printlogo


آغاز ساخت ملزومات چوبی صحن حضرت زینب(س) حرم سیدالشهدا(ع) در شرکت آرایه‌های معماری رضوی
وقتی خوشبختی شکل یک پنجره است
خوشبختی می‌تواند شکل خاکی باشد که خشت می‌شود در جایی که عاشقان بسیاری، آرزو دارند دست بکشند به در و دیوارش. خوشبختی، سنگی است که می‌نشیند بر سینه خاک تا راهی را سنگفرش کرده باشد که عاشقان بسیاری آرزو دارند قدم بگذارند در آن. 


خوشبختی تنه درختی است که پس از عمری نفس کشیدن در هوای نمناک جنگل، پنجره‌ای می‌شود تا باز بشود به صحنی آفتابی؛ تا نوری را از دل خودش عبور بدهد که صاف می‌افتد روی تار و پود قالی‌های دستباف؛ قالی‌هایی که گل‌هایش را اشک چشم عاشقان بسیاری، آب داده است. درست مثل همین چوب‌هایی که حالا بناست در و پنجره بشوند و بروند بنشینند جایی در صحن و سرای سیدالشهدا(ع) و متبرک بشوند به نام زینب کبری(س) و برای همیشه غرق بشوند در خوشبختی زلالی که آنجا همیشه ماندگار است. 
مدیرعامل شرکت آرایه‌های معماری رضوی از آغاز عملیات اجرایی ساخت ملزومات چوبی پروژه صحن حضرت زینب(س) در كربلای معلی خبر می‌دهد. این ملزومات بناست توسط این شرکت اینجا در مشهد، در مشهدالرضا(ع) ساخته بشوند. 
سیداحمد علویون به خبرنگار آستان‌نیوز می‌گوید: قرارداد فاز نخست ساخت درب‌ها و پنجره‌های صحن حضرت زینب(س) که در جوار بارگاه منور حضرت سیدالشهدا(ع) قرار دارد، در فروردین ماه سال جاری میان شرکت آرایه‌های معماری رضوی و ستاد بازسازی عتبات عالیات منعقد شده است. 
او ادامه می‌دهد: بخشی از مواد اولیه این پروژه به ارزش ۳۰ میلیارد تومان خریداری شده که از مرغوب‌ترین و مناسب‌ترین چوب‌هاست. این محموله در حال ترخیص از گمركات كشور است.
مدیرعامل شرکت آرایه‌های معماری رضوی به رنگ و بویی اشاره می‌کند که بناست در طراحی‌ها، حال و هوایی ایرانی ببخشد به این ملزومات چوبی. علویون تأکید می‌کند: همزمان با کار ترخیص محموله از گمرکات، طراحی درب‌ها و پنجره‌ها منطبق با معماری ایرانی اسلامی هم در حال اجراست. 
او درباره جزئیات این طرح می‌گوید: در قالب قرارداد منعقد شده با ستاد بازسازی عتبات عالیات، قرار است در فاز نخست حدود 2 هزار مترمربع درب و پنجره سنتی ساخته و به کربلای معلی ارسال شود.
علویون ادامه می‎‌دهد: عملیات اصلی ساخت این ملزومات در کارخانه صنایع چوب رضوی انجام خواهد شد.
او به بهره‌گیری از هنرهای ایرانی اسلامی در ساخت ملزومات چوبی صحن حضرت زینب(س) اشاره می‌کند و می‌گوید: در ساخت درب و پنجره‌های صحن حضرت زینب(س) از هنرهای گره‌چینی، ارسی مزین به شیشه‌های رنگی، منبت و... استفاده می‌شود.
علویون ادامه داد: چوب مورد استفاده در این پروژه «ساج طلایی» برمه است که جزو مرغوب‌ترین گونه‌های چوب جهان به‌شمار می‌رود.
درب و پنجره‌های چوبی، چند ماهی میهمان ما نیستند. محرم و صفر که برسد، آن‌ها سفرشان را آغاز می‌کنند تا در اربعین به مقصد رسیده باشند. 
مدیرعامل شرکت آرایه‌های معماری رضوی درباره زمان تحویل این ملزومات می‌گوید: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، عملیات ساخت درب‌ها و پنجره‌های ساختمان مقام حضرت زینب(س) تا پیش از اربعین حسینی در شهریور ماه سال ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد و ان‌شاءالله ساخت سایر ملزومات فاز نخست نیز تا پایان سال ۱۴۰۲ تمام می‌شود.
صنایع چوب آستان قدس رضوی به عنوان بخشی از شرکت آرایه‌های معماری رضوی، از سال ۱۳۷۵ تأسیس شده و طی حدود ربع قرن فعالیت، به یکی از پیشتازان این عرصه تبدیل شده است. تأمین همه ملزومات چوبی در حرم مطهر رضوی، با احیای هنرهایی از جمله گره‌چینی و معرق‌کاری، هدف اصلی مهندسان و هنرمندان فعال در این شرکت است. علاوه بر آن، توسعه فعالیت‌ها به خارج از حرم مطهر و ارائه خدمت به دیگر متقاضیان بهره‌مندی از این هنر ایرانی ـ اسلامی در دستور کار مدیران صنایع چوب آستان قدس رضوی قرار داشته که ساخت ملزومات چوبی برای عتبات عالیات در همین راستاست. 

​​​​​​​خبرنگار: رضا پیراسته