printlogo


خراسان رضوی کارشناس ارزش‌گذاری ندارد
گوهرسنگ‌های مشهد در تهران قیمت می‌خورد!
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی از درخواست‌های بی‌جواب این سازمان برای رفع موانع صادرات گوهرسنگ‌ها می‌گوید و نبود کارشناس ارزش‌گذاری فلزات گرانبها در شهر جهانی گوهرسنگ‌ها را یکی از این موانع عنوان می‌کند.


امیررضا رجبی بیان می‌کند: مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها، قطب تولید فلزات گرانبها و فراوری گوهرسنگ‌هاست و برای فعال بودن گمرک تخصصی صادرات فلزات گرانبها در استان نیازمند همکاری دستگاه‌های مرتبط از جمله بانک مرکزی به منظور انجام فرایندهای مورد نیاز برای صادرات هستیم. 

دردسر صادرکنندگان برای قیمت‌گذاری 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت‌وگو با قدس خراسان ضمن اشاره به ظرفیت ویژه شهر مشهد در حوزه گوهرسنگ‌ها عنوان کرد: در حال حاضر صادرکنندگان برای ارزش‌گذاری فلزات گرانبهای صادراتی خود بایستی کالا را به بانک مرکزی در تهران ارسال کنند که این موضوع سبب می‌شود صادرات استان از طریق گمرکات استان تهران صورت گیرد و برگشت دوباره کالا از تهران برای صادرات از گمرکات استان، امری منطقی نیست. 
وی درباره اقدامات سازمان صمت استان برای حل این موضوع اظهار کرد: برای حل این مشکل مکاتبات فراوانی با دستگاه‌های متولی در تهران انجام شده تا نماینده بانک مرکزی در استان برای ارزش‌گذاری فلزات گرانبها مستقر باشد و این درخواست در مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان نیز قرار گرفته؛ اما تاکنون استان خراسان رضوی از وجود کارشناس ارزش‌گذاری فلزات گرانبها بی‌بهره مانده است و ما همچنان پیگیر رفع این مشکل هستیم.

سرگردانی؛ معضل صادرات 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی تأکید کرد: به منظور حمایت از تولید و صادرات سنگ‌های قیمتی، این سازمان درخواست تفویض اختیار از تهران به مشهد را دارد. در حال حاضر ارزش‌گذاری فلزات گرانبها برای صادرات در تهران و بانک مرکزی صورت می‌گیرد که برای سهولت کار تجار و تولیدکنندگان درخواست کرده‌ایم این اختیار با استقرار نماینده بانک مرکزی در مشهد به استان واگذار شود. 
وی ادامه داد: در بحث ارزش‌گذاری سنگ‌های قیمتی با توجه به وجود ٢هزار واحد صنفی و صنعتی فعال در حوزه گوهرسنگ‌ها این درخواست مطرح است که مسئولیت ارزش‌گذاری گوهرسنگ‌ها به سازمان صمت استان خراسان واگذار شود که هنوز این امر هم محقق نشده است.
رجبی با اشاره به ظرفیت بالای درآمدزایی گوهرسنگ‌ها برای استان تصریح کرد: گردش‌مالی صنعت زیورآلات و سنگ‌های قیمتی در دنیا حدود هزار میلیارد دلار است و ایران با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مختلف در این بخش، قابلیت صادرات حدود ١٠ میلیارد دلار در سال را دارد که بیشتر این درآمد می‌تواند به استان خراسان رضوی و شهر مشهد سرازیر شود و راهکار آن اصلاح قوانین است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی با بیان اینکه کشورهای دارای مزیت در این حوزه ایتالیا، کره جنوبی، ترکیه، هند، تایلند، هنگ‌کنگ و ایران هستند، گفت: ارزش صادرات زیورآلات و سنگ‌های قیمتی در دنیا در سال ۲۰۲۱ به میزان ۸۵۲میلیارد دلار بوده و سوئیس با بیش از ۱۰۶ میلیارد دلار درآمد، قبل از کشورهای آمریکا و هنگ‌کنگ قرار دارد. 
امیررضا رجبی تصریح کرد: در حال حاضر با همه محدودیت‌های موجود و با استفاده از ظرفیت‌های حداقلی، ایران با ١٣٧میلیون دلار رتبه ١٠٢ صادرات زیورآلات و سنگ‌های قیمتی را دارد و با توجه به پیوستگی موضوع زیورآلات و سنگ‌های قیمتی و معرفی مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها، ما می‌توانیم به جایگاه بهتری دست پیدا کنیم که شرط آن اصلاح قوانین و ایجاد زیرساخت‌هاست که اقدامات مختلفی در استان برای رشد در این زمینه انجام شده است.

راهکاری برای جلب حمایت فعالان بازار
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی ضمن اشاره به سایر اقدامات این سازمان عنوان کرد: در کنار درخواست تفویض اختیارات به استان، یکی از برنامه‌ها برگزاری نمایشگاه تخصصی طلا و جواهر در نمایشگاه بین‌المللی مشهد  است. افزون بر آن مشارکت در نمایشگاه‌های تخصصی کشورهای فعال در حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و اعزام هیئت‌های تخصصی به نمایشگاه‌های یاد شده در راستای حمایت از مشارکت فعالان از دیگر برنامه‌های سازمان است که مهم‌ترین آن پاویون نمایشگاهی در نمایشگاه ورونا ایتالیا خواهد بود. 
رجبی با تشریح مزایای رفع محدودیت‌های صادرات و واردات گوهرسنگ‌ها گفت: واردات مجاز گوهرسنگ‌ها از  مبادی رسمی و قانونی و رفع محدودیت‌های مربوط به صادرات نقره و سنگ‌های قیمتی می‌تواند گام مؤثری در توسعه این صنعت باشد که در حال پیگیری است و با عملی شدن حذف نقره از فهرست فلزات گرانبها به دلیل قیمت پایین، شاهد تسهیل در حوزه تجارت خواهیم بود.
وی در پایان عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های حمایتی سازمان صمت خراسان رضوی ایجاد شهرک صنعتی زیورآلات و فلزات گرانبها توسط تشکل‌های مرتبط است که این امر مورد حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت است و حضور فعال‌تر تشکل‌های بخش خصوصی تولیدی و صنعتی را می‌طلبد.