printlogo


گزارش قدس از پروژه 12 ساله شهرک فرهنگیان آشخانه
انباشت وعده‌ها در یک مجتمع فرهنگی نیمه تمام
یکی از اساسی‌ترین وظایف متولیان امر فرهنگی کشور، شناساندن و تقویت اصول صحیح فرهنگی و دینی درجامعه است.


در این بین، مسجد به عنوان جایگاه عبادت مسلمانان، از مهم‌ترین نهادهای جامعه اسلامی با کارکردی چند منظوره به شمار می‌آید و همواره در طول تاریخ اسلام نقشی بنیادین و اصلی ایفا کرده است.
مسجدها در گذشته مرکز دادخواهی مظلوم از ظالم نیز به شمار می‌رفت به طوری که پیامبر اکرم(ص) هر زمان می‌خواستند تصمیم مهمی در عرصه‌های مختلف نظامی، اجتماعی و… بگیرند، آن تصمیم را در مسجد مطرح می‌کردند و به اطلاع عموم می‌رساندند؛ اما متأسفانه امروزه در بسیاری از روستاها و شهرک‌های کوچک شاهد نبود مسجد یا وجود مسجدهایی با کمترین امکانات هستیم.

نبود زیرساخت‌های فرهنگی
یکی از ساکنان شهرک فرهنگیان شهر آشخانه با ابراز گلایه از محقق نشدن وعده‌های مسئولان به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه این شهرک با بیش از 6 هزار نفر جمعیت مسجد و حسینیه ندارد و در برخی از ایام سال؛ همچون ماه مبارک رمضان، ماه محرم و... با کمترین امکانات ممکن، گاهی با برپایی خیمه‌های موقتی، ساکنان منطقه به عزاداری می‌پردازند و یا به مرکز شهر آشخانه می‌روند.
ربانی اظهار می‌کند: حدود 12 سال است یک مجموعه فرهنگی، مذهبی در این منطقه در حال ساخت است که متأسفانه با بی‌تدبیری برخی مسئولان بلاتکلیف مانده است.
وی با بیان اینکه مسجد می‌تواند از فاصله و شکاف بین مسئولان و مردم بکاهد، می‌افزاید: با افتتاح این مجتمع، حضور مسئولان در برخی از مراسم موجب می‌شود ملاقات‌های عمومی خود را به اینجا بیاورند و مردم راحت‌تر به آن‌ها دسترسی داشته باشند.
یکی دیگر از ساکنان این منطقه می‌گوید: متأسفانه با وجود جمعیت بالای این شهرک، هنوز مسجدی در این محل ساخته نشده و در حال حاضر به علت نبود مسجد، بستر لازم برای فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در این محله فراهم نیست و این یک خلأ است.
یوسفعلی نظری می‌افزاید: در حال حاضر ساکنان این شهرک برای شرکت در نماز جماعت و یا دیگر مراسم مانند تعزیه ناچار هستند به شهر بروند. البته افرادی که در این مجتمع فرهنگی مذهبی در حال ساخت فعالیت می‌کنند، قسمتی از این مجتمع را فرش کرده‌اند و با همین وضعیت نماز جماعات را برگزار می‌کنند. آیا چنین شرایطی در شأن ساکنان این منطقه است که با این وضعیت مجتمع که اطراف آن پر از مصالح ساختمانی و آب است، نماز برگزار کنند؟
وی با بیان اینکه روند اجرای پروژه‌ها با کمک خیران به نسبت اعتبارات دولتی سریع‌تر انجام می‌شود، اظهار می‌کند: وقتی مسئولان کاری انجام نمی‌دهند، چرا موجب سنگ‌اندازی در امور می‌شوند؟ با کمک خیران، مجتمع در این سال‌ها 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که به محض اعلام حمایت مسئولان، این پروژه متوقف شد و خیران به امید حمایت و یاری مسئولان از کمک‌های خود منصرف شدند.

پروژه 12 ساله
یکی از اعضای هیئت امنای مسجد امام علی(ع) شهرک فرهنگیان شهر آشخانه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: مجتمع فرهنگی مذهبی امام علی(ع) از سال 1389 کلنگ‌زنی شد و برای ساخت این مجموعه، زمینی به مساحت 2 هزار مترمربع با کمک‌های مردمی و خیران خریداری و نقشه آن طراحی شد.
علی‌اصغر سجادی اظهار کرد: این مجتمع در دو طبقه با زیربنای هزار و 800 مترمربع تعریف و در آن مسجد، کتابخانه، فضای سبز و واحدهای تجاری پیش‌بینی شد و در حال حاضر با کمک خیران به پیشرفت فیزیکی 85درصد رسیده است.
وی اعتبار هزینه شده برای این مجتمع را بیش از 10 میلیارد تومان عنوان کرده و می‌گوید: برای تکمیل این مجموعه نیازمند بیش از یک‌میلیارد و 200 میلیون تومان هستیم. البته با افزایش روزانه قیمت مصالح ساختمانی و... بی‌شک اعتبارات بیشتری لازم خواهیم داشت.
وی از وعده بدون عمل برخی مسئولان کشوری و استانی گلایه‌مند است و می‌افزاید: اوایل سال جاری، رئیس بنیاد مستضعفان کشور به همراه استاندار و نمایندگان استان از این مجتمع بازدید کردند و پس از برآورد هزینه ساخت سرویس بهداشتی، آشپزخانه و گنبد مسجد، فتاح رئیس بنیاد مستضعفان کشور برای تکمیل این مجتمع فرهنگی قول مساعد داد؛ ولی متأسفانه با گذشت 10 ماه هنوز خبری از حمایت این مسئولان نیست.
وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از این مجتمع بیش از 6 هزار نفر از خدمات فرهنگی، مذهبی و دینی بهره‌مند می‌شوند، گفت: این وعده‌های بی‌عمل و بی‌توجهی مسئولان موجب شد خیران وعده‌های آنان را باور کنند و از کمک‌های خود منصرف شوند.
وی می‌افزاید: به دلیل نبود مسجد در این منطقه، ساکنان شهرک فرهنگیان برای برگزاری برخی از برنامه‌ها به مرکز شهر می‌روند که این مسئله شهروندان را دچار مشكل کرده است.
سجادی در ادامه، مسجدها و مکان‌های فرهنگی را مهم‌ترین راه مبارزه با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن می‌داند و می‌گوید: امروزه جوانان و نوجوانان در راستای تقویت فکری با فعالیت در کانون‌های فرهنگی، آشنایی با سبک زندگی دینی اسلامی و پرورش افکار اسلامی دینی در مبارزه با تهاجم فرهنگی مدرن می‌توانند خود را از سبک زندگی و اسلام آمریکایی و انگلیسی حفظ کنند.

چند نکته 
بنا به گفته متولیان حوزه مساجد و پایگاه‌های فرهنگی که به نوعی زیرمجموعه این بخش محسوب می شوند  در سال‌های اخیر موضوع تخصیص زمین برای ساخت مساجد هم همواره مورد تقاضای شهروندان  بوده است  اما برخی از کارشناسان  فرهنگی بر این باورند که افزایش قیمت زمین در شهرها موجب شده تا تخصیص زمین برای ساخت مجموعه های غیرانتفاعی اندکی با کندی انجام شود.
از سوی دیگر در مواردی نیز که مانند شهرک‌های نوپای شهرها یا مجموعه های مسکن مهر که در نقشه اولیه مساجد ومراکز فرهنگی جانمایی شده نیز به دلیل عدم تخصیص  اعتبارات ساخت این مراکز با مشکل تأمین منابع مالی همراه است.

خبرنگار: سمانه محمدزاده ثانی