printlogo


مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد پاسخ داد
ایستگاه‌های بدون سایه‌بان و اتوبوس‌های آلاینده
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: یک‌هزار و ۷۳۰دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس با میانگین عمر 8/9 سال در ناوگان وجود دارد که از این تعداد ۹۳۴ دستگاه اتوبوس سازمانی، ۴۰۰ دستگاه مینی‎بوس و ۳۹۶دستگاه نیز متعلق به بخش خصوصی است.


علی‌اصغر نیشابوری در ششمین رویداد روایت شهر در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ۱۶۶خط اتوبوس در مشهد فعال است، عنوان کرد: از این تعداد ۹۷ خط ‌سازمانی و ۶۹ خط در اختیار بخش خصوصی است که ۱۱۳ خط از این تعداد با ۹۰۴اتوبوس و ۳۰۰ مینی‌بوس در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌ای فعال هستند.
وی طول کل شبکه خطوط اتوبوسرانی را ۲هزار و ۷۴۵ کیلومتر و طول مسیرهای ویژه را 22/4 کیلومتر دانست و افزود: روزانه به‌ طور متوسط ۹۲۲ هزار و ۲۱۴ سفر توسط ناوگان اتوبوسرانی صورت می‌گیرد که از این تعداد به طور متوسط روزانه ۷۷۴ هزار و 660 تراکنش (استفاده از من‌کارت) انجام می‌شود و ۱۶درصد نیز بدون تراکنش است.

۷۴۰ دستگاه اتوبوس فرسوده
وی افزود: میانگین عمر هزار و 730 دستگاه انواع ناوگان فعال در خطوط اتوبوسرانی 8/9 سال است در حالی ‌که مطابق استانداردها میانگین سن ناوگان اتوبوسرانی پنج سال و سن فرسودگی ۱۰ سال تعیین ‌شده؛ یعنی ۷۴۰ دستگاه اتوبوس فعال در ناوگان فرسوده هستند.
وی ادامه داد: با توجه به فرسودگی این تعداد اتوبوس، خرید و توسعه ناوگان را در دستور کار ‏قرار داده‌ایم و تا پایان امسال حدود ۲۵۰ اتوبوس، سال 1402 حدود ۲۵۰ دستگاه، سال۱۴۰۳ حدود ۲۶۰ دستگاه و سال ۱۴۰۴ نیز ۲۶۴ دستگاه و در مجموع هزار و 24 دستگاه اتوبوس نوسازی خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه یکی از برنامه‌هایی که به ‌صورت جدی به دنبال تحقق آن هستیم، اختصاص یک هزار دستگاه اتوبوس از محل مصوبات سفر رئیس ‌جمهوری در سال جاری است، افزود: در یک سال گذشته در حوزه تأمین ناوگان، پیگیری درباره تخصیص اوراق مشارکت و اوراق خزانه اسلامی برای خرید اتوبوس، پیگیری دریافت یارانه بلیت (کمک دولت)، پیگیری استفاده از تبصره 18 برای بازسازی اتوبوس‌های فرسوده و بستن قرارداد خرید ۱۰۰دستگاه میدل‌باس انجام ‌شده است.

بازسازی 91 دستگاه اتوبوس
وی همچنین به استفاده از کمک در نظر گرفته شده دولت به ناوگان حمل‌ و نقل عمومی برای شهرها از طریق تهاتر نفت اشاره و عنوان کرد: از اواخر سال۱۴۰۰ تاکنون ۱۲۰دستگاه اتوبوس و میدل‌باس با اعتباری افزون ‌بر ۳هزار و ۸۸۵میلیارد ریال خریداری و به ناوگان افزوده‌ و در کنار آن ۹۱دستگاه اتوبوس نیز بازسازی‌ شده است.
وی به صرفه‌جویی ۲۵ میلیارد تومانی با بومی‌سازی قطعات اتوبوس در سال جاری اشاره و تصریح کرد: با توجه به تحریم و کمبود تعدادی از قطعات ناوگان در کشور یا هزینه چشمگیر این قطعات، با استفاده از توان داخلی کارکنان حوزه فنی سازمان اتوبوسرانی، بومی‌سازی ۲۰۰ قطعه با رویکرد مهندسی معکوس با صرفه‌جویی ۲۲۰میلیارد ریالی در سال گذشته و ۲۵۰میلیارد ریالی در سال جاری انجام شده که این قطعات در سال چندین بار در ناوگان استفاده می‌شود‌.
وی با اشاره به اینکه در مجموع 80/7 درصد از مساحت مناطق شهرداری (به ‌استثنای لبه‌های غیر قابل نفوذ) به میزان 198/2 کیلومترمربع زیر پوشش شبکه اتوبوسرانی است، خاطرنشان کرد: خط یک «بی‌آر‌تی» از پایانه امام رضا(ع) به پایانه طبرسی به طول ۱۴ کیلومتر با ۸۷ دستگاه اتوبوس با متوسط روزانه ۹۸ هزار تراکنش و خط۳ «بی‌آرتی» از انتهای خیابان بسکابادی به پایانه الهیه به طول  ۳۰کیلومتر با ۷۵۰ دستگاه اتوبوس و متوسط روزانه ۱۰۲هزار تراکنش خدمات‌رسانی می‌کنند.

راه‌اندازی سامانه هوشمند کسر کرایه
وی به راه‌اندازی سامانه هوشمند کسر کرایه ازطریق «کیوآر» در چهار خط سازمان به ‌صورت آزمایشی و نصب تابلوهای نسل جدید هوشمند زمان رسیدن اتوبوس در ۱۰ایستگاه سطح شهر اشاره کرد و افزود: به ‌روز رسانی سامانه اعلام صوتی نام ایستگاه‌ها داخل ناوگان، به ‌روزرسانی سامانه اعلام زمان تقریبی رسیدن ناوگان به ایستگاه با تجهیز تابلوهای ترافیکی ایستگاه‌ها به کد و به روزرسانی نرم‌افزار موبایلی نقشه همراه مشهد و شهرمن از دیگر فعالیت‌های سازمان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است.
وی با تأکید بر اینکه بهای تمام‎ شده هر سفر اکنون ۷هزار و ۲۳۱ تومان است که ۶ هزار و ۲۳۱تومان معادل 86/2 درصد توسط شهرداری و یک‌هزار تومان معادل 13/8 درصد توسط مسافر پرداخت می‌شود، گفت: نرخ کرایه ناوگان اتوبوسرانی مشهد در مقایسه با بیشتر کلانشهرهای کشور پایین‌تر است و بر اساس نظرسنجی سال 99  شهروندان بالاترین میزان رضایت از کرایه پرداختی را داشته‌اند.

وجود معارض، دلیل نصب نکردن سایه‌بان!
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره نبود سایه‌بان و صندلی در برخی از ایستگاه‌ها و مشکلات به وجود آمده برای شهروندان با بیان اینکه بیش از 30 درصد از ایستگاه‌های ما مسافر چندانی ندارند و تنها ایستگاه تخلیه مسافر هستند، ادامه داد: ما قبول داریم هنوز بسیاری از ایستگاه‌های ما سایه‌بان ندارند؛ اما دلیل آن وجود معارضان و مخالفت‌هایی بوده که برای نصب سایه‌بان از سوی واحدهای تجاری و برخی از کسبه ایجاد شده و ما نتوانستیم نظر مساعد آن‌ها را برای این کار جلب کنیم.
وی افزود: در برخی از مکان‌ها عرض پیاده‌رو و سواره‌رو آن‌قدر کم است که عملاً نصب سایه‌بان را برای ما با مشکل مواجه کرده؛ اما بیشتر ایستگاه‌هایی که سایه‌بان ندارند به دلیل نیاز نداشتن به سایه‌بان است.
وی ادامه داد: اکنون ایستگاه‌های بالای 100تراکنش در روز (در یک بازه زمانی 15ساعت) به اندازه‌ای است که ما سایه‌بان برای آن نصب کنیم که این کار انجام شده مگر اینکه معارض یا معارضانی داشته باشد.
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره تعداد اتوبوس‌های اسقاط سازمان با توجه به آلایندگی بالای این اتوبوس‌ها در سال گذشته و سال جاری هم گفت: در دو ماه گذشته 50 دستگاه اتوبوس گازسوز با عمر بالای 13سال متعلق به بخش خصوصی را از چرخه سرویس‌دهی خارج کردیم. همچنین 30دستگاه از اتوبوس‌هایی که متعلق به یکی دیگر از شرکت‌های بخش خصوصی بوده، از چرخه خارج شد و تا کنون 80 دستگاه از اتوبوس‌های فرسوده‌ای را که قابلیت بازسازی نداشته و دارای آلایندگی بالایی بودند، از چرخه سرویس‌دهی خارج کردیم.

خبرنگار: مهدی توحیدی