printlogo


نماینده مردم فریمان در مجلس از طرح‌های توسعه‌ای آستان قدس در منطقه قدردانی کرد
«موقوفات ملک» پیشگام توسعه کشاورزی و دامپروری
نماینده مردم فریمان در مجلس از طرح‌های توسعه‌ای آستان قدس در منطقه قدردانی کرد.


سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی در آیین بهره‌برداری از فاز نخست طرح توسعه دامپروری صنعتی موقوفات ملک در فریمان، تأکید کرد: موقوفات ملک پیشگام توسعه در کشاورزی و دامپروری در کشور است. 
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته توسط آستان قدس رضوی در بخش کشاورزی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای گفت: این سرمایه‌گذاری‌ها نه تنها در مشهد، بلکه در کل منطقه انجام شده است.
نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدواریم این زنجیره تولید به مصرف نهایی برسد و با کمک متولیان شهرستان زنجیره کاملی از تولید علوفه، مکمل‌ها تا واحدهای لبنی شکل بگیرد.
او با تأکید بر اهمیت توسعه وقف اظهار کرد: سازمان موقوفات ملک توانسته در این منطقه یک اثر اجتماعی ایجاد کند.
قاضی‌زاده هاشمی درباره وضعیت دام در ایران گفت: در کشور از لحاظ دام سنگین مازاد تولید وجود دارد و مشکل اصلی در حوزه دام سبک است. درحال حاضر قیمت گوشت به دلیل اینکه دولت نتوانسته توازنی برای تنظیم بازار در عرصه دام ایجاد کند، بالا رفته است.

افزایش ظرفیت تولید شیر و گوشت
مدیرعامل سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی در این مراسم اظهار کرد: مساحت مسقف واحد دامپروری فریمان ۲۳هزارو500 متر مربع بوده که با بهره‌برداری از طرح مذکور ۳هزارو200 متر مربع به آن اضافه شده است. این واحد دامپروری سال 1390 در مساحت 5/13 هکتار با چهار ایستگاه فری‌استال دام و پنج بهاروند ساخته شد. 
در مجموع دامداری‌های سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی، ۴هزارو300 رأس دام نگهداری می‌کنند که ۲هزارو300 رأس آن به واحد فریمان اختصاص دارد.
«جعفر عباس‌پور» با اشاره به تولید سالانه ۱۳ هزار تن شیر در این مجموعه گفت: شیر تولید شده در واحد فریمان به لحاظ کیفیت در منطقه رتبه برتر دارد و در حال حاضر به چندین واحد تولید محصولات لبنی در استان و حتی خارج از استان به ویژه شمال و شمال غرب کشور ارسال می‌شود.
مدیرعامل سازمان موقوفات ملک ادامه داد: در این واحد همچنین سالانه ۱۸۰ تن گوشت تولید می‌شود که با بهره‌برداری از سالن فری‌ استال مذکور، ۵۰ تن به این ظرفیت اضافه خواهد شد.
او درباره مزیت‌های سیستم فری استال تصریح کرد: این سالن‌ها سبب سلامت و رفاه دام و در نهایت افزایش سلامت شیر تولید شده می‌شود.
عباس‌پور با اشاره به اشتغال ۶۵ درصدی نیروهای بومی در واحد دامپروری فریمان اظهار کرد: درحال حاضر ۶۴ نفر به صورت ثابت در این واحد مشغول به کار هستند که با بهره‌برداری از فاز نخست طرح توسعه گاوداری صنعتی موقوفات ملک در فریمان، حدود ۱۵ درصد به آن افزوده می‌شود.
او ادامه داد: این واحد همچنین زمینه اشتغال غیرمستقیم را برای ۱۹۲ نفر فراهم کرده است.

توسعه وقف با رویکرد خدمت به زائران و مجاوران
معاون امور شرکت‌های بنیاد بهره‌وری موقوفات نیز در این مراسم، توسعه وقف را یکی از رسالت‌های آستان قدس رضوی برای خدمت به زائران و مجاوران دانست و اظهار کرد: در احکامی که رهبر معظم انقلاب برای تولیت‌های این نهاد نوشته‌اند، بر خدمت به زائران تأکید شده است.
سید مهدی طالبیان ادامه داد: برند رضوی بیش از هزار سال قدمت دارد و مردم بدانند آنچه تحت نظر مدیریت این آستان مقدس است، به بهترین شکل اداره می‌شود.
او ادامه داد: از ۶۴ هزار هکتاری که در اختیار سازمان موقوفات ملک قرار دارد، حدود ۱۹ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز و قابل کشت است که تاکنون عملکرد مطلوبی را در کارنامه خود ثبت کرده است.
طالبیان افزود: این سازمان در تولید محصول استراتژیک گندم با رکورد کشور فاصله بسیار کمی دارد؛ تولید گندم در هکتار در کشور 5/11 تن است که این رقم در برخی اراضی سازمان موقوفات ملک به 1/10 هم رسیده است. موقوفات ملک همچنین در حوزه تولید شیر از متوسط تولید در دنیا بسیار بالاتر است.او با بیان اینکه نگاه مردم به آستان قدس رضوی، مدیریت صحیح، دقیق و پیش‌برنده است، اظهار کرد: این موقوفه به نام مرحوم ملک به بهترین شکل ممکن اداره می‌شود.
طالبیان با تأکید بر اهمیت توجه بیشتر به اشتغال‌زایی در سازمان موقوفات ملک گفت: هر خدمتی که در این موقوفه انجام شود، آثار و نتایج مثبت آن به مردم منطقه بر می‌گردد.