printlogo


گفت‌وگو با طراح بازی و دبیر اجرایی نمایشگاه «مادر، نوزاد و کودک» درباره وضعیت تولید و صادرات اسباب‌بازی
صنعت اسباب‌بازی ایرانی در مسیر پیشرفت
دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی «مادر، نوزاد و کودک» جمعه گذشته در حالی به کار خود پایان داد که 96 شرکت تولیدکننده اسباب‌بازی با تأکید بر هم‌افزایی و ایجاد ارتباط حداکثری و تعاملی میان شرکت‌های داخلی در آن حضور داشتند.


​​​​​​​عماد ارغند، طراح بازی و دبیر اجرایی این نمایشگاه با بیان اینکه امسال به طور ویژه از تولیدکنندگانی که دغدغه صادرات دارند برای حضور در نمایشگاه دعوت به عمل آمد، از حمایت سازمان توسعه و تجارت، وزارت صمت و شورای نظارت بر اسباب بازی و سرگرمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تولیدکنندگان خبر می‌دهد.
دبیر اجرایی این رویداد با بیان اینکه طی روزهای برپایی نمایشگاه نشست‌های متعددی برای تولیدکنندگان در راستای آمادگی برای ورود به بازار صادرات برگزار شد، تأکید می‌کند: در واقع این نمایشگاه محملی تخصصی برای گردهمایی مجموعه تولیدکنندگان در حوزه‌های مربوط و فضایی برای گفت‌وگو، همکاری و حضور هیئت‌های تجاری (اعم از خارجی و داخلی) و بستن قراردادهای عمده است و می‌توان آن را پایه و منبعی برای جذب اطلاعات دانست.
به گفته این طراح بازی؛ خوشبختانه طی سال‌های گذشته اتفاق‌های خوبی رخ داده و بسیاری از تولیدکنندگانی که تا پیش از این در نمایشگاه مشارکت نمی‌کردند امروز حاضر هستند، از طرفی دیگر میان تولیدکنندگان همکاری به وجود آمده و شاهد تعامل بخش خصوصی و دولتی هستیم، ضمن اینکه بحث نظارتی به صورت شفاف‌تر و ارتباطی بهتر با تولیدکنندگان اتفاق می‌افتد.  

برابری با نمونه‌های خارجی
وی درباره تأثیر رقیبان خارجی بر بازارهای داخلی و امکان رقابت با تولیدات آن‌ها می‌گوید: ما اسباب‌بازی‌هایی داریم که از نظر کیفیت تولید می‌توانند با نمونه‌های خارجی برابری کنند اما در عین حال چندین مسئله وجود دارد. در وهله نخست تعداد تولیدکنندگانی که محصول باکیفیت تولید می‌کنند قابل توجه نیست و در مجموع شاید نتوانیم به بیش از 20 تا 30 شرکت برسیم، البته ممکن است شرکت‌هایی هم وجود داشته باشند که آن‌ها را نمی‎شناسیم چون به اصطلاح زیرپله‌ای فعالیت دارند و به دلیل مسائل مالیاتی خودشان را مطرح نمی‌کنند. البته ما مشغول اطلاع‌رسانی هستیم و از آن‌ها می‌خواهیم خودشان را اظهار کنند، از طرفی دیگر وزارت صمت نیز در تأمین مواد اولیه و... به آن‌ها تسهیلات و امکانات می‌دهد و به همین بهانه امیدواریم شرکت‌های بیشتری را بشناسیم.

طرح‌های حمایتی 
ارغند در تشریح طرح‌های تشویقی برای تولیدکنندگان داخلی به بخشی از این حمایت‌ها که در قالب طرح‌های آموزشی است اشاره می‌کند و می‌گوید: وزارت صمت تولیدکنندگان حاضر در این نمایشگاه را غرفه به غرفه رصد کرده تا مواد اولیه در اختیارشان قرار دهد یا در بحث جانمایی کارخانه آن‌ها را حمایت و به شهرک‌های صنعتی منتقل کند و در صورتی که تولیدکنندگان در شهرک‌ها مستقر باشند برای تهیه تجهیزات آن‌ها را همراهی می‌کند؛ اما فراموش نکنیم لازمه این حمایت‌ها این است که تولیدکنندگان خودشان را به بدنه اجرایی وزارت صمت متصل کنند و بدون اینکه نگران مسائل مالیاتی باشند اطلاعاتشان را به اشتراک بگذارند. چون اساساً بحث عملکرد وزارت صمت و اداره مالیات متفاوت است. ضمن اینکه اگر سامانه‌های جامع یکپارچه برای جمع‌آوری دیتا وجود داشته باشد تولیدکنندگانی که خودشان را معرفی کرده و به صورت رسمی فعالیت می‌کنند عملاً تهدیدی برایشان وجود ندارد و می‌توانند در این حوزه با آسایش ‌خاطر فعالیت کرده و ارزش افزوده و مالیاتشان را پرداخت کنند و رسمی باشند. از سویی دیگر اگر این تولیدکنندگان به عرصه صادرات هم ورود کنند، می‌توانند بازگشت سرمایه ارزی داشته باشند که این هم شامل حمایت‌هایی از جمله اختصاص تخفیف در مواد اولیه خواهد شد.

ضرورت تعامل و همکاری تولیدکنندگان 
ارغند درباره سطح کیفی محصولات تولیدکنندگان داخلی تأکید می‌کند: از منظر فناوری کم و کاستی نداریم و حتی می‌توانیم فناوری‌‌های روز دنیا را جذب و با خودمان همراه کنیم تا در نمایشگاه و صنعت اسباب بازی حضور داشته باشند، یا اینکه تولیدکنندگان ما به کشورهای دیگر بروند و این امکان از طریق شتاب‌دهنده صادراتی در جریان است. امروز ما در مسیر این توسعه هستیم و اگر مواردی همچون مالکیت معنوی، طراحی و بهر‌ه‌گیری از حضور متخصصان در حوزه تولید محتوا و ایده بیشتر شود و تعامل تولیدکنندگان با سازمان‌های دولتی افزایش یابد قطعاً می‌توانیم شاهد اتفاق‌های ویژه‌ای 
باشیم. 
وی به تمایل بازارهای خارجی برای همکاری با صنعت اسباب‌بازی ایرانی اشاره و تأکید می‌کند: برخلاف تصور عمومی به کشورهای منطقه مانند عراق، افغانستان، ارمنستان، کشورهای خلیج فارس و روسیه ارسال کالا داریم اما ممکن است خیلی از این موارد از کانال صادرات رسمی صورت نگیرد و طبعاً اگر روند صادرات به صورت رسمی دنبال شود نتایج مطلوب‌تری خواهد داشت.
ارغند درباره آینده و چشم‎انداز صنعت اسباب‌بازی و تولید آن در بازارهای داخلی می‌گوید: مواردی وجود دارد که ما ناگزیر از روبه‌رو شدن با آن هستیم و خواه ناخواه در جریان توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به خصوص در حوزه بازی و اسباب‌بازی باید به سمت و سوی پیشرفته‌تری برویم. همچنین ضرورت دارد بنگاه‌های تولیدی بیش از پیش رسمیت پیدا کنند و رونق بگیرند. 

خبرنگار: صبا کریمی