printlogo


تلاش آمریکا و اعراب سازش‌کار برای نجات اسرائیل از تنگنا در نشست «العقبه»
به‌نام فلسطینی‌ها به‌کام صهیونیست‌ها
در حالی که دوقطبی شدیدسیاسی، برگزاری تظاهرات‌ها و اعتراض‌های گسترده علیه کابینه بنیامین نتانیاهو و همچنین عملیات‌های مقاومتی فلسطینی‌ها، رژیم اسرائیل را تا مرز فروپاشی پیش برده، روز گذشته نشست مشکوکی در «العقبه» اردن برگزار شد که تحلیلگران هدف آن را آرام کردن اوضاع و خرید زمان به نفع رژیم صهیونیستی برای سر و سامان دادن به اوضاع آشفته‌اش ارزیابی کردند.


نشست پنج جانبه مذکور میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی با مشارکت مصر و اردن و تحت نظارت ایالات متحده برگزار شد. امان اجلاس مذکور را تلاشی برای توقف اقدامات یک‌جانبه اسرائیل، مهار چرخه خشونت و ناآرامی‌ها، اعتمادسازی و در نهایت انتقال به اقدامات اقتصادی برای کاهش رنج ملت فلسطین خوانده است. اما از دید محافل سیاسی و مردمی، اجلاس عقبه «نشستی مشکوک» است که هدف آن مهار مقاومت گروه‌های فلسطینی در این سرزمین است.

سناریو آمریکا برای حذف مقاومت
برگزاری نشست با مخالفت شدید مردم و گروه‌های بزرگ فلسطینی همراه شده است. فلسطینی‌ها در نوار غزه ظهر روز یکشنبه نشستی ملی را با موضوع بررسی ابعاد این اقدام برگزار کردند. گروه‌های مقاومت فلسطین پیشتر حضور هیئتی از افراد با نفوذ تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست امنیتی العقبه را محکوم کرده و آن را خنجری از پشت به ملت فلسطین و خیانت به خون شهدا دانستند. آن‌ها با اشاره به اینکه، اجلاس به سود ملت ما و مقاومت نیست، بلکه یک خدمت رایگان به رژیم صهیونیستی است، تصریح کردند: به جای توافق امنیتی با اسرائیل، تشکیلات خودگردان به سمت اتحاد ملی برود.
اما در مورد اهداف پشت پرده نشست پنج‌جانبه، تحلیل‌های مختلفی ارائه شده است. روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» با انتشار گزارشی از تدارک برای اجرای سناریو جدید آمریکا در فلسطین از طریق نشست اردن پرده برداشت و تأکید کرد این گام به منزله «سکوی نخست» در مسیر «احیای روند سیاسی» باشد. این روزنامه در ادامه، جزئیات بیشتری از پشت پرده نشست‌ العقبه را منتشر کرد و نوشت سناریو آمریکا از برگزاری این نشست، تحویل دوباره اداره نوار غزه به تشکیلات خودگردان با کمک مصر،  تعقیب و پیگرد گروه‌های مسلح جدید در اردوگاه‌ها و روستاهای شمالی کرانه باختری و پاک‌سازی یا بازداشت نیروهای مقاومت فلسطین به‌ویژه مبارزان «عرین الاسود» است. 

عملیات نجات از کابوس انتفاضه
از سوی دیگر به نظر باید اجلاس عقبه را برنامه‌ریزی شده به منظور نجات رژیم صهیونیستی از کابوس انتفاضه و عملیات‌های مقاومتی به ویژه پیش از حلول ماه مبارک رمضان دانست. گروه‌های مقاومت فلسطین در چند ماه اخیر دامنه عملیات‌های استشهادی خود را گسترش داده‌اند و برآوردهای امنیتی از آغاز قریب الوقوع انتفاضه سوم فلسطین حکایت دارد. روز گذشته نیز در جریان عملیات استشهادی که توسط یک جوان فلسطینی در جنوب نابلس رخ داد، دو صهیونیست به هلاکت رسیدند. در کنار این مسائل، برای هشتمین هفته متوالی، صهیونیست‌ها علیه کابینه فاشیست بنیامین نتانیاهو به خیابان آمده‌اند و با برگزاری تظاهرات‌های گسترده، اوضاع داخلی این رژیم را وخیم‌تر کردند. 
در این بین آمریکا اکنون برای نجات مهره دست پرورده خود وارد میدان شده و تشکیلات خودگردان نیز نقش‌آفرین اصلی سرکوب انتفاضه مردم فلسطین خواهد بود. قرار است با تشکیل اتاق عملیات مشترک فلسطینی ـ اسرائیلی -آمریکایی و از طریق آن با اقدامات به اصطلاح تحریک‌آمیز (گروه‌های مقاومت) در غزه، برای ترغیب ساکنان کرانه باختری در همراهی با ارتش رژیم اسرائیل تعامل شود. دکتر حسام الدجنی تحلیلگر فلسطینی در این رابطه به خبرگزاری فلسطینی شهاب گفته است: هدف اصلی از برگزاری نشست عقبه پیش راندن تشکیلات خودگردان برای به دست گرفتن ابتکار عمل برای مهار گروه‌های فلسطینی در کرانه باختری و به شکل دقیق‌تر، گروه‌های فلسطینی مانند، عرین‌الاسود و گردان جنین است. به اعتقاد این کارشناسان تنها هدف تشکیلات خودگردان از حضور در چنین کنفرانسی کسب منافع مادی است تا شرایط خزانه خود را کمی بهبود ببخشد، حتی به قیمت خیانت به فلسطینی‌ها.

خبرنگار: هدایت جاوید