printlogo


نگاهی به سریال «تمام رخ» ساخته محمود معظمی
بر باد رفته‌ها
با آنکه طی سال‌ها، افراد و دولت‌های مختلف در حد دانش و بضاعت تخصصی و تجارب خود، برای سامان‌یابی حوزه‌های مختلف اقتصاد کوشیده و در مقاطعی هم توانسته‌اند تأثیرهای مقطعی بر احیا و رونق اقتصاد بگذارند اما باز هم یکی از مشکلات اساسی و بنیادین کشور، اقتصاد بیمار و نابسامانی‌های اقتصاد، خانواده‌ها و جامعه است.


​​​​​​​چند سالی است علاوه بر مسئولان، هنرمندان متعهد با ساختن فیلم‌های سینمایی و سریال‌های مختلف تلویزیونی به آسیب‌شناسی اقتصاد از زاویه‌های مختلف پرداخته‌اند؛ برخی از نظر حضور و نفوذ جریان‌های سیاسی و اقتصادی، مسئله را بازگو کرده و بعضی به نمایش نقش افراد ثروت‌طلب و طماع در این عرصه توجه کرده و گروهی هم تحریم‌ها و تخریب‌های داخلی و خارجی در امور اقتصادی کشور را روایت کرده‌اند. 
محمود معظمی، کارگردان سینما و تلویزیون با پیشینه تولید آثاری مانند بوی باران، نازلی، شاید برای شما هم اتفاق بیفتد، تکیه بر باد، پیکسل، شیوع، فاخته و... دایره نگاهش را به مسائل اجتماعی گسترش داده و این بار با ساخت یک سریال اکشن اجتماعی، خانوادگی و پلیسی به مشکلات اقتصادی جامعه پرداخته است. 
«تمام رخ» نوشته آزیتا خیری و کارگردانی محمود معظمی، از دریچه نگاه و باور افراد و خانواده‌های فریب خورده‌ای است که متأثر از جاه‌طلبی و ثروت‌طلبی در دام جریان‌های سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی افتاده و تیشه به ریشه خود، خانواده‌هایشان و جامعه می‌زنند. این افراد خواسته یا ناخواسته عمله استعمار برای ضربه زدن به ایران می‌شوند. کارگردان از این منظر به معضلات اقتصادی کشور پرداخته و کوشیده تا حدودی در آسیب‌شناسی و معرفی آلودگی‌های اقتصادی به توفیق رسد. گرچه مسائل اقتصادی به دلیل فراوانی آسیب‌ها از ابعاد مختلف قابل ارزیابی است تا بتواند کمک حال کارشناسان اقتصاد و مسئولان برای حل مشکلات اقتصادی باشد، اما همین حد از توجه و احساس مسئولیت توسط هنرمندان در قبال مسائل جامعه، قابل تحسین است. تمام رخ، راوی داستان زندگی یک خانواده است که مناسبات آن‌ها با یکدیگر و دیگران در تاروپود مسائل و مشکلات اقتصادی تنیده شده و طمع، زیاده‌خواهی و نادرستی جای اخلاقیات و روابط سالم را گرفته است.   در کشاکش رخدادها و مراودات ناگوار مالی و خانوادگی، افراد مختلف این خانواده وارد مسیرهای انحرافی می‌شوند و دامنه انحطاط به سوی خانواده، بیشتر دهان می‌گشاید و فریب‌خوردگان جاه‌طلب و دنیاطلب در دام مفسدان اقتصادی و عوامل جاسوسی خارجی می‌افتند و زندگی و دستاوردهای علمی، اقتصادی و فرهنگی کشور را در معرض تخریب و نابودی قرار می‌دهند. تمام رخ با یک متن منسجم و بازیگری خوب در نتیجه کارگردانی خوب به عنوان یک اثر آسیب‌شناسانه دیدنی و هنرمندانه، در رده تولیدات خوب تلویزیون قرار می‌گیرد.