printlogo


نخستین پس‌لرزه واردات نهاده با ارز آزاد
گوشت 305هزار تومانی!
افزایش قیمت گوشت قرمز در روزهای پایانی دی ‌ماه و عرضه کیلویی 305هزار تومان برای مصرف‌کننده خبر شوکه کننده‌ای است. افزایش چندین برابری قیمت گوشت در دی ماه سال جاری نسبت به زمان مشابهش در سال گذشته، تقاضا را در بازار مواد پروتئینی از سوی مردم کم کرده است.


این در حالی است که بنا بر اعلام معاونت امور دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، این استان با تولید ۸۳ هزار تن گوشت قرمز، رتبه نخست تولید این نوع گوشت را در کشور دارد و نیاز آن در سال، ۷۲ هزار تن و سرانه مصرف آن بین ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم است. از این رو بخشی از گوشت قرمز تولیدی این استان؛ یعنی سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تن اضافه است؛ اما چرا با وجود افزایش تولید، شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم؟
در همین زمینه مجید جعفری، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در توضیح دلایل گرانی گوشت قرمز در یک ماه گذشته گفت: از زمانی که بحث تغییر سیاست‌های دولتی مطرح شد، ما دیگر چیزی به نام عرضه نهاده با ارز ترجیحی نداریم. این‌ها با ارزهای نیمایی توزیع می‌شوند و در این میان قیمت هر کیلو جو، ذرت، کنجاله و سویا به چیزی حدود 5 تا 6برابر رسید.
وی ادامه داد: به جز این موارد، ما در سال جاری بحث افزایش هزینه حامل‌های انرژی مثل آب و برق و هزینه‌های کارگری و همچنین با آزادسازی داروها و واکسن‌ها در این بخش‌ها هم بحث افزایش قیمت را داشتیم و این شد که هزینه‌های تولید، خود به خود افزایش پیدا کرد و در این میان خشکسالی هم مزید بر علت و دامدار مجبور به تغذیه دستی شد.
جعفری افزود: برای مثال در پاییز، افزایش قیمت در بسیاری از کالاها اتفاق افتاد که در کنار افزایش قیمتی ما در این بخش خیلی قابل اعتنا نیست؛ یعنی قیمت تمام شده دام زنده برای دامدار بین 130تا 140هزار تومان؛ ولی در بازار برای مصرف‌کننده بین 78 تا 80هزار تومان بود. پس می‌بینید این افزایش قیمت در همه حوزه‌ها بود به جز حوزه دام .

افزایش قیمت گوشت، طبیعی است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: در این میان، دو اتفاق می‌افتد و قیمت به قیمت تمام شده می‌رسد یا اینکه تولیدکننده حذف می‌شود. در این زمان بخشی از تولیدکنندگان ترجیح دادند میزان تولیدشان را کاهش بدهند و دام‌هایی را که کم‌بهره بودند و به لحاظ اقتصادی برایشان مقرون به صرفه نبود، از دور خارج کنند؛ ولی به هر شکل در این برهه خواه ناخواه این جهش قیمتی اتفاق می‌افتاد .
وی افزود: ما برای دامدار چیزی به نام نهاده‌های دولتی نداریم و اگر هم بخواهیم در این خصوص کاری انجام دهیم، شدنی نیست؛ چون تأمین ارزی صورت نگرفته است و قیمت مصوبی هم که داده شده، بر اساس عرضه و تقاضا بوده است.
جعفری در پاسخ به این سؤال که چه راهکاری را برای کمک به تولیدکننده پیشنهاد می‌کنید، گفت: ما دو راهکار داریم؛ یکی اینکه تولیدکننده را به چیزی به نام نهاده‌های دامی محتاج کنیم و او را فقط سرپا نگه داریم ضمن اینکه امسال به دامداران تسهیلات هم دادیم؛ اما این‌ها در بلندمدت پاسخگو نخواهد بود .
وی ادامه داد: دولت این توان را نخواهد داشت که همیشه نهاده بدهد؛ ولی بهترین کاری که در تمام دنیا هم اتفاق می‌افتد و خوشبختانه کشور ما هم دارد به همین سمت می‌رود این است که تولید روی پای خودش بایستد و قیمت‌گذاری، دستوری نباشد؛ بلکه بر اساس عرضه و تقاضا صورت بگیرد و این تنها راهکاری است که اتفاق می‌افتد.

نهاده دولتی نداریم
وی افزود: من بار دیگر هم می‌گویم ما چیزی به نام نهاده دولتی نداریم. نهاده‌هایی که برایشان در سامانه بازارگاه، بارگذاری صورت می‌گیرد، با همان قیمت بازار ارائه و بر اساس نیاز دامدار، سرمایه‌گذاری و خریداری می‌شوند. اگر هم بخواهیم به دامدار تسهیلات بدهیم، این تسهیلات بازپرداخت دارد و اگر قیمت پایین باشد، به دلیل اینکه دامدار تولیدی نداشته، به طور طبیعی امکان بازپرداخت را هم نخواهد داشت.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی، افزایش مصرف و کاهش عرضه گوشت در ایام زمستان را عامل گرانی آن می‌داند و می‌گوید: در فصل زمستان بره آماده کشتار نداریم. بنابراین عرضه دام به بازار کم می‌شود. در عین حال به صورت طبیعی و معمول در این فصل میزان مصرف پروتئین از جمله گوشت و تخم‌مرغ افزایشی است.
مجید جعفری با اشاره به این موضوع که هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده سبک به ۱۲۰تا ۱۲۵ هزار تومان رسیده است، می‌افزاید: با قیمت کنونی می‌توان گفت قیمت فعلی گوشت به نقطه سربه‌سری هزینه تمام ‌شده تولید و عرضه رسیده است.

گوشت‌های منجمد 155هزار تومانی 
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که عاقبت گوشت‌های خریداری شده از عشایر در ماه‌های گذشته چه شد، گفت: مسئول خریدهای تضمینی، مدیر کل پشتیبانی امور دام است؛ ولی تا جایی که من اطلاع دارم، حدود هزار رأس دام در قالب خرید حمایتی از عشایر خریداری و به عنوان ذخایر استراتژی فریز شد و بخشی را هم اوایل پاییز امسال از دامداران استان در قالب طرح‌های حمایتی خریداری کردند و همه این‌ها گوشت‌های منجمدی است که با کیلویی 155 هزار تومان در بازار توزیع می‌شود.

خبرنگار: تکتم بهاردوست