printlogo


واقعیت صله ارحام


​​​​​​​از موارد مهمی که در بحث آداب معاشرت و در نهج‌البلاغه مطرح است، بحث خویشاوندان است. یکی خطبه 110 نهج‌البلاغه که آدم صادقانه تحت تأثیر قرار می‌گیرد و متعجب می‌شود. سیدرضی نوشته امیرالمؤمنان(ع) دارند که ارکان دین چه هست؟ بهترین وسیله نزدیکی به پروردگار ایمان به خدا، ایمان به رسول، جهاد، توحید، نماز، زکات، روزه ماه رمضان، حج بیت‌الله الحرام... و بعد از این‌ها می‌فرمایند: «صله الرحم فانها مصرات فی المال و منسعه فی الاجل». ارکان دین اگر ما متدین هستیم به قول یکی از مراجع بزرگ که گفتند گاهی دین در متن زندگی ماست، این است که همه چیز را با دین هماهنگ می‌کنیم. یک وقتی دین در حاشیه است و اگر یک چیزی اضافه آمد ما خرج دین می‌کنیم. اگر ارکان دین را قبول داریم امیرالمؤمنان(ع) همان طوری که فرمود ارکان دین ایمان به خداست و رسول است و توحید است و نماز است و روزه است و جهاد است و حج است یکی هم 
صله الرحم است. نمی‌شود شما بگویید که من ایمان به خدا و رسول خدا را قبول دارم، حج را قبول دارم و نماز را قبول دارم ولی کاری به خویشاوندان ندارم. حضرت این‌ها را در ردیف هم قرار داده است. بعد دو اثر دارد که یکی وسیله فزونی مال انسان است یعنی خدا به مال انسان برکت می‌دهد، و دیگری عمر انسان را طولانی می‌کند. این برای غیرمسلمان و کسی که باورهای دینی ندارد، نمی‌شود توضیح داد که برکت یعنی چی. اگر خدا را قبول داری به خویشاوندان خود سر بزن. خواهر داری، عمه داری و عمو داری اما چند وقت است که آن‌ها را ندیدی... برادرزاده داری و خواهرزاده داری. اگر ارکان دین را قبول داری امیرالمؤمنان(ع) در ردیف ایمان به خدا و رسول و جهاد و حج و نماز یکی هم صله رحم است. اگر آن‌ها را قبول داری نماز می‌خوانی این هم یکی. نمی‌شود بگویی صله رحم را از من نخواه. صله رحم فقط برای اینکه از مسئولیت خود فرار کنیم، فقط دید و بازدید کنیم نیست. رسیدگی به خویشاوندان هم هست.
یکی از نبایدهای خیلی مهم که امیرالمؤمنان(ع) می‌فرماید و باید خیلی مواظب باشیم که با آن‌ها رفت و آمد نکنیم کسی است که با خویشاوندان خود قطع رحم کرده است و با هیچ کسی رفت و آمد ندارد. سه جای قرآن لعنت کرده کسی را که با خویشاوند خود قطع رابطه کند. سوره مبارکه رعد آیه 25... سوره محمد هست... یکی هم در سوره مبارکه بقره هست آیه 27.