printlogo


بانوان نمایشگاه دستاوردهای «مادران ارزش‌آفرین» از دل خانه صادرکننده شدند
کارآفرینی به سبک زنان ایرانی
«خانه‌داری، خانه‌نشینی نیست»! این جمله را رهبر معظم انقلاب همین چندوقت پیش در دیدار صدها زن فرهیخته فرمودند. جمله‌ای که چهره زن خانه‌دار را برای خیلی‌ها تغییر داد. حالا مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی با اطاعت از این فرمایش رهبری نمایشگاه دستاوردهای مادران ارزش‌آفرین را در حرم مطهر رضوی بر پا کرده است. نمایشگاهی که 140 بانوی کارآفرین از 23 استان در کنار نقش مادری و خانه‌داری‌شان آمده‌اند از کارآفرینی‌هایشان بگویند.


به گزارش آستان نیوز، نمایشگاه دستاوردهای «مادران ارزش‌آفرین» از 19 تا 26 بهمن ماه در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی واقع در پارکینگ شماره یک برپاست.علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت 10 الی 20 از تولیدات 140 بانوی کارآفرین دیدن کنند.

وقتی خودمان می‌توانیم چرا واردات؟!
نماینده استان خوزستان است. روسری و عبای عربی‌اش و آن لهجه شیرینش پایم را به غرفه‌شان باز می‌کند. نشسته و با دقت سوزن دوزی‌های روی لباس عربی را انجام می‌دهد. نخ گفت‌وگویمان را از میان تار و پود نخ‌هایی که به پارچه وصله می‌کند می‌گیرم و سر صحبت را باز می‌کنم. نامش «زینب اهوازی» است و از شوش دانیال به اینجا آمده، به قول خودش این نخ و سوزن و این شهامت را  نخستین بار پدرش بود که  به دستش داد. می‌گوید:« لباس‌های عربی با اینکه هنر دست زنان خوزستانی بود، اما معمولاً از کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد می‌شد و مردم بومی لباس‌های وارداتی را می‌پوشیدند. همین سبب شد عزمم را جزم کنم هم اشتغال‌زایی کنم و هم هنر زنان خوزستانی را زنده نگه دارم تا مردم شهرم مجبور نباشند لباس‌های وارداتی را بپوشند. در شروع این فعالیت 22 ساله بودم. کم‌‍‌کم زنان دیگر را وارد این کار کردم و مغازه و تولیدی راه انداختیم».

 کارآفرینی به سبک دانش‌بنیان‌ها؛ نبات‌های خاص!
یزد دومین توقفگاه من در میان غرفه‌هاست. نبات‌های روی میز توجه‌ام را جلب می‌کند. می‌پرسم نبات آن هم در مشهد؟! اینجا که معدن نبات است! خانم جوانی که در غرفه نشسته می‌خندد و جواب می‌دهد:« این نبات‌ها فرق دارد.» 
می‌گوید:« این نبات‌ها می‌تواند نیاز روزمره انسان را به ویتامین دی تأمین کند و حاوی ویتامین دی هستند. علاوه بر آن فراوری شده‌اند و شیرینی کمی دارند. مضر نیستند و به دلیل اینکه در کوره بسیار حرارت دیده‌اند سبک هستند. نبات‌های دیگر مملو از شکرند و مضر».  از استقبال مردم و این نمایشگاه می‌پرسم و او این‌طور جواب می‌دهد:« نبات‌ها قبلاً صادر می‌شدند یا در شیرینی‌فروشی‌های نامدار به فروش می‌رفتند، اما تصمیم داریم با این محصول عموم مردم آشنا شوند و به واسطه فوایدش از آن استفاده کنند».
 
پوست گردویی که زنان یک روستا را شاغل کرده! 
کارآفرین غرفه دیگر سال‌ها در البرز زندگی کرده اما برای اینکه هم خودش و هم زنان دیار پدری‌اش را صاحب کسب و کار کند بازمی‌گردد به آذربایجان تا از توانایی شهرش استفاده کند و دست واسطه‌ها را حذف کند و زنان روستایی با محصولات باغ‌هایشان کسب و کار خودشان را راه بیندازند.  می‌گوید:«من و دخترم تصمیم گرفتیم به زنان روستایی آموزش بدهیم محصولاتشان را خودشان بدون واسطه بفروشند و آن‌ها را حتی به چیزهای دیگری مثل میوه خشک شده، لواشک، مغزها، شیره و ... تبدیل کنند. کاری که سبب شده سود محصولشان را تمام و کمال ببرند و محصول را با قیمت بهتری دست مشتری برسانند. ما هدفمان این بود که به زن‌های روستا این باور را بدهیم که از کوچک‌ترین چیزها نیز ارزش‌آفرینی کنند. مثلاً زنان روستاهای آذربایجان گردو را مغز می‌کنند. مغز گردو با کیفیت را جدا به دست مشتری می‌رسانند و از پوست گردو هم درآمد کسب می‌کنند. پوست گردو در صنایع چوبی استفاده می‌شود و باغدار پوست گردو را هم در این صورت می‌تواند به سرمایه تبدیل کند».
 
10 هزار کسب وکار خانگی در نمایشگاه مادران  
مدیر مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت درباره اهمیت برگزاری  نمایشگاه دستاوردهای مادران ارزش‌آفرین می‌گوید:«در این نمایشگاه بانوان کارآفرین محصولات نوآورانه خود را در حوزه‌های مختلف به مخاطبان عرضه می‌کنند و بازدیدکنندگان با توانمندی‌های مادرانی که علاوه بر نقش مادری در عرصه اجتماعی و حوزه کارآفرینی نیز فعال هستند و کسب و کاری را آغاز کرده‌اند، آشنا می‌شوند و ظرفیت‌های آنان رصد می‌شود.
فاطمه دژبرد ادامه می‌دهد:« طبق بررسی‌های انجام شده مادران ارزش‌آفرین توانستند نزدیک به 10 هزار کسب وکار خانگی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کنند و این نشان از ظرفیت بالای بانوان انقلابی این سرزمین است.این نمایشگاه صرفاً دستاوردهای مادران کارآفرین را به نمایش نمی‌گذارد بلکه استعدادها و توان و ظرفیت مادران را در حوزه کارآفرینی رصد کرده و به این مهم تأکید دارد خانه‌داری، خانه‌نشینی نیست».