printlogo


جلوه‌های اخلاق رزمندگان را در «ایرانیان و راه و رسم عاشقی» بخوانید
کتاب‌ «ایرانیان و راه و رسم عاشقی» بیانگر جلوه‌هایی ناب از اخلاق و رفتار رزمندگان دفاع ‌مقدس به قلم علی‌اکبر کلانتری به بازار نشر آمد.


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «ایرانیان و راه و رسم عاشقی» در دو بخش سامان یافته است؛ بخشی با عنوان «راه و رسم عاشقی در بُعد فردی» و بخشی دیگر با عنوان «راه و رسم عاشقی در بعد اجتماعی». 
دوران دفاع مقدس یکی از پرافتخا‌رترین مقاطع تاریخی ایران از جهات گوناگون از جمله در بُعد اخلاقی و تربیتی است. در حقیقت این دوران تجلی‌گاه و میدان بروز خصلت‌ها و صفات زیبای ایرانیان مسلمان بود. خصلت‌ها و صفاتی که پیش از این و عمدتاً در قالب داستان یا افسانه در کتاب‌هایی مانند شاهنامه خوانده بودیم. در نگارش این اثر از منابع و کتاب‌های معتبری استفاده شده که مندرجات آن‌ها، اظهارات مستقیم خود رزمندگان و شهیدان است یا از رزمندگانی نقل شده که در تماس مستقیم با این عزیزان بوده‌اند. در این کتاب، به خاطرات زیبایی برمی‌خوریم که بروز آن‌ها، جز از انسان‌های مهذّب و وارسته از تعلقات مادی و دنیوی انتظار نمی‌رود، یعنی جوانان عاشقی که به گفته شهید علی چیت‌سازیان، ابتدا از سیم‌های خاردار نفس عبور کرده‌اند و سپس از سیم‌های خاردار دشمن.
خاطرات مربوط به بخش نخست کتاب در ذیل این عناوین گردآوری شده: عشق‌ورزی، پرستش و نیایش، اخلاص، محاسبه و مراقبه، عفاف و تقواپیشگی، سخت‌کوشی، ساده‌زیستی و صبر و استقامت. خاطرات مربوط به بخش دوم نیز در ذیل این عناوین گرد آمده: خوش‌رویی و مزاح، شهامت، شجاعت، حلم و کظم غیظ، تواضع، گذشت، صمیمیت، ایثارگری، مردانگی، قانون‌مداری، دنیاگریزی و پرهیز از جاذبه‌های نفسانی، مهرورزی، عدالت‌پیشگی، رعایت بیت‌المال و احترام ویژه به پدر و مادر.
از این عناوین دانسته می‌شود مقصود از راه و رسم عاشقی در بُعد فردی، خصلت‌هایی است که بیشتر جنبه شخصی دارند و ارتباط آن‌ها با دیگران اندک است. برخلاف خصلت‌های مربوط به بُعد اجتماعی که اساساً در بستر تعامل با دیگران شکل می‌گیرند و بدون ارتباط با آحاد جامعه، تحقق نمی‌‌یابد.
در این کتاب تقریباً به همه عملیات بزرگ اشاره شده و بیشتر شهیدان معروف حضور دارند.  از امور ضروری برای همه اقشار جامعه به خصوص جوانان، تهذیب نفس و مبارزه با رذایل اخلاقی و پیمودن راه کمال و تقرب روزافزون به کمال مطلق یعنی خدای متعال است. در این خصوص، آثار و منابع مکتوب در حد فراوان یافت می‌شود ولی آنچه در این زمینه بسیار اثرگذار و سازنده است، آشنایی با الگوهای عملی و نمونه‌های رفتاری است. الگوهایی که عاشقانه از تعلقات نفسانی و جاذبه‌های مادی رهیده و همه هستی‌شان را به پای معشوق ریخته‌اند. بی‌تردید کردار و رفتار این آزادمردان، مشق زندگی است و می‌توان با اقتدا به آنان، به سرمنزل مقصود رسید. کتاب حاضر در همین فضا و برای همین منظور نگاشته شده. خواننده می‌تواند با تأسی به شخصیت‌های این کتاب، بر دغدغه‌های فکری و التهاب‌های روحی خود فائق آید و زندگی فردی و اجتماعی خود را سامان دهد.