printlogo


از کتاب «فرهنگ‌نامه شهدای روحانی» رونمایی شد
آیین رونمایی از کتاب «فرهنگ‌نامه شهدای روحانی» جدیدترین اثر منتشر شده «مؤسسه انتشارات حوزه‌های علمیه» با حضور مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد.


​​​​​​​به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در این مراسم اظهار کرد: عصر انقلاب اسلامی گرچه با مشقت‌ها و سختی‌هایی همراه بوده اما افتخار‌های فراوانی را آفرید که یکی از افتخارات و سرمایه آن، شکل‌گیری روحیه شجاعت، ایثار و فداکاری در راه خدا، انقلاب اسلامی و اسلام است که شاهدیم در این مسیر به شکل گسترده شهدای گرانقدری را برای ایران و انقلاب اسلامی تقدیم کرده‌ایم.
وی در ادامه افزود: در طبقه روحانیت آنچه تاکنون جمع‌آوری شده بالای 4هزار شهید روحانی است که نسبت به اقشار مختلف، بالاترین آمار را داشته و نشانگر پیشگامی روحانیت در هنگام خطرها و مایه افتخار است. ما برای روحانیت و حوزه وظیفه می‌دانیم در عرصه‌های نیاز، بیش از اقشار دیگر جانبازی و فداکاری کنند.
مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: از نکات جالب در تاریخ شهدای روحانیت جامعیت کاروان شهداست. یکی از جهات جامعیت آن این است که در بین 4هزار شهید روحانیت از طلاب سنین پایین تا علما، مجتهدان تراز و افراد مطرح با موقعیت‌های اجتماعی بالا وجود دارد که شامل شهدای داخل و خارج است.
آیت‌الله اعرافی ابراز کرد: در بین شهدای روحانیت، برادران و خواهران از مذاهب مختلف وجود دارند که نقش‌های مختلفی برای آنان در جبهه و غیرجبهه وجود داشته است؛ در عرصه‌های حاضر نیز شاهد ایثار، شهادت و جهاد هستیم و منظومه ایثار و شهادتی است که در گفتمان انقلاب اسلامی پدید آمده و یکی از برگ‌های زرین این منظومه کتاب فرهنگ‌نامه شهدای روحانیت است.
حجت‌الاسلام مولایی، مدیر انتشارات حوزه‌های علمیه در ابتدای آیین رونمایی ابراز کرد: فرهنگ‌نامه شهدای روحانیت، کتابی ویژه‌ بوده و یکی از زیبایی‌های آن این است که تمامی شهدای روحانیت شیعیان و اهل سنت اعم از خواهران و برادران در یک جلد که در عین تصویری بودن به صورت توصیفی و استنادی تدوین شده و ۴هزار شهید را با حدود ۴۰هزار ریزداده اطلاعاتی درباره شهدا جمع کرده است.
وی در ادامه افزود: در این کتاب نمودارهای اختصاری از اطلاعات و اسامی شهدا ارائه و در بخش پایانی به آمار و اسناد شهدا و فرایند تدوین پرداخته شده که نمودارهای بسیار زیبایی از شهدا مثل نمودار سنی، علمی و استانی تهیه شده است.
حجت‌الاسلام مولایی بیان کرد: این کتاب به عنوان نماد پیشتازی و پرچم‌داری روحانیت در عرصه جهاد و شهادت است؛ یعنی اگر روحانیت مردم را به عرصه جهاد فراخوانده، خود از پیشگامان و پرچم‌داران این عرصه بوده و تعداد
 ۴هزار شهید را که بیشترین آمار شهدا در بین اقشار جامعه است تقدیم مردم و نظام اسلامی کرده است.