printlogo


درهای رواق کودک همه‌روزه از ساعت 10/15 تا ۱۸ به روی زائران کوچک امام هشتم(ع) باز است
هم بازی و سرگرمی هم زیارت
شاید خاطره هر یک از ما از زیارت‌های دوران کودکیمان بیش از هر چیز بر‌گردد به دویدن و بازی ‌کردن روی فرش‌های گل‌قرمز صحن‌ها و رواق‌ها و در کنارش اضطراب رها کردن دست پدر و مادر و وحشت گم ‌شدن در صحن‌های شلوغ. کودکان امروز اما تجربه‌های متفاوتی از زیارت حرم مطهر دارند و خاطرات متفاوت‌تری را برای دوران بزرگسالیشان به یادگار می‌گذارند.


این تجربه‌ها و خاطرات متفاوت را قرار است «رواق کودک» برای آن‌ها رقم بزند؛ جایی که مثل خانه می‌ماند، مثل مدرسه یا هر جایی که با وسایل بازی و نقاشی و سرگرمی‌اش حال بچه‌ها را خوب ‌کند؛ هم حالشان را خوب می‌کند و هم مشق عشق و محبت به آن‌ها می‌دهد و طعم شیرین یک زیارت زیبای کودکانه و شادی‌آور را در کام جانشان می‌ریزد.
◾◾◾
به گزارش آستان‌نیوز، اگر زائر صحن و سرای حرم مطهر رضوی باشید، از باب‌الجواد(ع) عرض ادب کنید و وارد حرم شوید، نرسیده به رواق امام خمینی(ره)، درست در ضلع راست صحن پیامبر اعظم(ص)، یک رواق خاص توجهتان را به خود جلب می‌کند؛ رواقی آکنده از صدای دست و جیغ و فریاد شادمانه یا صوت دلنشین و کودکانه تلاوت قرآن. اینجا رواق کودکان است؛ جایی برای بازی و فراگیری یک زیارت دلچسب و دلنشین، جایی که آرام آرام طعم شیرین زیارت و دل ‌سپردن به مهر امام هشتم را در جان کودکان می‌نشاند.
بچه‌ها در این رواق نقاشی می‌کشند، شعر می‌خوانند، شادی می‌کنند و هر کار کودکانه دیگری که حالشان را خوب کند.
سفارش به احترام و محبت کردن به کودکان در سیره امام رضا(ع) موجب شده ایجاد رواق ویژه کودک به یکی از دغدغه‌های اصلی تولیت آستان قدس رضوی تبدیل شود. همین شد که در دومین روز از سال ۱۴۰۱ با حضور ایشان رواق کودک در وسعت هزار و 200 مترمربع افتتاح شد و تاکنون بیش از 270 هزار کودک از خدمات آن استفاده کرده‌ و اوقات خوشی را در آن گذرانده‌اند.
◾◾◾
رواق کودک فرصتی برای رشد معنوی کودکان است و درب آن همه‌روزه از ساعت 10/15 تا ۱۸ به روی زائران کوچک امام هشتم(ع) باز است. والدین کودکان 5 تا10ساله می‌توانند به صورت کاملاً رایگان فرزندانشان را هر روز 40دقیقه به خادمان این رواق شاد و پربار بسپارند؛ خادمانی که همگی برای کار با کودکان آموزش دیده‌اند.
در این رواق کودکان زیر سایه پرمهر امام رئوف(ع) در کنار بازی و سرگرمی، با برخی از مفاهیم دینی و آموزه‌های زیارت هم آشنا می‌شوند.
مقصد اول بچه‌ها سینمای کوچک کبوترانه است؛ سینمایی که قرار است مهربانی امام رضا(ع) را برایشان با همان زبان کودکانه به تصویر بکشد و چند شعر زیبا و مفهومی یادشان بدهد. نمایش و قصه دو ایستگاه بعدی رواق کودک است؛ ایستگاهی که همیشه قرار نیست از امام رضا(ع) بگوید و رسالتش آن است که بچه‌ها را در حد درکشان با موضوعات روز هم آشنا کند. برای مثال اگر فرزندتان ایام دهه فجر میهمان این رواق بوده باشد حالا خوب می‌داند در برابر ظلم و تاریکی نباید سکوت کند.
نکته مهم و جالب اینکه صدای دست و جیغ و هورا و بالا و پایین پریدن بچه‌ها پای ثابت تمام بخش‌های این رواق است. در روایت‌ها خوانده‌ایم امام رضا(ع) به شیطنت بچه‌ها خرده نمی‌گرفتند و از پدر بزرگوارشان نقل کرده‌اند که «بسیاری از شیطنت‏‌های کودکان، اقتضای سن آن‏‌هاست» این روایت شالوده برخورد با کودکان در این رواق است. به همین دلیل پاسخ شیطنت کودکان، فقط و فقط مهر و مهربانی و لبخند خادم‌هاست. شاید به دلیل همین برخورد پرمهر است که بچه‌ها هر چه خادم‌ها بگویند با جان و دل گوش و انجام می‌دهند.
◾◾◾
زائرهای کوچک امام رضا(ع) خودشان را می‌رسانند به میز نقاشی و نقاشی‌هایی که می‌کشند عموماً تصویر قصه‌هایی است که خادم‌ها برایشان می‌گویند که هم جنبه سرگرمی دارد و هم معرفت‌آموزی.
پس از بازی و مسابقه، آخرین توقفگاه بچه‌ها یادگیری آداب زیارت است؛ آداب ساده‌ای که به زبان شیرین بچگانه و در حد توانشان بیان می‌شود.
تا آمدن والدین، بچه‌ها می‌توانند در بخش اول یا همان سینما به انتظار بنشینند.
به نظر می‌رسد دل کندن از این فضای کودکانه و زیبا و مهر و محبت خادم‌ها برای کودکان سخت باشد که مشاهدات هم این موضوع را ثابت می‌کند، اما کودکان به این امید «رواق کودک» را ترک می‌کنند که دوباره بتوانند میهمان این رواق باشند و اینکه آنچه یاد گرفته‌اند را در محضر امام رضا(ع) و در زیارت ایشان عملی کنند و به نمایش بگذارند.