printlogo


نشست خبری چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد
تنوع اقلیم و ژانر در خط تولید سینما
نشست رسانه‌ای چهل‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور مجتبی امینی، دبیر و مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی این رویداد روز گذشته در پردیس سینمایی ملت با رونمایی از پوستر بخش بین‌الملل جشنواره برگزار شد.


امینی در ابتدا با اشاره به آغاز جشنواره از 12 بهمن ماه و شروع جشن سینمای ایران گفت: خدا را شاکریم شرایط برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر مهیا شد؛ امسال شرایط سختی برای برگزاری و برنامه‌ریزی فجر داشتیم و به دلیل مشکلات کشور در چند ماه گذشته و التهاب‌های اخیر، روند تولید فیلم‌ها با تأخیر روبه‌رو شد و سرعت تولیدات پایین آمد. اما خوشبختانه در چارچوب ارزیابی فیلم‌ها با یک بسته تولیدی خوب روبه‌رو بودیم و ۷۵ اثری که متقاضی حضور شدند نسبت به سال‌های گذشته قابل توجه بودند.
وی با بیان اینکه امسال با ترافیک ویژه‌ای از فیلم‌ها روبه‌رو خواهیم بود، تأکید کرد: خوشبختانه از اقلیم‌های متفاوت آثاری داریم و نشاط و شادابی در خط تولید سینما به چشم خواهد آمد، در واقع این خط تولیدی که شکل گرفته از تنوع اقلیمی و ژانر برخوردار است و مخاطب را راضی نگه خواهد داشت.

با نمایش آثار خستگی از تن همه می‌رود
امینی یادآور شد: وقتی در هیئت انتخاب، آثار را بررسی کردیم با کار سختی روبه‌رو بودیم زیرا فیلم‌هایی که استانداردهای ویژه داشتند دست ما را بسته بودند که بدانیم چگونه انتخاب کنیم و مطمئنم با آثار امسال خستگی از تن همه می‌رود. دبیر جشنواره فیلم فجر از بخش معاونت بین‌الملل جشنواره بابت ۶ ماه پیگیری و رایزنی قدردانی کرد و گفت: ۵۸۸ فیلم خارجی متقاضی حضور در جشنواره بودند که هیئت مشاور ۲۶ اثر از ۲۵ کشور را انتخاب کرد و برخی برای نخستین بار در منطقه اکران می‌شوند. 

در معرض حملات سایبری هستیم
وی در ادامه و در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس مبنی بر قاچاق فیلم به عنوان یکی از چالش‌های جدی جشنواره فجر با توجه به گستردگی برگزاری جشنواره در 30 استان و با در نظر گرفتن هجمه‌های احتمالی علیه فجر، درباره برنامه دست‌اندرکاران برای حفاظت و صیانت از فیلم‌ها اظهار کرد: در حوزه آی‌تی و فضای مجازی در مجموعه وزارت ارشاد و ستاد برگزاری جشنواره تمهیداتی در نظر گرفته شده اما به هر حال کشور در معرض حملات سایبری است. با این حال فیلم‌ها در فضای کنترل شده فناوری کی‌دی‌ام هستند و رمز و ساعت مشخصی برای اکران دارند و نظارت لازم بر اکران فیلم بر پرده سینماها و استان‌های دیگر شکل گرفته و امیدواریم اتفاقی نیفتد و جشنواره مرتب و منظمی برگزار کنیم و شرمنده صاحبان آثار نشویم.

جشنواره متعلق به خانواده سینماست
وی درباره عدم حضور عوامل برخی فیلم‌ها در جشنواره گفت: جشنواره متعلق به خانواده سینما و اهالی سینماست، به خصوص دوستان و عزیزانی که اثر تولید کردند و متقاضی شدند. در حال حاضر از حضور همه استقبال می‌کنیم، ممکن است مسائل اجتماعی دخیل باشد یا شخصی ولی حاشیه‌ها تأثیری در نمایش ندارد و ملاک ما نظر تهیه‌کننده است.
امینی در خصوص حذف سیمرغ مردمی گفت: تا الان که اینجا هستیم نمی‌توانیم ۲۴ اثر را در سبد بخش رأی‌گیری مردمی قرار دهیم ولی باز هم امشب (شب گذشته)  جلسه داریم تا درباره سیمرغ مردمی تصمیم‌گیری کنیم.
وی در واکنش به اینکه او را تهیه‌کننده «گاندو» و امنیتی خواندند که حضورش مناسبتی در جشنواره فجر ندارد، تصریح کرد: من سال‌ها در این سینما کار کرده‌ام اما برخی از دوستان آثار دیگر رزومه من را فراموش کردند و گاندو بیشتر سر زبان‌ها افتاده؛ به هر حال پوشش رسانه‌ای اخبار جشنواره امسال اصلاً ربطی به نگاه امنیتی ندارد. هر مدیری بر کرسی مدیریت بنشیند، راهبرد برای خود تعیین می‌کند و با توجه به التهاب‌های اخیر هر فردی برنامه‌ریزی می‌کرد تا جشنواره را با اقتدار و شرایط مناسب رقم بزند. 

لفظی به نام خودی و غیرخودی نداریم
امینی تصریح کرد: همه دوستان اپوزیسیون ما که اکنون خارج از کشور هستند در دوره‌های مختلف جشنواره حضور داشتند و کسی نمی‌تواند بگوید در هیچ کدام از این ۴۰ دوره در جشنواره نبوده است. آن‌هایی که الان هم در این ۲۴ فیلم هستند از بدنه سینمای ایران هستند و ما لفظی به نام خودی و غیرخودی نداریم. 
دبیر جشنواره فیلم فجر در پایان این نشست خاطرنشان کرد: فشارهای رسانه‌ای خارجی هیچ تأثیری روی ما نداشته و با اقتدار پیش می‌رویم تا فصل جدیدی را برای سینمای ایران رقم بزنیم.

خبرنگار: صبا کریمی