printlogo


مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی خبر داد
محکومیت 35 میلیاردی متقلبان بازار زعفران
سید مرتضی مدنی فدکی ضمن اعلام پایش دقیق بازار فروش زعفران در استان خراسان رضوی به ویژه در شهر مشهد، از نقره‌داغ شدن سودجویان و محکومیت 35میلیاردی متخلفان این بازار خبر داد که به مردم زعفران تقلبی فروخته بودند.


برخورد ویژه با تقلب 

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در تشریح ماجرا گفت: یکی از موضوعاتی که برای بنده و همکارانم در تعزیرات حکومتی استان و به‌ویژه مشهد دارای اهمیت است، موضوع فروش جنس تقلبی به افراد است.
از همین رو جلسات زیادی با مسئولان مربوط در حوزه‌های مختلف داشته‌ایم و در این میان خط‌مشی‌ها و نگرانی‌های خود را هم بیان کرده‌ایم.
سید مرتضی مدنی فدکی بیان کرد: از سوی دیگر و با توجه به این ماجرا به شعبه‌های تعزیرات حکومتی سراسر استان دستور داده شده به محض ارجاع پرونده به هر یک از شعبه‌ها، برای خاطیان در این حوزه اشد مجازات در نظر گرفته شود تا درس عبرتی باشد برای دیگران و بدانند با متقلبان به هیچ عنوان مماشاتی نخواهد شد.
وی تصریح کرد: یکی از شاخه‌های فروش کالای تقلبی، موضوع با اهمیت زعفران تقلبی است که متأسفانه در سال‌های اخیر با پرونده‌های بسیاری که در این زمینه به تعزیرات ارسال شده و مورد رسیدگی قرار گرفته، مواجه شده‌ایم.
می‌توان گفت ارزش این طلای سرخ در بازار، برخی افراد را که انصافی در کار ندارند، به این سمت برده که با فروش زعفران تقلبی، سلامت شهروندان را فدای سودجویی‌های خود کنند.
مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی گفت: از همین رو دستور ویژه‌ای برای نظارت بر بازار خرده‌فروشی زعفران که بیشتر آن اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) قرار دارد، صادر شد. دلیل این اقدام هم حضور زائران و مجاوران زیادی در روز در این بازارهاست.

41 پرونده زعفران تقلبی روی میز تعزیرات
سید مرتضی مدنی فدکی ادامه داد: برای رصد دقیق‌تر ماجرا،  رئیس شعبه تعزیرات حکومتی مشهد با همراهی کارشناسان اداره کل استاندارد خراسان رضوی در گشت‌های مشترک، بازار مذکور را مورد پایش و بررسی قرار داد که در نهایت نمونه‌های مشکوک زعفران دریافت و پس از آزمایش موارد جمع‌آوری شده، سرانجام بیش از 41 پرونده تقلب تنظیم و در مسیر رسیدگی قرار گرفت.
متأسفانه بیشتر عاملان فروش زعفران‌های تقلبی در واحدهای صنفی آن اطراف فعالیت داشتند و زعفران‌های بی‌نام و نشان را در بازار می‌فروختند.
وی گفت: پس از آن، پرونده‌های مذکور به سرعت مورد تحقیق قرار گرفت و برای 38 پرونده در شعب بدوی تصمیم نهایی گرفته شد. سه پرونده دیگر هم در مراحل پایانی رسیدگی قرار دارد.

قطعی شدن 800 میلیون جریمه
مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی بیان کرد: میزان محکومیت متخلفان تا کنون رقمی برابر با  35 میلیارد ریال بوده است. در این میان برای دو فقره از پرونده‌های فروش زعفران تقلبی پس از عبور از مرحله صدور رأی بدوی و پایان فرایند بررسی‌ها در مرحله تجدید نظر، رأی صادره قطعی شد و متخلفان در مجموع به پرداخت جریمه 800 میلیون تومانی محکوم شدند. دریافت این جریمه هم در دستور کار واحد اجرای احکام تعزیرات حکومتی خراسان رضوی قرار گرفت.
اما برای برخی واحدهای متخلف با توجه به میزان تخلف، نصب پرده اعلام تخلف سردر واحد صنفی نیز به مرحله اجرا درآمد. از سوی دیگر برخی واحدها هم در کنار جریمه، پلمب شدند.
مدنی فدکی افزود: زائران و مجاوران عزیز به این نکته دقت داشته باشند از خرید زعفران‌هایی که روی بسته‌بندی آن‌ها هویت تولیدکننده وجود ندارد، خودداری کنند و در صورت مشاهده این‌گونه موارد، موضوع را با 124 در میان بگذارند. همچنین همیشه برای خرید زعفران و کالاهای سلامت‌محور به فروشگاه‌های شناخته شده و مطمئن مراجعه شود.
باز هم به دستگاه‌های متولی امر مانند اتحادیه مربوط و... اعلام می‌شود که آن‌ها باید نظارت خود را در این باره افزایش دهند و در صورت کوتاهی بی‌شک خودشان نیز مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.