printlogo


مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع از ساخت ۱۰ نوع موتور در کشور خبرداد
«قاهر» بدون سرنشین می‌آید
دانش قطعه‌سازی که از آن با عنوان نهضت قطعه‌سازی یاد می‌شود به تکامل رسیده و امروز می‌توانیم ۱۰ نوع موتور در کشور تولید کنیم. این سخنان امیر افشین خواجه‌فرد، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع است که با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول، با اشاره به توانمندی کشورمان در حوزه ساخت انواع موتور و خودکفایی در تولید موتورهای سنگین، گفت: ما در حوزه موتور به حدی از خودکفایی رسیده‌ایم که امروز می‌توانیم ۱۰ نوع موتور صنایع پرنده در کشور تولید کنیم که بیشتر آن‌ها روی هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های کروز استفاده می‌شود. 


فعالیت 43 شرکت دانش‌بنیان برای رسیدن به اوج 
 مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه موتور اوج در دو نسخه یا نسل ساخته شده است که یکی از آن‌ها روی جنگنده کوثر نصب شده و دیگری روی جت یاسین نصب خواهد شد، بیان کرد: ۴۳ شرکت دانش بنیان در ساخت این موتور فعال بوده‌اند. امیر خواجه فرد گفت: ما برنامه مدونی را برای توسعه هواپیمای مسافربری داریم. هواپیمای مسافربری ویژگی‌های خاص خود را دارد، حتماً سعی می‌کنیم از همکاری‌های بین‌المللی استفاده کنیم، البته کاملاً درون‌زا فکر می‌کنیم، ولی برون‌نگری هم داریم. وی افزود: ما اکنون دو یا سه کشور را برای این پروژه نامزد کردیم و مشغول انجام مذاکرات با آن‌ها هستیم و این کشورها نیز از این طرح استقبال کردند.

ظهور جنگنده بدون سرنشین «قاهر» 
امیرخواجه فرد با اشاره به پروژه جنگنده قاهر بیان کرد: پروژه قاهر  ۱۰ سال پیش رسانه‌ای و مطرح شد که در خود مجموعه سازمان صنایع هوایی ساخته شده بود. در این پروژه بیشتر نقش توسعه فناوری هدف مجریان آن بوده است و پروژه قاهر در حوزه فناوری به بلوغ کامل رسیده، منتها ما در حوزه محصول تنوع در آن ایجاد کردیم؛ یعنی اواسط سال آینده نسخه‌های خوبی از این هواپیما خواهید دید که به نیروهای مسلح واگذار می‌شوند. امیر خواجه‌فرد با بیان اینکه نسخه‌هایی از این هواپیما را با نیاز دو نیروی نظامی کشورمان تطبیق دادیم و آن نیروها تیم طراحی را توجیه کردند که تغییراتی در آن ایجاد کردیم، گفت: پروژه قاهر در نقش هواپیمای بدون سرنشین ظهور خواهد کرد. 

هواپیماهای الکتریکی ایرانی در مسیر آسمان 
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه دنیای آینده در حوزه هوایی حرف‌های دیگری را هم برای گفتن دارد، تأکید کرد: در حوزه هواپیمای الکتریکی چند نمونه کار را آغاز کردیم و در سال آینده آزمایش یک یا دو نمونه را آغاز می‌کنیم و پهپادهای الکتریکی ما به بلوغ کامل رسیده‌اند. ولی هواپیماهای با سرنشین الکتریکی به برنامه‌های توسعه‌ای نیاز دارند. وی ادامه داد: ما پیش از این در حوزه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین الکتریکی تجربه کافی را کسب کردیم و اکنون به دنبال طراحی و ساخت هواپیماهای باسرنشین الکتریکی هستیم.

کشورهای خارجی به دنبال کوادکوپتر آتش‌نشان ایران 
وی ادامه داد: ما در حوزه پهپاد در کلاس‌های مختلف موشک‌ها و بمب‌های نقطه زن، اویونیک جنگال و حوزه شناسایی داریم، منتها سعی ما بر این است این حوزه را به بخش غیرنظامی هم سوق دهیم؛ چرا که هواپیماهای بدون سرنشین  قابلیت این را دارند در حوزه‌های کشاورزی، نقشه برداری و اطفای حریق کار کنند. امیر خواجه‌فرد گفت: چند وقت اخیر یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان که مورد حمایت ما بود، یک کوادکوپتر آتش‌نشان را ساخته بود که کارشناسان داخلی در خرید آن مردد بودند. اما، دو کشور خارجی پس از بازدید از این کواد آن را خرید کردند در حالی که شهرداران ایران هنوز درحال ارزیابی آن هستند. 

وابسته نبودن ایران در زمینه آلیاژهای رادارگریز 
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه ما در حوزه آلیاژهای رادارگریز هیچ وابستگی نداریم، تصریح کرد: هیچ سامانه رادارگریز و پوشش‌های خاص از پیش از انقلاب نداریم و هر آنچه در این حوزه داریم متعلق به خودمان است. هیچ کسی هم به ما در این حوزه کمک نمی‌کند، البته گاهی کمک گرفتن در این حوزه شاید صحیح نباشد.