printlogo


واکاوی دلایل صعودی شدن قیمت‌ها در بازار
سبقت تخم‌مرغ از مرغ در کورس گرانی
بیست و دوم اردیبهشت ماه گذشته بود که قیمت مصوب برای خرید تخم‌مرغ از مرغداران برای هر کیلو 35 هزار و 500 تومان تعیین و 39 هزار و 800 تومان نیز نرخ فروش برای مصرف‌کنندگان اعلام شد. موضوعی که پس از هدفمندسازی یارانه‌ها در حوزه پرورش مرغ قرار بود در تمام کشور اجرایی شود.


​​​​​​​پس از ابلاغ این مصوبه با اینکه نرخ اعلامی حدود 40 هزار تومان بود؛ اما در مقطعی سه تا چهار ماهه حتی تخم‌مرغ زیر قیمت مصوب در بازار به فروش می‌رسید تا اینکه همین اواخر قیمت آن در بازار روندی صعودی به خود گرفت تا امروز که قیمت‌هایی حتی بالاتراز50 هزار تومان برای هر کیلو تخم‌مرغ در بازار دیده می‌شود! با این اوصاف در حال حاضر و در اتفاقی نادر مردم می‌توانند گوشت مرغ تازه را به قیمتی پایین‌تر از قیمت تخم‌مرغ در بازار تهیه کنند!

بدقولی وزیر در قبال همراهی مرغداران
رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با بیان این مطلب که مرغدار هیچ وقت دنبال افزایش قیمت و گرانی نیست، به قدس گفت: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در اردیبهشت ماه قیمت ذرت و سویا که بیش از 70درصد هزینه‌های یک مرغدار را شامل می‌شود، 540درصد افزایش یافت در حالی که افزایش قیمت تخم‌مرغ 200درصد بود. 
سید حسین موسوی‌نژاد ادامه داد: پس از اینکه قیمت‌های جدید اعلام و قیمت خرید از مرغدار به ازای هر کیلو 35هزار و500 تومان مصوب شد، در جلسه‌ای که آقای پژمان‌فر، نماینده مشهد در کمیسیون اصل 90 با حضور وزیر جهاد کشاورزی تشکیل داد، مسائل و موارد موجود را با شخص وزیر در میان گذاشتیم که در آن جلسه قول‌هایی برای رفع موانع سر راه تولیدکنندگان داده شد. سپس ما نیز با صحبتی که با مرغداران داشتیم صحبت‌ها و قول‌هایی را که وزیر داده بود، با آن‌ها مطرح کردیم و آن‌ها نیز مجاب به جوجه‌ریزی و ادامه فعالیت شدند. حتی در بازه زمانی 112 روزه قیمت تخم‌مرغ زیر قیمت مصوب بود و تا 29 هزار تومان نیز عرضه شد؛ اما متأسفانه پس از آن هیچ اقدامی از طرف وزارت انجام نشد. وی افزود: ما از طرح دولت در راستای هدفمندسازی یارانه‌ها حمایت می‌کنیم؛ اما باید بگوییم با قیمت‌های فعلی ذرت و سویا و هزینه‌های جاری، تولید برای مرغدار توجیه اقتصادی ندارد. با این وجود هم تولیدکننده ناراضی است و هم مصرف‌کننده.

منشأ مشکلات
رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی ضعف نظارت و بازرسی توسط سازمان جهاد کشاورزی را یکی از دلایل بی‌ثباتی قیمت تخم‌مرغ در بازار دانست و اظهار کرد: چند بار موضوع خرید تضمینی از طریق پشتیبانی امور دام را به دوستان پیشنهاد دادیم به این صورت که برای آن‌ها زمینه‌ و شرایط خرید و ذخیره هزار تن تخم‌مرغ فراهم شود تا در مواقعی که بازار دچار نوسان است با تزریق تخم‌مرغ انبار شده به بازار که به صورت گردشی در انبار نگهداری شده‌اند، از افزایش بی‌رویه قیمت آن و دلال‌بازی جلوگیری شود.
موسوی‌نژاد گفت: با توجه به جوجه‌ریزی انجام شده نگرانی چندانی دست‌کم تا سه یا چهار ماه پس از سال جدید در موضوع تأمین تخم‌مرغ نخواهیم داشت؛ اما اگر بازبینی قیمتی صورت نگیرد، بی‌شک در آینده و از ماه‌های ابتدایی سال آینده دچار مشکل خواهیم شد.
وی کمترین قیمت تخم‌مرغ برای خرید از مرغدار را 50هزار تومان اعلام می‌کند و می‌افزاید: بر اساس کار کارشناسی شده‌ای که روی قیمت ذرت، سویا و سایر هزینه‌های جاری مرغداران انجام شده و در نظر گرفتن 15درصد سود سرمایه‌گذاری برای یک مرغدار، کمترین قیمتی که باید در نظر گرفته شود، 50 هزار تومان برای هر کیلو تخم‌مرغ است که چنانچه قیمت‌ها اصلاح شوند، تولید ادامه دارد و مشکلی در آینده نخواهیم داشت.

درددل‌های یک مرغدار با سابقه
یک مرغدار با سابقه که از سال 42 پدرش کار در این حوزه را آغاز کرده است، با اشاره به اینکه مرغدار به هیچ‌وجه گران شدن تخم‌مرغ را نمی‌خواهد و به دنبال آن نیست، می‌گوید: برای اینکه به طور کامل در جریان کار قرار بگیرید، خیلی کوتاه هزینه‌هایی را که پس از اجرای قانون هدفمندی برای تولید تخم‌مرغ به وجود آمده بررسی می‌کنیم.
مسعود بیدختی ادامه می‌دهد: مرغ تخم‌گذار از زمانی که جوجه یک روزه است تا 6 ماهگی که 180 روزه می‌شود و معمولاً نخستین تخم را می‌گذارد، تنها برای سرمایه‌گذار  هزینه دارد. این هزینه برای هر قطعه مرغ 200 هزار تومان در شرایط فعلی است به عبارتی چنانچه یک مرغداری 10 هزار قطعه‌ای باشد، بایستی 2 میلیارد تومان صرف این مرغ‌ها شود. چنانچه هر مرغ تا 18 ماهگی که دوران مفید تخم‌گذاری‌اش است، دچار مریضی نشود، شرایط جوی مشکل‌ ایجاد نکند، قطعی برق وجود نداشته باشد یا عواملی از این قبیل تا پایان عمر مفیدش یعنی همان یک سال و نیم، 20 کیلو تخم‌مرغ با احتساب 200هزار تومان هزینه‌ای که برای آن تا زمان تخم‌گذاری انجام شده در هر کیلو10 هزار تومان باید برای این موضوع کنار گذاشته شود. 

48 هزار تومان قیمت تمام شده هر کیلو تخم‌مرغ برای مرغدار
او می‌افزاید: هر مرغ برای یک کیلو تخم‌مرغ 2 کیلو دان می‌خورد که در زمستان حدود 200 تا 300 گرم بر آن افزوده می‌شود. با در نظر گرفتن این مورد که در حال حاضر خرید خوراک مرغ از کارخانه‌ها هر کیلو 17هزار و 500 تومان است، هزینه خوراک مرغ از زمان تخم‌گذاری 35 هزار تومان می‌شود. این را به هزینه‌های دارو، واکسن، مکمل‌های غذایی، ویتامین‌ها، کارگر، اجاره مرغداری و هزینه‌های جانبی که برای تولید هر کیلو تخم‌مرغ حدود 3هزار تومان است در کنار همان 10هزار تومانی که برای هر مرغ از زمانی که جوجه یک روزه بوده تا به تخم‌گذاری رسیده، اضافه کنید. می‌شود هزینه 48 هزار تومانی برای تولید هر یک کیلو تخم‌مرغ برای مرغدار که امروز همین تخم‌مرغ را از مرغدار به 39هزار تومان می‌خرند. این یعنی 10 هزار تومان ضرر در هر کیلو!
سؤال اینجاست چرا باید مرغدار با این شرایط سرمایه‌اش را بند تولیدی کند که آورده‌ای ندارد و ضررده است؟

نمی‌توانم نمایشگاه‌دار و دلال شوم!
بیدختی بیان می‌کند: مرغدار به هیچ‌وجه دوست ندارد قیمت تخم‌مرغ به 40 یا 50 هزار تومان برسد. دلمان می‌خواهد همان قیمت‌های قبلی باشد تا قدرت خرید مردم بیشتر شود و کار ما هم رونق بیشتری بگیرد. نکته این است که مرغدار امنیت شغلی ندارد و نمی‌تواند در چنین شرایطی روی هیچ چیزی حساب کند در شرایطی که هزینه‌ها چندین برابر شده و قیمت تخم‌مرغ روی همان قیمت مصوب مانده است. به محض اینکه قیمت‌ها تغییر می‌کند، همه چیز سر ما خراب می‌شود و مرغدار مقصر است! من زندگی‌ام با مرغ‌داری گره خورده و پس از اینکه سال 42 پدرم وارد این حرفه شد و کار را شروع کرد، من هم راهش را ادامه دادم. نمی‌توانم سرمایه‌ام را بند کارهایی مثل نمایشگاه‌داری و دلالی کنم با وجود 60 سال سابقه خانوادگی که در این کار داریم.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر