printlogo


تشدید مشکلات تولید در نبود برق و گاز
کمبود انرژی صنایع را به خواب زمستانی برد
تولیدکنندگان این روزها روایت مشترکی از مشکلات تولید با محدودیت گازرسانی و برق‌رسانی به صنایع را حکایت می‌کنند که آن‌ها را با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده است.


در این میان قطع برق و گاز یک سر این ماجراست، تعدیل نیروی کار به دلیل تعطیلی واحدها یا فعالیت با ۵۰ درصد ظرفیت آن هم در شرایط اقتصادی امروز جامعه و ایجاد تورم در آینده از مهم‌ترین معضلاتی است که کارشناسان و فعالان حوزه صنعت نسبت به آن بیمناک‌اند.
کمبود انرژی که با قطع گاز برای صنایع به خصوص صنایع پیشرو همراه شده بود حالا به قطع برق رسیده و این موضوع نه ‌تنها چراغ واحدهای تولید را کم‌سو کرده بلکه موجی از نارضایتی را در استان به همراه داشته است.
محمد خوشحال، مدیرعامل شهرک صنعتی ماشین‌سازی و فناوری‌های برتر مشهد در این خصوص عنوان می‌کند: حوادث اخیر که برای بخش صنعت استان اتفاق افتاده برای واحدهای تولیدی نگران‌کننده است. برق و گاز شهرک‌های صنعتی استان و اطراف مشهد حدود یک ماه است که محدود شده و ما پیگیری‌های زیادی در این خصوص انجام داده‌ایم.
 به گزارش ایسنا وی ادامه می‌دهد: قطع گاز صنایع بدون اطلاع و هماهنگی قبلی بوده است. تنها بخشی که در تیررس محدودیت‌ها قرار دارد، بخش صنعت است و این مورد در هیچ بخش دیگری از جمله اصناف دیده نمی‌شود. تعطیلی اجباری واحدها مشکلات خود را در اردیبهشت و خرداد ماه سال آینده و به صورت تورم نشان خواهد داد. چه کسی این خسارت‌ها را جبران خواهد کرد؟
خوشحال با اشاره به راهکارهای جبران خسارت صنایع، تصریح می‌کند: حداقل کاری که در این خصوص می‌توان انجام داد، این است که دولت در یک بازه زمانی مالیات از واحدها نگیرد.هیچ گاه بخش خصوصی در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها دخالت داده نمی‌شود و تصمیم‌گیری‌ها بدون اطلاع واحدهای صنعتی و بدون توجه به نیازهای آن‌هاست.خوشحال در خصوص اثرگذاری این مسائل بر فعالیت نیروی کار عنوان می‌کند: قطعاً این تعطیلی‌ها سبب تعدیل در نیروی کار شده است، خود کارگر حاضر است گاز خانه‌اش قطع شود اما اشتغالش را از دست ندهد. تا زمانی که اشتغال وجود نداشته باشد نمی‌توان جلو معضلات اجتماعی را گرفت. بسیاری از واحدهای صنعتی از پس تحریم‌های خارجی برآمده اما محدودیت‌های داخلی تاحدودی دست‌و پای واحدهای صنعتی را بسته است.  
بر اساس آمارهای موجود در شهرک صنعتی ماشین‌سازی و فناوری‌های برتر مشهد 7هزار نفر اشتغال‌زایی صورت گرفته که در حال حاضر به دلیل شرایط موجود این شهرک با یک سوم ظرفیت فعالیت می‌کند. در ۹ ماه امسال نسبت به سال گذشته تعدیل نیرو در خراسان رضوی حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است. آمار تعدیل‌شدگان در ۹ ماه امسال در استان ۱۳ هزار و ۲۴۰ نفر بوده که از این تعداد 4هزار و 684 نفر مربوط به حوزه صنعت بوده است. مقایسه این آمار با سال گذشته، از افزایش تعدیل نیرو در تمام بخش‌ها از جمله بخش صنعت حکایت دارد.