printlogo


تفسیر/ آیت‌الله علم‌الهدی
بشارت‌های قرآن به وجود اقدس امام زمان (عج)


​​​​​​​موضوع سخن در این سلسله نوشتار که به تبیین آیات مهدوی قرآن اختصاص یافته، به بررسی آیه155 سوره مبارکه بقره رسید. گفته شد بر اساس روایات ذیل آیه، عنوان صابران در عبارت «وَ بَشِّرِ الصَّابِرين»‏، صبرکنندگان در مواجهه با امتحان‌های الهی و متعلق بشارت به ایشان، جریان ظهور موفورالسرور حضرت مهدی(عج) است.
 از این رو می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یاران امام عصر(عج) صابر بودن است. 
با توجه به این و در مقام فهم خصوصیات صابران که در حقیقت خصوصیات اصحاب مهدی(عج) نیز است، بررسی ویژگی‌های صابران از منظر قرآن مورد گفت‌وگو قرار داشت.
آخرین آیه‌ای که برای تکمیل این بحث به آن می‌پردازیم، آیه کریمه دهم سوره مبارکه زمر است که خدای سبحان در آن، صابران را کسانی دانسته که اجر و پاداش خود را بی‏حساب دريافت می‌کنند: «إِنَّما يُوَفَّی الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِساب‏».
برای فهم بهتر مراد خداوند از اهل صبر در آیه مورد اشاره، ذکر روایتی از رسول خدا(ص)‌ درباره این آیه ضرورت دارد که نشان می‌دهد صابران کسانی‌اند که در مواجهه با بلایا اهل استقامت و ایستادگی‌اند.
 امام صادق(ع) از قول پیامبر(ص) فرمودند: هنگامی كه نامه‏های اعمال گشوده می‏شوند و ترازوهای عدالت پروردگار نصب می‏شوند، برای كسانی كه گرفتار بلاها و حوادث سخت شدند، نه ميزان سنجشی نصب می‏شود و نه نامه عملی گشوده خواهد شد، سپس پيامبر(ص) به عنوان شاهد سخن، آيه فوق را تلاوت فرمود كه خداوند اجر صابران را بی‏حساب می‏دهد: «إذا نُشِرَتِ الدَّواوينُ ونُصِبَتِ المَوازينُ لم يُنْصَبْ لأهلِ البَلاءِ مِيزانٌ، ولَم يُنْشَرْ لَهُم دِيوانٌ، وتلا هذِه الآيهَ: ...إنَّما يُوَفّی الصّابِرونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ». (مشكاهًْ الأنوار، ص517، ح1742)
بنابراین از مهم‌ترین ویژگی‌های کسانی که به دنبال قرارگیری در جمع یاوران امام زمان(عج) هستند این است که در مواجهه با سختی‌ها و بلایا صبوری و استقامت کنند.