printlogo


تولیت آستان قدس رضوی در مراسم اهدای احکام به خدمه جدید حرم مطهررضوی:
حرم‌های شریف ائمه اطهار(ع) محل نزول رحمت الهی و تحول درونی انسان‌هاست
تولیت آستان قدس رضوی گفت: حرم‌های شریف ائمه اطهار(ع) محل نزول رحمت الهی و تحول درونی انسان‌هاست.


​​​​​​​به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در مراسم اهدای احکام به خدمه جدید حرم مطهر امام رضا(ع) که همزمان با عید مبعث رسول عظیم‌الشأن اسلام(ص) در تالار ولایت این بارگاه قدسی برگزار شد، به جهل و غفلت مردم دوران جاهلیت و پیش از مبعث پیامبر اکرم(ص) اشاره و ابراز کرد: نبی مکرم اسلام(ص) در دورانی مبعوث شد که جهل و غفلت، ناامنی و نابردباری، تباهی و تعصبات کور جهان را فراگرفته بود؛ پیامبر گرامی(ص) با دعوت به خواندن و تفکر کردن و مکارم اخلاقی بینش جدیدی را در جان انسان‎ها شکوفا کرد تا بزرگ‌ترین تمدن بشری از جامعه‌ای جاهلیت زده و متوحش رقم بخورد.
وی افزود: نه‌‎تنها اعراب دوران جاهلیت و مسلمانان بلکه تمام بشریت مدیون بعثت نبی مکرم اسلام(ص) است؛ خاتم مرسلین(ص) مبعوث شد تا موجب تحول درونی و پیمودن راه کمال انسانی شود.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: مضجع شریف حضرت ثامن‌الحجج(ع) نعمتی بزرگ برای تحول روحی انسان‌هاست و این همان هدف و امتداد مبعث رسول گرامی اسلام(ص) است؛ بسیاری از زائران با تشرف به این بارگاه قدسی راه سعادت را یافته و دچار تحول روحی می‌شوند؛ لذا خادمانی که می‌خواهند در چنین بارگاه قدسی خدمت کنند باید خود نیز از این مهر عالم‌تاب و محل بارش رحمت الهی بر زمینیان بهره‌مند و دچار تحول درونی و سیر صعودی شده باشند.
وی ابراز کرد: نعمت امامت، حرم‌های شریف و احادیث و روایات ائمه اطهار(ع) میراثی بوده که خون دل‌های فراوان برای آن خورده شده و خون‌های بی‌شماری از پاک‌ترین انسان‌ها برای ماندگاری این میراث گرانبها بر زمین ریخته شده است؛ بنابراین حفظ این مقدسات و خدمت در این بارگاه قدسی که جز بهشت هیچ کجا با آن قابل قیاس نیست، وظیفه‌ای بسیار خطیر و دشوار است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی ابراز کرد: خادمان بارگاه قدس رضوی با اقتدا به مشی و سیره نیکوترین الگوی بشریت حضرت محمد(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) همه تلاش خود را صرف خدمت به انسان‌هایی می‌کنند که می‌خواهند مسیر تحول درونی و کسب کمال را بپیمایند، که این توفیق و نعمت بسیار بزرگی برای خادمان است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به روایت «رَحِمَ اللهُ امرَءً عَمِلَ عَمَلاً فَاَتقَنَه، خداوند رحمت کند فردی را كه كار را محكم و متقن انجام می‌دهد» از امام رضا(ع) اشاره و عنوان کرد: هر کسی در هر جایگاه و مسئولیتی که هست باید کار خود را به بهترین شکل و با اتقان انجام دهد؛ هم روایت‌ها و هم عقل حکم می‌کند که انسان باید كار را به نحو ريشه‌دار و اساسى انجام دهد.
تولیت آستان قدس رضوی نظم و انضباط را شرط اصلی در انجام موفق امور دانست و ابراز کرد: نظم به هیچ عنوان با اخلاص منافاتی نداشته بلکه ارتباط مستقیم دارد؛ خداوند تمام اعمال عبادی انسان را در یک چارچوب و نظم قرار داده و این یک درس برای زندگی انسان است؛ ضوابط، معیارها، نظم و مقررات در امور هم به سود فرد و هم به سود جامعه است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی خضوع و خشوع نسبت به یکدیگر و زائران را از دیگر ویژگی‌های خادمان حضرت رضا(ع) دانست و خاطرنشان کرد: رعایت نظم و انضباط و حس انجام وظیفه، یک رکن اساسی و از اصول مهم در خادمی حضرت رضا(ع) است و هر گونه بی‌نظمی در این دستگاه قدسی بی‌احترامی به حضرت رضا(ع) به شمار می‌رود.