printlogo


مهوش وقاری، بازیگر سریال «تمام رخ» از پربیننده شدن این سریال می‌گوید
مخاطب، علاقه‌مند به درام خانوادگی است
سریال «تمام رخ» که از اوایل دی ‌ماه روی آنتن شبکه3 سیما رفته است، توانسته متفاوت‌تر از سایر سریال‌های امنیتی سال‌های اخیر باشد و با پررنگ کردن درام خانوادگی، مخاطب را با خود همراه کند.


​​​​​​​قصه سریال درباره داروسازی به نام «پیمان» است که در زندگی شخصی‌اش مشکلات فراوانی دارد و طمع پول و کمبود عاطفی موجب می‌شود او در دام عشق زنی به نام «برژیت» گرفتار شود و ناخواسته در مسیری بی‌بازگشت بیفتد. در کنار این قصه، ماجرای «ناهید» عشق قدیمی پیمان و همسر سابق شیبانی هم روایت می‌شود و درام خانوادگی با پیچیدگی روابط آدم‌ها پیش می‌رود. این سریال به کارگردانی محمود معظمی و تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری از سریال‌های پربیننده این شب‌های تلویزیون است. یکی از بازیگران کم‌کار سال‌های اخیر که در این سریال نقش کوتاهی دارد، «مهوش وقاری» است. با او که در این مجموعه نقش «توران» مادر «ناهید» را بازی کرده است گفت‌وگو کردیم.

 چه شد به گروه بازیگران سریال «تمام رخ» اضافه شدید؟
من پیشتر تجربه همکاری با برادران معظمی را داشتم. پارسال هم با من تماس گرفتند و پیشنهاد همکاری دادند، البته پیش از این مجموعه هم برای کار دیگری با من تماس گرفتند ولی به خاطر شرایطی که در زمان پرستاری از همسر مرحومم (محسن قاضی مرادی) داشتم فرصت کار پیدا نکردم. پس از فوت همسرم، بسیاری فکر می‌کردند که من شرایط کار کردن ندارم ولی پیشنهاد همکاریشان را قبول کردم. همسرم در زمان بیماری شرایطی داشت که یک لحظه هم نمی‌توانستم تنهایش بگذارم. پس از فوت محسن از نظر روحی، شرایط خوبی نداشتم ولی بازیگری، هم حرفه من است و هم محل گذران زندگی‌ام.

 وقتی فیلم‌نامه را خواندید، نقش «توران» چه جذابیتی برایتان داشت؟ 
فیلم‌نامه‌ای که برای من فرستاده بودند کامل نبود و تا قسمت‌هایی که آماده شده بود را خواندم. به نظرم موضوع بسیار جذابی داشت، گویی مروری بر زندگی خودم بود به ویژه سختی‌هایی که در نبود دارو در زمان بیماری همسرم متحمل شدم. جذابیت‌های دیگر فیلم‌نامه هم قرار گرفتن آدم‌ها در دوراهی انتخاب بود یا اهمیت یافتن مسائل مالی در جامعه و عشق‌های ناکام. اینکه چقدر مسائل مالی روی تصمیم‌گیری‌های آدم‌ها اثرگذار است. از آنجا که فیلم‌نامه کامل به دستم نرسیده بود و از پایان ماجرا اطلاع ندارم، هر شب این سریال را دنبال می‌کنم و قصه‌اش برایم جذابیت دارد. برای مخاطب هم جذاب است چون قصه سریال درباره مسائل روز و ارتباطات آدم‌هاست که این روزها بر مبنای پول و مادیات تعریف می‌شود.

 شما در نقش مادر ناهید ایفای نقش می‌کنید و ناهید یکی از شخصیت‌های محوری درام است که به خاطر ازدواجی انتقام‌جویانه از سوی خانواده‌اش طرد می‌شود، رفتار خانواده ناهید را در مواجهه با این اشتباه فرزندانشان چطور می‌بینید؟
من به ناهید حق چنین اشتباهی را نمی‌دادم چون او در خانواده‌ای بزرگ شده بود که نوع رفتار پدر و مادرش براساس بخشش و بزرگ‌منشی است. ناهید رفتاری احساسی و هیجانی در انتخاب همسرش داشت و در موقعیت‌هایی قرار گرفت که چندان اخلاقی و انسانی نبود به همین دلیل  درهای منطق به رویش بسته شد و رفتاری انتقام‌جویانه از خودش بروز داد. ناهید در جوانی شاهد از دست دادن اموال پدرش به خاطر طمع‌کاری و فریب‌کاری شیبانی بود. از سوی دیگر، ذهن مقایسه‌گر انسان هم او را به سمت خطا برد، ناهید خانه لوکس شیبانی را با خانه قدیمی پدرش مقایسه می‌کرد. این شرایط ممکن است برای بسیاری از جوانان اتفاق بیفتد و اختلاف طبقاتی سبب تصمیم‌های اشتباهشان شود. ناهید به خاطر ظلمی که شیبانی به او و خانواده‌اش کرده بود، وجودش پر از کینه بود ولی همه تلاشش را می‌کند که از این راه رفته اشتباه برگردد. 

 با توجه به اینکه «تمام رخ» قصه‌ای امنیتی و جاسوسی را دنبال می‌کند اما درام خانوادگی را هم پررنگ نگه داشته و این موجب جذابیت کار می‌شود، ساخت چنین سریال‌هایی چقدر می‌تواند مخاطبان بیشتری را جذب تلویزیون کند؟
زمانی که فیلم‌نامه این سریال را می‌خواندم چون کارهای مشابه دیگری همچون «خانه امن»، «سرجوخه»، «گاندو» و... در ژانر جاسوسی و امنیتی ساخته شده بودند گمان کردم جنبه‌های حادثه‌ای و معمایی این سریال هم پررنگ باشد ولی پس از خواندن فیلم‌نامه دیدم درام خانوادگی کار چقدر جدی است. سریال‌هایی که قصه‌های خانوادگی دارند، دایره مخاطبان  تلویزیون را وسیع‌تر می‌کنند در حالی که اگر جنبه‌های جاسوسی و امنیتی کار غالب بود، عده خاصی جذب سریال می‌شدند. با اینکه نقش پررنگی در این سریال ندارم ولی بازخوردهای خوبی از آن گرفتم مثلاً برخی به من می‌گفتند ما تلویزیون تماشا نمی‌کنیم ولی «تمام رخ» را می‌بینیم یعنی یک سریال خوب سبب می‌شود مردم پیگیر آن باشند. یکی از دلایل دیده شدن این مجموعه هم توجه به نقش خانواده و قصه‌های روز خانوادگی است.  

 گفتید به خاطر بیماری همسرتان، مدتی ناچار به دوری از بازیگری شدید، حضورتان در «تمام رخ» می‌تواند پیشنهادهای کاری بیشتری را متوجه شما کند؟
به هر حال هر بازیگری با بازی‌اش در جلو دوربین، از کارش ویترین می‌سازد. امیدوارم نقش کوتاهم در «تمام رخ» موجب شود کارهای بیشتری به من پیشنهاد شود نه فقط برای من که برای بسیاری از بازیگران قدیمی که کم‌کار و خانه‌نشین شده‌اند. متأسفانه در شرایط فعلی، فقط یک تیم خاص در بیشتر سریال‌ها و فیلم‌ها حضور دارند و امثال من که جزو این تیم نیستیم، کم‌کار می‌شویم. عده‌ای می‌گویند دوره بازیگران پیشکسوت به سر رسیده است، این حرف‌ها دل آدم را می‌شکند. فکر می‌کنم اگر چندین کار دیگر هم از من پخش شود در آینده کاری‌ام تأثیری ندارد چون جزو آن تیم و گروه نیستم. باید نگاه گروهی و تیمی به بازیگری عوض شود. زندگی شخصی امثال من فدای بازیگری شده است و از خواسته‌ها و زندگی معمولیمان گذشتیم. شاید در زمانی که نیاز بوده تا در کنار عزیزانمان باشیم به خاطر تعهد کاری، سر صحنه بودیم اما عده‌ای فکر می‌کنند به خاطر شهرت و دیده شدن، کار کردیم. متأسفانه سختی‌های حرفه بازیگری دیده نمی‌شود.

خبرنگار: زهره کهندل