وجود دارد. 

سید طاهر صباحی کیست؟
دکتر سید طاهر صباحی سال‌هاست در اروپا به عنوان یکی از کارشناسان معتبر فرش فعالیت می‌کند. او تا به حال ۱۸عنوان کتاب به زبان‌های ایتالیایی، فرانسوی و انگلیسی درباره هنر فرش ایرانی منتشر کرده است.
صباحی علاوه بر این، ۱۴ سال است نشریه‌ای با عنوان گره به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی منتشر می‌کند.
به گزارش سایت «فرش فیروزه» او متولد سال ۱۳۱۹ در تهران و صاحب مجموعه‌ای نفیس و بی‌نظیر از فرش‌های ایرانی است.
وی مدرک دکترای خود را در رشته داروسازی از دانشگاه بولونیا دریافت کرده و از سال ۱۳۵۱ش (۱۹۷۲م) به صورت تخصصی وارد عرصه هنر فرش شد.
او در سال ۱۹۸۴م به عنوان یکی از اعضای هیئت مؤسس بازرگانان فرش شرقی ایتالیا شروع به فعالیت کرده و در سال ۱۹۸۶م نیز به عنوان رئیس کلوپ فرش شرقی برگزیده می‌شود.
دکتر صباحی با سال‌ها سابقه درخشان در عرصه پژوهش و فعالیت‌های فرهنگی در کمیسیون‌ها و انجمن‌های فرش کشور‌های اروپایی، از جمله کمیسیون ملی ارزیابی، اتحادیه مجموعه‌داران فرش، انجمن دوستداران فرش و هیئت بین‌المللی فرش در ایتالیا و همچنین کمیسیون ویژه فرش در آلمان و اتریش، آثار و نوشته‌های بی‌نظیری را برای معرفی دستبافته‌های ایرانی و شرقی به عرصه فرش تقدیم داشته است.
از جمله این آثار می‌توان به «قالی‌های شرقی، هنر و سنت» ۱۹۸۶، «فرش‌های عشایری ایران» ۱۹۸۹، «سواران شرقی» ۱۹۹۱، «جاجیم‌های شاهسون» و «هنر قالی‌بافی در مشرق زمین» ۲۰۰۷ اشاره کرد.
وی در اسفند ماه ۱۳۸۵ کتاب «هنر قالی‌بافی در مشرق زمین» را در دو برنامه جداگانه در مرکز ملی فرش ایران و سازمان میراث فرهنگی رونمایی کرد.
صباحی در پاسخ به این پرسش که از چه زمان شروع به خرید فرش برای مجموعه‌تان کرده‌اید و چه نوع فرش‌هایی در این مجموعه دارید، بیان می‌کند: «ما 6خواهر و برادر بودیم. البته من و برادرم ناصر بسیار شیطان بودیم. مادرم برای اینکه کمتر اذیت کنیم، تابستان‌ها ما را با پدرم به بازار می‌فرستاد. پدرم ما را سبزه میدان پیاده می‌کرد؛ خودش می‌رفت ماشین را پارک کند و ما پیاده می‌رفتیم تا نوروز خان.
سر راهمان یک دکان فرش‌فروشی بود که دو تخته پاتختی لاکی کاشان زیبا داشت و من هر روز محو تماشای آن‌ها می‌شدم. یک روز صبح با تپش قلب از خواب بیدار شدم و فکر کردم نکند این فرش‌ها را بفروشد؟ قلکم را شکستم، همه پول‌هایم را در دستمال ریختم و سر سفره صبحانه به پدرم دادم و از او خواستم آن‌ها را برایم بخرد.
پدرم تعجب کرد و گفت دو تا؟ بالاخره پدرم را بردم و او با صاحب دکان صحبت کرد. خلاصه تا وقتی فروشنده آن‌ها را از دیوار نکند، خیالم راحت نشد.
در حقیقت اولین خریدم را در ۱۱سالگی انجام دادم. اگرچه تا همین اواخر که پدرم زنده بود نتوانستم آن‌ها را به مجموعه‌ام اضافه کنم، چون فرش‌ها را به من نمی‌داد تا اینکه دو قالیچه ابریشمی تبریز برایش خریدم و فرش‌های خودم را پس گرفتم.
بعد‌ها تجارت سبب شد بتوانم با فرش فروش‌ها ارتباط برقرار کنم. من تاجران زیادی را می‌شناسم و با آن‌ها دوست هستم، به همین واسطه فرش‌های زیبایی در مجموعه جمع‌آوری کرده‌ام.
یادم می‌آید چند سال پیش به یکی از دوستانم سرزدم. او گفت فرش زیبایی دارم که حتماً باید آن را ببینی.
شاگردش فرش را پهن کرد. خیلی تعجب کردم چون فرش امضای حاجی جلیلی داشت. فرش حاجی جلیلی زیاد دیده بودم، اما هیچ کدام امضا نداشتند. برادران حاجی جلیلی در مرند فرش تولید می‌کردند و فرش‌هایشان بسیار زیباست.
تعداد فرش‌های مجموعه‌ام را نشمرده‌ام، اما خیلی زیاد است به‌طوری که می‌توانم آن‌ها را به گونه‌های مختلف طبقه‌بندی کنم.
فرش‌های ازبک، ترکمن، خورجین‌های زیبای مشرق زمین، فرش‌های بلوچستان و زابل، کرمان، سوزنی‌های ازبکستان، واگیره، رو اسبی، تبریز و انواع دیگری که هر کدام برای خودش یک مجموعه است».