printlogo


در گفت‌وگو با برخی از کارکنان منتخب آستان قدس رضوی عنوان شد
دوست داریم مخاطب «این الرضویون» باشیم
چندی پیش و در ایام‌الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی ایران برخی از کارکنان منتخب آستان قدس رضوی که در ارزشیابی 6ماهه نخست سال 1401 انتخاب شدند با تولیت معزز این نهاد مقدس دیدار کردند. به همین بهانه با برخی از آنان به گفت‌وگو پرداختیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.


تلاشم این است منتخب امام رضا(ع) شوم
محمدرضا نجفی، مسئول کارگزینی اداره سرمایه انسانی حرم مطهر رضوی، 25سال سابقه کار در مجموعه آستان قدس رضوی دارد. وی یکی از منتخبان این ارزشیابی است. او می‌گوید: هر موفقیت و توفیقی در زندگی سبب خوشحالی انسان می‌شود. من نیز به نوبه خودم خوشحالم که در جمع کارکنان منتخب آستان قدس رضوی قرار گرفتم، اما باید کاری کنیم که رضایت الهی و خشنودی صاحب عظیم‌الشأن دستگاه حضرت اباالحسن الرضا(ع) را بدست آوریم. راستش را بخواهید همیشه شکرگزار درگاه پروردگار متعال بوده‌ام که توفیق کار و خدمت در آستان ملائک پاسبان رضوی نصیبم شده، اما در ذهن و قلبم همیشه به دنبال این هستم که مخاطب ندای «این الرضویون» در روز قیامت باشم، آنانی که همیشه با امام رضا(ع) در دنیا و آخرت هستند.
وی ادامه می‌دهد: اقدام مسئولان مربوط در اجرای روند ارزشیابی‌های لازم در نهاد آستان قدس رضوی برای انتخاب کارکنان برگزیده و منتخب، کار شایسته و قابل قدردانی است چون سبب می‌شود همه یک گام به جلو بردارند. 
به نظر من ارزشیابی و انتخاب کارکنان برگزیده چندین مزیت دارد، ابتدا موجب تلاش بیشتر برای بهتر کار کردن می‌شود. همچنین سبب می‌شود تفکر و دقت بیشتری در عملکرد خود به‌ویژه در دستگاه و آستان مبارک حضرت رضا(ع) داشته باشیم ضمن اینکه انگیزه و رقابت سالم در بین همکاران برای بهتر کار کردن و پیشرفت و تعالی سازمانی به وجود می‌آید و از طرف دیگر یک جایزه عمومی برای همه همکاران است، زیرا همه تلاش می‌کنند بهتر کار کنند و به بهره‌وری بیشتر در سازمان خود بیندیشند. 
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار می‌کند: بر اساس فرمایش حضرات معصومین(ع) هر کسی که دو روز عمرش یکسان باشد، ضرر و خسران کرده است، یعنی همیشه باید تلاش کنیم فردایمان از امروز بهتر و پرثمرتر باشد و به سوی بهتر شدن حرکت کنیم.

باید رضایت کارفرمای رئوفمان را بدست آوریم
محمد مهدی صادقی، متصدی توزیع دعوت‌نامه‌های مهمانسرای حرم مطهر امام هشتم(ع) در بخش نعیم رضوان بارگاه مطهر امام رضا(ع) است و 22 سال سابقه کار در حرم مطهر حضرت ثامن‌الحجج(ع) دارد. او درباره اینکه جزو کارکنان منتخب آستان قدس رضوی قرار گرفته، می‌گوید: از ابتدای استخدام در حرم مطهر امام هشتم(ع) و مجموعه آستان قدس رضوی، والدینم به من می‌گفتند صاحبکار و کارفرمای اصلی، امام رضا(ع) هستند و من همیشه در تلاشم رضایت ایشان را بدست آورم. البته از اینکه در جمع کارکنان منتخب در آستان قدس رضوی قرار گرفته‌ام نیز خوشحالم و همین هم از الطاف خدای متعال و عنایات حضرت رضا(ع) است. راستش را بخواهید همین که توفیق کار کردن در این قطعه از بهشت نصیبم شده، نعمت بزرگی است که قادر به شکرگزاری نیستم اما احساسم این است باید به دنبال این باشم که چگونه می‌توان هر روز بیشتر از دیروز، رضایت و خشنودی امام رضا(ع) را بدست آورد.
وی تصریح می‌کند: همه کارکنان و خدمتگزاران آستان مبارک امام هشتم(ع)، ریزه‌خوار خوان با کفایت امام رئوف حضرت رضا(ع) هستند. از اینکه در بین این همه متقاضی و عاشق و شیفته کار کردن و خدمت در حرم مطهر رضوی، این توفیق نصیب من هم شده، ضمن سپاس به درگاه ایزد منان، تا آخر عمر مدیون خداوند و امام رضا(ع) هستم. من که لایقش نبودم، اما حضرت رضا(ع) کریمانه این حقیر سرتا پا تقصیر را به نوکری خود قبول کردند.
صادقی با بیان اینکه فلسفه ارزشیابی کارکنان، کار ضروری و مهمی است، می‌گوید: ارزشیابی تنها مربوط به محیط کار نیست، یک انسان مکلف و متعهد باید همه روزه، خود را ارزشیابی کند تا نکات قوت خود را تقویت و نکات ضعفش را برطرف کند، اما یک موضوع مهم این است که صاحبکار اصلی در آستان قدس با همه کارفرماهای دیگر فرق می‌کند و همه خدمه و کارکنان مجموعه آستان قدس رضوی به یاد داشته باشند مزد اصلی را امام هشتم(ع) باید بدهند. ضروری است در دستگاه امام رضا(ع) به دنبال ارتقای معنوی و کاری باشیم. ضمن اینکه افراد منتخب در ارزشیابی‌ها توجه کنند باید بیش از دیگران در تعالی سازمانی محل کار خود تلاش کنند. مسئولیت منتخب شدن یعنی تلاش بیشتر برای بهتر شدن. ارزشیابی یک پیام است برای رسیدن به هدف نهایی یعنی خشنودی خداوند و رضایت امام هشتم(ع). من هرچند به عنوان یک کارمند منتخب، برگزیده شده‌ام، اما حرف دلم این است یا امام رضا(ع)، کم ما و کرمت یا مولا.

کار کردن برای امام رضا(ع)، خودش بهترین جایزه است
قاسم غلامی، کارشناس مسئول خدمات تنظیف در اداره خدمات عمومی مدیریت رفاه زائران حرم منور امام رضا(ع) است و 23سال سابقه کار و خدمت در حرم مطهر را دارد. او می‌گوید: از روز نخست کار در حرم مطهر، همیشه به فکر این بوده‌ام که وظیفه‌ام را درست انجام دهم. راستش را بخواهید از اینکه به عنوان کارمند منتخب، برگزیده شده‌ام خوشحال هستم، اما باید تلاش کنم دستاوردهای این انتخاب را حفظ کنم. ارزشیابی‌های اداری یک نوع تلنگر است برای اینکه به عملکرد خودمان بیشتر توجه کنیم. هرچند به جز چهارده معصوم(ع)، هیچ شخصی بدون عیب و نقص نیست، اما باید تلاش کنیم به وضعیت فعلی و روزمرگی راضی نشویم، باید بیشتر تلاش کنیم تا به تعالی واقعی یعنی پیشرفت در اخلاق، رفتار، زندگی و در محل کارمان برسیم.
وی ادامه می‌دهد: هرچند بدست آوردن هر موفقیتی مهم است اما حفظ آن مهم‌تر است. ارزشیابی در دستگاه امام هشتم(ع) باید مقدمه‌ای برای این باشد که نزد صاحب اصلی دستگاه یعنی حضرت رضا(ع)، فردی مقبول باشیم تا بتوانیم خشنودی آن امام همام را بدست آوریم.
امام رضا(ع) به همه کارکنان و خدمه حرم مطهر لطف کردند و اجازه دادند در این قطعه از بهشت، توفیق خدمتگزاری داشته باشند و بقیه کار بستگی به رفتار و عملکرد خودمان دارد، یعنی ضمن شکرگزاری و سپاس از درگاه حضرت احدیت به خاطر این موهبت بزرگ، باید از خود امام هشتم(ع) تقاضا کنیم ما را در انجام وظایفمان کمک کنند. من معتقدم ازجمله عوامل موفقیت در هر کاری، تقوا، نظم و دانش است. ارزشیابی به ما نشان می‌دهد چقدر در مسیر رسیدن به اهداف، موفق بوده‌ایم. ارزشیابی فردی باید پیش از ارزشیابی کاری و سازمانی انجام شود. انسانی که به محاسبه اعمال و عملکرد خود نپردازد، در خطر سقوط قرار دارد. ارزشیابی از نظر دین اسلام مقوله‌ای است که در زندگی هر فردی باید وجود داشته باشد، من معتقدم تمام زندگی صحنه ارزشیابی ماست و یکی از جنبه‌ها و موارد قابل توجه در آزمون‌ها و امتحانات الهی هم توجه به همین موضوع ارزشیابی انسان‌هاست.
این کارمند منتخب آستان قدس رضوی در حالی که به سوی گنبد حرم مطهر امام هشتم(ع) نگاه می‌کند، می‌گوید: من به نوبه خودم اعتراف می‌کنم نتوانستم آن‌طور که شایسته بارگاه مطهر رضوی است انجام وظیفه کنم و همیشه زیر لب این شعر را با خودم زمزمه می‌کنم: «... ز آستان رضایم خدا جدا نکند...».

خبرنگار: محمدحســین مــروج کاشانی