printlogo


در سالروز ولادت باسعادت امام علی(ع) و همزمان با دهه مبارک فجر با حضور تولیت آستان قدس رضوی انجام شد
افتتاح گنجینه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در موزه رضوی
64 نسخه نفیس نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در تازه‌ترین گنجینه موزه رضوی به نمایش درآمد.


«گنجینه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه» به عنوان هفدهمین مجموعه موزه آستان قدس رضوى در سالروز ولادت امام علی(ع) و همزمان با دهه مبارک فجر با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در محل موزه قرآن و نفایس در فضایی با زیربنای ۴۰۳ مترمربع افتتاح شد.
 به گزارش آستان‌نیوز، در این گنجینه، تعداد 33 نسخه نهج‌البلاغه و 31 نسخه صحیفه سجادیه از نفیس‌ترین آثار موجود در گنجینه رضوی گردآوری شده است که از مجموع 650 نسخه نفیس نهج‌البلاغه و 260 نسخه ارزشمند صحیفه سجادیه موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی منتخب شده‌اند.
مجموعه موزه‌های رضوی در حال حاضر با 17 گنجینه: قرآن و نفایس، گنجینه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، هدایای رهبر معظم انقلاب، تالار استاد محمود فرشچیان، تاریخ حرم رضوی، فرش، مردم‌شناسی، مدال، سکه، اسکناس، ظروف، آبزیان، نجوم، ساعت، مدال، سلاح و هنرهای تجسمی از پربازدیدترین موزه‌های کشور با فاصله زیادی از سایر موزه‌های کشور محسوب می‌شود.
معرفی امام علی(ع)، معرفی نهج‌البلاغه، معرفی سیدرضی(ره)، محتوای نهج‌البلاغه، مصادر نهج‌البلاغه، 14 کلمه قصار از امام علی (ع) در نهج‌البلاغه، معرفی شرح‌ها و شارحان نهج‌البلاغه، معرفی ابن ابی الحدید، معرفی ترجمه‌ها و مترجمان نهج‌البلاغه، معرفی امام زین‌العابدین(ع)، معرفی صحیفه کامله سجادیه، محتوای صحیفه سجادیه، تعلیقات حواشی تکمله و مستدرکات، معرفی شرح‌ها و شارحان صحیفه، معرفی ترجمه‌ها و مترجمان نهج‌البلاغه، متن دستنوشته امام خمینی(ره) و صحیفه سجادیه از دیدگاه علمای شیعه و اهل سنت، در 17 تابلو گرافیکی زینت‌بخش دیواره‌های این گنجینه شده اند.
کهن‌ترین نسخه نهج‌البلاغه در این گنجینه کتابت شده به سال 544 هجری قمری توسط محمد بن محمد بن احمدالنقیب است که به سال 1061 توسط نواب فاضل‌خان وقف آستان مقدس رضوی شده است.
در این بخش همچنین نسخه‌های نفیس دیگری از سده‌های 6 تا 13 هجری به چشم می‌خورد که به صورت اهدا و یا خریداری به این مجموعه عظیم افزوده شده است.
یکی از نسخه‌های صحیفه سجادیه موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی هم که در سال 416 قمری توسط ابوعلی حسن ابراهیم بن محمد جامی هیصمی کتابت شده و توسط محمد بن علی ابوبکر کرمانی روایت شده، از قدیمی‌ترین نسخه‌های این مجموعه به شمار می‌رود که در این گنجینه به نمایش درآمده است.
همچنین دیگر نسخه‌های خطی نفیس صحیفه سجادیه که در این مجموعه گردآوری شده است از سده 5 تا 12 هجری قمری کتابت شده‌اند.
سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی، یکی از غنی‌ترین و مهم‌ترین مراکز علمی و فرهنگی ایران و جهان اسلام به ویژه در زمینه‌ نسخه‌های خطی، چاپی، اسناد، آرشیو مطبوعات و آثار موزه‌ای با قدمتی بیش از هزار سال است که پس از انقلاب اسلامی، شکوفاترین دوران خود را تجربه کرده است. این مجموعه دارای پایدارترین هویت علمی و فرهنگی در آستان قدس رضوی و غنی‌ترین مجموعه قرآن‌ها و نفایس خطی در منطقه و جهان است.