printlogo


حمله انتحاری طالبان پاکستانی به مسجدی در پیشاور با بیش از 200 شهید و زخمی
اعلام جنگ به اسلام‌آباد
بر اثر وقوع انفجار در مسجدی در شهر پیشاور پاکستان، دست‌کم 47 تن کشته و 153 تن دیگر – تا لحظه تنظیم خبر – زخمی شدند. این حادثه زمانی رخ داد که عامل انتحاری در بین نمازگزاران خود را منفجر کرد. شدت انفجار به حدی بود که بر اثر آن، بخشی از ساختمان فرو ریخت.


​​​​​​​منابع پلیس با توجه به اینکه انفجار در منطقه «پلیس لائن» پیشاور که جزو مناطق حساس و امنیتی  محسوب می‌شود رخ داده، افزودند: نهاد‌های اطلاعاتی و پلیس بلافاصله برای بررسی و کشف جزئیات حمله تروریستی دست به کار شده‌اند. برخی منابع خبر دادند تحریک طالبان پاکستانی مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. تی‌تی‌پی گفته این حمله را در پاسخ به کشته شدن خالد خراسانی، فرمانده این گروه انجام داده است. این سومین انفجار انتحاری پس از اعلام جنگ گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان علیه دولت اسلام‌آباد است. 

بازتابی از شرایط سیاسی ناآرام پاکستان
در گفت‌وگو با ابراهیم صابری، سردبیر خبرگزاری اردوزبان وفاق تایمز، علت‌های حادثه دلخراش مسجد پیشاور را بررسی کرده‌ایم. این کارشناس مسائل پاکستان در توضیح این حادثه گفت: انفجار شهر پیشاور، حادثه بسیار بزرگی است. چند روزی است که دولت موقت در پیشاور و استان خیبر پختونخوا روی کار آمده است. این حادثه در وهله نخست بازتابی از شرایط سیاسی ناآرام پاکستان است. در کشور تنش‌های سیاسی میان جناح شهباز شریف، نخست‌وزیر و عمران‌خان به اوج رسیده است.
وی با بیان اینکه شواهد امر نشان می‌دهد این حمله کار تحریک طالبان است، تصریح کرد: دو سال پیش که عمران‌خان حکومت را در دست داشت پیشنهاد مذاکره با تحریک طالبان مطرح شد .تی‌تی‌پی در حال حاضر یک گروه تروریستی شناخته می‌شود ولی دولت پاکستان شرایطی را که از طرف تحریک طالبان گذاشته شد نپذیرفت. آن‌ها می‌خواستند جنایتکارانی که در حمله تروریستی مدرسه پیشاور و همچنین تروریست‌هایی را که در کشته شدن پلیس و ارتش دست داشتند آزاد کنند. یک شرط دیگر هم داشتند؛ می‌خواستند در کابینه هم حضور داشته باشند. دولت این شرایط را نپذیرفت. از زمانی که دولت پاکستان شرایط پیش‌مذاکره را نپذیرفت تحریک طالبان چند حمله تروریستی انجام داد.
وی درباره علت تکرار این عملیات تروریستی در پیشاور معتقد است: به‌دلیل هم‌مرز بودن پیشاور با افغانستان و طالبان، طبیعی است در این منطقه عملیات تروریستی صورت گیرد. فعلاً سیاسیون و حتی نظامی‌ها و ارگان‌های مختلف قدرتمند پاکستان درگیر سیاست‌بازی هستند و می‌خواهند نماینده خود را در کابینه دولت بالا بیاورند. نخست‌وزیر پاکستان هم گفته عاملان را مجازات خواهد کرد. ولی به نظر نمی‌رسد به سرعت دست به کار شوند و کارهای سیاسی خود را رها کنند.
وی ادامه داد: این حرکت بیشتر یک سناریو بین‌المللی است. پیشاوری که این اتفاق در آن افتاده در نزدیکی ایران و جایی است که می‌خواهند آنجا بحران به وجود بیاورند. آمریکا از یک طرف می‌گوید برنامه هسته‌ای پاکستان نیاز به امنیت دارد و از سوی دیگر می‌خواهند‌ این کشور را به سمت ناامنی بکشانند. از لحاظ اقتصادی هم اوضاع در پاکستان به‌شدت بحرانی است؛ به‌تازگی بنزین حدود 32روپیه گران شده که این گرانی بی‌سابقه بوده است. این در حالی است که پاکستان پیش از این، از احتمال انجام عملیات در خاک افغانستان برای هدف قرار دادن مقرهای تحریک طالبان سخن گفته بود. صابری معتقد است احتمال اقدام نظامی پاکستان در افغانستان ضعیف است و اذعان می‌کند:تحریک طالبان بیشتر در خود پاکستان مستقر است و احتمال اقدامات نظامی در پاکستان کم است. پاکستان ممکن است اقدامات نظامی انجام دهد اما در خاک خودش پاک‌سازی می‌کند. پس از انفجار مدرسه پیشاور، عملیات نظامی در پاکستان اتفاق افتاد که «ضرب عضب» نام داشت و ممکن است دوباره شکل بگیرد.

خبرنگار: زینب اصغریان