printlogo


نام‌نویسی ۱۲۰ مشهدی برای راهنمایان زائر
40 مکان با 24هزار نفر ظرفیت، آماده اسکان اضطراری زائران نوروزی
معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی شهرداری مشهد گفت: طرح راهنمای افتخاری زائر شروع شده و مهلت نام‌نویسی آن تا 10اسفند است و تاکنون 120نفر خانم و آقا در سامانه نام‌نویسی کرده‌اند.  سید جلیل بامشکی با بیان اینکه ما پیش‌بینی 400نفر راهنمای زائر را داریم، عنوان کرد: این افراد پس از پایان مهلت ثبت‌نام در دو الی سه جلسه آموزشی، با دستور کار آشنا می‌شوند و از 25اسفند تا 4 فروردین در مسیرهای منتهی به حرم و ورودی‌های شهر مستقر می‌شوند. 


وی با تأکید بر اینکه علاوه بر این 400 نفر، 11پایگاه ثابت راهنمای زائر در اطراف حرم مطهر داریم، اضافه کرد: پایگاه‌های ثابت راهنمای زائر از 17اسفند، همزمان با نیمه شعبان فعالیت خود را آغاز می‌کنند و تا پایان تعطیلات نوروزی این فعالیت ادامه دارد.
معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی شهرداری مشهد گفت: این افراد با پوشیدن کاور، حمایلی مشخص داشته و کارت شناسایی مخصوص همراه دارند. 
بامشکی با بیان اینکه شهرداری در خصوص اسکان زائران مسئولیتی ندارد و اداره کل میراث فرهنگی مسئول است و برنامه‌ریزی‌های خود را دارند، خاطرنشان کرد: برای مواقع بحران و در صورتی که اسکان زائران مختل شود، 40 سالن ورزشی و سوله بحران شهرداری مشهد آماده اسکان شبانه زائران است. 
وی در خصوص خدماتی که به زائران در اسکان اضطراری داده می‌شود، گفت: در سالن‌ها موکت پهن می‌شود و گرمایش و سرمایش، پتو و امکانات حداقلی شامل آبجوش و چای به زائران داده می‌شود، البته این پذیرش فقط در طول شب است و صبح‌ها سالن‌های ورزشی تخلیه می‌شود. 
معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی شهرداری مشهد گفت: سوله‌های بحران و سالن‌های ورزشی در سطح شهر پراکنده‌اند و ما این‌ها را به ترتیب اولویت باز می‌کنیم و ابتدا از سالن‌های اطراف حرم مطهر شروع می‌کنیم.
بامشکی در خصوص ایستگاه‌های استقبال از زائر گفت: پنج ایستگاه استقبال در مبادی ورودی شامل فرودگاه هاشمی‌نژاد، ایستگاه راه‌آهن، پایانه مسافربری امام رضا(ع) و دو محور پرتردد مشهد-قوچان و مشهد نیشابور برپا می‌شود. 
وی درباره خدماتی که در این ایستگاه‌ها داده می‌شود، گفت: در این ایستگاه‌ها سعی شده علاوه بر برنامه‌های فرهنگی و هنری، فضایی برای نهادهای خدمات‌رسان مانند غرفه پزشکی و سلامت، پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی، گروه سرود 
و... فراهم شود.  وی گفت: در هر ایستگاه 17 غرفه برای دستگاه‌های خدمات‌رسان و 10 غرفه برای برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته‌ایم و محیطی برای استراحت و استفاده از برنامه‌ها مهیا شده است. بامشکی اظهار کرد: معاونت شهرداری در شانزدهمین نمایشگاه گردشگری در تهران با حضور تمام استان‌ها شرکت کرد که محورهای آن شامل اقتصاد زیارت، سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های خدمات‌دهی به زائران، محصولات تولیدشده و معرفی ظرفیت‌های گردشگری مشهد بود. وی افزود: در این نمایشگاه بیش از 3هزار نسخه دفترچه راهنما به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی تولید و پخش شده است. چندین نشست تخصصی نیز برگزار شد.
معاون گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی شهرداری مشهد در پایان گفت: برگزاری جشنواره غذای ملل، نوروزخوانی و نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات در آرامگاه فردوسی در دستور کار است.

خبرنگار:  طیبه بازپور