printlogo


رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به قدس:
هیچ بن‌بستی در مذاکرات پادمان و برجام نیست
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان به تکرار اظهارات رافائل گروسی در مورد بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای واکنش نشان داد و با تأکید بر اینکه ما نه در مورد پادمان و نه در موضوع برجام بن‌بستی‌ نداریم، گفت: اینکه از جبهه‌ای به جبهه دیگر مهاجرت می‌کنند تا اهرم‌های فشار را علیه ایران تشدید کنند، دشمنی است.


محمد اسلامی که در حاشیه جلسه هیئت دولت به پرسش خبرنگار ما پاسخ می‌داد، افزود: ما در همکاری و روابطمان با آژانس هیچ بن‌بستی نداریم و آنچه در رسانه‌ها به نقل از آقای گروسی تیتر می‌شود، دو بخش دارد؛ یکی موضوع پادمان است و دیگری برجام که بر پایه رفع اتهامات شکل‌گرفته است. برای پاسخ دادن به این اتهامات و امضای برجام ۲۰ سال مذاکره شد و آن‌ها پذیرفته‌اند اتهامات را با توجه به بازرسی‌هایی که تا آن زمان انجام داده‌اند کنار بگذارند و تحریم‌ها را بردارند، ایران هم محدودیت‌ها و نظارت‌های بیشتر را در ازای آن پذیرفت.
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که آیا مراودات و مذاکرات فنی و کارشناسی با آژانس در ماه‌های اخیر ادامه داشته یا متوقف بوده، تصریح کرد: مذاکرات ما برقرار است و سفرهای آقای گروسی هم همواره وجود داشته، ضمن اینکه بازرسان آژانس در ایران هستند و مرتب بازرسی انجام می‌دهند.
اسلامی خاطرنشان کرد: در مورد برجام رفتارهای غرب سیاسی است، نه ما با آژانس اختلاف داریم و نه در برجام بن‌بست بوده. مذاکرات طرف مقابل و ما در چارچوب سند ۲۰۱۵ انجام‌شده، اینکه هرازگاهی از جبهه‌ای به جبهه دیگر مهاجرت می‌کنند که فشار را بر ایران تشدید کنند، این دشمنی است.
وی افزود: کدام منطق بر این جریان حاکم است؟ هر دین و آیینی هم داشته باشند باید منطقی بر هر سندی که طبق آن گفت‌وگو می‌شود، وجود داشته باشد. سند این بوده که شما تحریم‌ها را لغو کنید، اتهامات را کنار بگذارید، ما هم در این راستا محدودیت‌ها و نظارت تشدید شده را می‌پذیریم که اعتمادسازی اتفاق بیفتد، اما شما به تعهداتتان عمل نکردید.
رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: خودشان هم می‌دانند اتهاماتی که به جمهوری اسلامی می‌زنند دروغ بزرگی است و به‌عنوان اهرم فشار برای جمهوری اسلامی از آن استفاده کردند و در اسناد رسمی خود و واحدهای اطلاعاتی‌شان گفتند هیچ نشانه‌ای از انحراف در برنامه هسته‌ای وجود ندارد و تعاملات با آژانس برقرار است و برنامه و رایزنی برای تنظیم سفر مدیرکل آژانس هم در دستور کار قرار دارد و در حال پیگیری آن هستیم.

روایت وزیر کار از تحقق یک وعده دولت:
از مرز ایجاد یک‌میلیون فرصت شغلی عبور کردیم سید صولت مرتضوی دیروز پس از جلسه هیئت دولت با رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران گفت وعده دولت برای ایجاد یک‌میلیون فرصت شغلی در سال محقق شده و حتی از این مرز هم عبور کرده‌ایم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح این پرسش که شاید عنوان شود شیوه صحت‌سنجی ما در این زمینه و ارائه آمار بر چه اساسی بوده است، افزود: اولاً گزارش فصلی مرکز آمار که روز سه‌شنبه منتشر شد، مؤید این حرف من است و درنتیجه خوشبختانه نرخ بیکاری در فصل پاییز نسبت به فصل بهار ۷ دهم کاهش داشته و به ۸/۲ رسیده است.مرتضوی افزود: بر اساس همین گزارش، درصد اشتغال کامل افزایش‌یافته و درصد اشتغال ناقص هم کاهش پیدا کرده است. 
وی خاطرنشان کرد: شیوه دوم صحت سنجی و راستی‌آزمایی ما سامانه رصدی است که در وزارتخانه و ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سراسر کشور پیشخوان دارد و قابل‌مشاهده است.

احداث نخستین خط لوله انتقال نفت به سیستان و بلوچستان
وزیر نفت هم از طرح دولت برای احداث خط لوله انتقال فراورده‌های نفتی به استان سیستان و بلوچستان خبر داد، استانی که به گفته وی تا به امروز تنها از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای و تانکری نیازهایش تأمین می‌شده و با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده است.
اوجی با اشاره به سفر روز سه‌شنبه‌اش به این استان به همراه معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نیرو برای حل ریشه‌ای معضل تأمین سوخت سیستان و بلوچستان به دستور دکتر رئیسی، گفت: مقرر شد خط لوله فراورده‌های نفتی از جنوب کرمان تا زاهدان به طول ۵۲۰ کیلومتر و بار مالی ۵ هزار میلیارد تومان ساخته شود که پیشنهاد آن در شورای اقتصاد مطرح خواهد شد تا مصوب شده و کار اجرایی آن آغاز شود. 
وی بابیان اینکه مشکل سوخت‌رسانی استان تا دو سال آینده با این طرح حل خواهد شد، گفت: تا آن زمان نیز ۶۵ تانکر سوخت‌رسان به سیستان و بلوچستان اختصاص یافت.

شبکه‌های ایرانی روی ماهواره‌های غیراروپایی
رئیس سازمان صداوسیما هم که در جلسه هیئت دولت حضور یافته بود در گفت‌وگو با خبرنگاران از عقد قرارداد با ماهواره‌های غیراروپایی برای مقابله با تحریم شبکه‌های صداوسیما توسط کشورهای غربی خبر داد.
پیمان جبلی با اشاره به اینکه ما سال‌هاست درگیر تحریم هستیم و موضوع جدیدی برای ما نیست گفت: پرس‌تی‌وی و العالم با ماهواره‌های غیراروپایی در حال فعالیت هستند و پس از تحریم‌های شبکه‌های بین‌المللی ما در ماهواره‌های اروپایی توانستیم با ماهواره‌های غیراروپایی ارتباطات خوبی ایجاد کنیم. بعضی از شبکه‌های اصلی ما مثل العالم و پرس‌تی‌وی همان منطقه را ولی با ماهواره‌های غیراروپایی پوشش می‌دهند.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه