printlogo


خانواده‌های دو شهید بسیجی خواستار اجرای اشد مجازات برای عامل جنایت
قاتل: دروغ‌های رسانه‌ای سبب شد برادرکشی کنم!
در حالی نخستین جلسه دادگاه علنی عامل شهادت دو بسیجی مدافع امنیت و مجروحیت چهار نفر دیگر با اتهام محاربه روز گذشته با قضاوت قاضی منصوری برگزار شد که متهم به جنایت صورت گرفته اقرار کرد و مدعی شد: رسانه‌های معاند مرا به این سمت کشاندند و کاش دروغ‌های آن‌ها را باور نکرده بودم و برادرکشی نمی‌کردم.


نخستین جلسه دادگاه، روز گذشته حدود ساعت 9 صبح در محل دادگاه انقلاب مشهد با قضاوت قاضی منصوری و با حضور دادستان مشهد، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی، خانواده شهیدان بسیجی مدافع امنیت و جمعی از شاهدان این واقعه تلخ و جانسوز به صورت علنی برگزار شد. در ابتدای این جلسه، رئیس دادگاه دستور انتقال متهم به جایگاه مخصوص را صادر کرد. وی همچنین گفت: پرونده متهم(مجید رضا رهنورد) تحت عنوان محاربه واقع در خیابان حرعاملی در شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد در حال رسیدگی است.
قاضی منصوری در ادامه گفت: در اجرای قانون مجازات اسلامی مرتبط با اغتشاشات و همچنین تسریع در محاکمه عوامل این موضوع، دادگاه با تصمیم مقام قضایی علنی برگزار می‌شود. این پرونده از جنبه شروع به قتل‌های عمدی(شهادت دو بسیجی مشهدی) در دادسرا همچنان در دست رسیدگی بوده و آنچه امروز به آن پرداخته می‌شود موضوع محاربه است که کیفرخواستی در این زمینه در دادسرا برای متهم صادر شده است.
رئیس دادگاه تمامی افراد را به رعایت نظم و قانون مکلف و بیان کرد رفتار آن‌ها موجب غیرعلنی شدن دادگاه نخواهد شد.

نماینده دادستان و شرح واقعه 
قاضی منصوری ابتدا از نماینده دادستان مشهد خواست در مورد کیفرخواست صادره ارائه توضیح کند. وی در جایگاه قرار گرفت و بیان کرد: در پرونده متهم مجید رضا رهنورد فرزند محمد جواد، کارگر میوه فروشی، متهم است به محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد منجر به شهادت دو تن از بسیجیان مدافع امنیت و مجروحیت چهار نفر دیگر که اقدامات صورت گرفته موجب ایجاد موج ناامنی در محل شد.
نماینده دادستان مشهد ادامه داد: همچنین اوراق و مستندات پرونده و اقاریر متهم بر این امر اشاره دارد که او با فراخوان‌های ضد انقلاب و همزمان با ملتهب شدن خیابان و حضور 150 نفر از عاملان اغتشاش در منطقه به محل آمده است. در ادامه حدود ساعت 16 وقتی حافظان امنیت و نیروهای بسیجی در حال کنترل اغتشاشات و آرام کردن فضا بودند، متهم پرونده با حالتی که به سلاح سرد مسلح بود، دو نفر از این عزیزان را به شهادت رساند و چهار نفر را هم زخمی کرد.
پس از آن متهم به خانه‌ای که در همان حوالی بود می‌رود و چاقو را زیر یک تانکر آب مخفی می‌کند. عامل شهادت دو بسیجی مدافع امنیت در بازجویی‌ها به بزه ارتکابی اعتراف و بیان کرده که تحت تأثیر فضای رسانه‌ای دشمن تصور می‌کرده تمامی مشکلات را مأموران انتظامی و نیروهای بسیجی حافظ امنیت ایجاد کرده‌اند. با توجه به این موضوعات، روز واقعه ابتدا از پنجره بیرون را نگاه می‌کند و پس از آن با برداشتن چاقوی آشپزخانه به خیابان می‌رود و هرکس را که می‌بیند با سلاح سرد مورد حمله قرار می‌دهد. نماینده دادستان گفت: پس از ارتکاب این بزه او تصمیم می‌گیرد با همکاری یکی از دوستانش که از اتباع خارجی است (قبلاً یکی از آشنایان او را به صورت قاچاق به ترکیه برده بود) ابتدا به تهران و پس از آن به ترکیه برود. این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد که متهم پس از انجام اقدامات مجرمانه خود به خانه‌ای وارد می‌شود. در پارکینگ آن نیمه‌باز بوده و مالک در حال پارک خودرو اش بود. او به آن فرد می‌گوید در خیابان نزاع کرده و می‌خواهد دستش را که زخمی شده، مداوا کند. این فرد هم دست او را پانسمان می‌کند و برای او یک اسنپ می‌گیرد تا به خانه‌اش برود.

35 میلیون برای انتقال به ترکیه
وی تصریح کرد: در ادامه او به باشگاهی می‌رود که آنجا ورزش می‌کرد و از مربی‌اش می‌خواهد او را به بیمارستان منتقل کند تا دستش درمان شود. نماینده دادستان پس از آن عنوان می‌کند: پس از آن هم متهم به سراغ یکی دیگر از دوستانش می‌رود و از او می‌خواهد شرایط فرار او به ترکیه را فراهم کند. این فرد به او می‌گوید 35میلیون تومان پول نیاز دارد. در نهایت هم حوالی بازار ملل با دوستانش سوار یک خودرو لیفان به سمت تهران حرکت می‌کنند که در سمنان دستگیر می‌شوند.
نماینده دادستان مشهد بیان کرد: از سوی دیگر جمع زیادی از کسبه آن منطقه با ارائه طوماری به رئیس کل دادگستری خراسان رضوی از رعب و وحشت ایجاد شده گلایه‌مند و خواستار برخورد با عاملان ناامنی‌ها شدند. تعداد زیادی از شهروندان طی تماس با 113 و 114 از بروز این سلسله اقدامات، نگران و خواستار برخورد شدید با عاملان این گونه وقایع شدند. گزارش معاینه بدن شهدا نشان از ازهاق نفس(ارکان وقوع قتل) دارد. همچنین بر اساس اعلام کارشناسان پزشکی قانونی، عامل جنایت در زمان حمله به مدافعان امنیت از سلامت روان برخوردار بوده است.از همین رو اعترافات متهم در سازمان اطلاعات سپاه و اداره کل اطلاعات خراسان رضوی نشان می‌دهد این فرد به قصد جان مردم سلاح کشیده و تحقق بزه محاربه وجود دارد. رفتار متهم سبب رعب و وحشت در محل شده بود. از همین رو برای متهم بر اساس قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی، اجرای حکم محاربه و حدود شرعی مورد درخواست است.

استوری‌هایی که نشان از انحرافات فکری داشت
در ادامه تعدادی از استوری‌ها و مستندات استخراج شده از گوشی متهم به نمایش در آمد که از تأثیر فراوان شبکه‌های معاند روی رفتار او حکایت داشت.
نماینده دادستان مشهد گفت: شهدای مدافع امنیت در آن روز بر اساس حکم مأموریت صادره در محل و برای ایجاد آرامش حضور داشتند.
 باز هم تأکید می‌شود متهم به شدت تحت تأثیر فضای مجازی بوده و حتی در استوری‌هایش به مردم متدین و دین اسلام هم اهانت کرده بود و گرایش‌هایی هم به سلطنت‌طلبان داشت.

سابقه نزاع و درگیری متهم 
متهم متولد 1378 و دارای مدرک تحصیلی سیکل‌است. پدر و مادرش چند سال پیش از هم جدا شده بودند و این فرد با دایی‌هایش در میوه فروشی مشغول به کار بود. حتی عامل جنایت در یکی از شعبه‌های دستگاه قضایی با توجه به جرمی که انجام داده بود به پرداخت دیه‌ای حدود 100میلیون تومان محکوم شده است.
حتی عامل شهادت دو مدافع امنیت در‌اعترافاتش مدعی شد که رفتار من مانند یک عامل انتحاری بود که میان جمعیت رفت، هرچند این حرف‌ها به من کمکی نمی‌کند. جوان‌های خام فقط می‌گویند اینترنت را قطع کردند در صورتی که قطع کردند تا جان مردم را نجات بدهند.
پس از پایان صحبت‌های نماینده دادستان مشهد، قاضی منصوری از شاکیان، نماینده و وکلای آن‌ها خواست به طرح خواسته خود بپردازند.
یکی از بسیجیان که در پی حمله این فرد مجروح شده بود بیان کرد: عامل جنایت تصور می‌کند تنها سه خانواده را داغدار کرده است. نه این‌گونه نیست. یک شهر فرزند خودشان را از دست دادند. ما همه فرزندان خانواده شهدا هستیم. آیا تو(خطاب به متهم) می‌دانستی که همین شهیدان در زلزله فریمان که پیش آمد، دو ماه بدون یک ریال آنجا کار جهادی می‌کردند؟ نخستین نفراتی بودند که در سیل جنوب کشور حضور پیدا کردند. خیال تو و امثال تو را راحت کنیم. ما راه این دو شهید را محکم‌تر ادامه می‌دهیم. ما خواستار اشد مجازات برای این فرد هستیم. چند نفر دیگر از مجروحان حادثه نیز با قرار گرفتن در جایگاه، خواستار اعمال اشد مجازات برای قاتل شدند.

مادر یکی از شهدا: پسرم دشمن تو نبود
مادر شهید دانیال رضازاده هم گفت: تو(عامل جنایت)فرزند جگرگوشه مرا به شهادت رساندی. او به آرزویش رسید. الان فرزندان زیادی در شهر پیدا کرده‌ام. من مادر همه این بسیجیان مدافع امنیت هستم. فقط بگو گناه دانیال چه بود؟ غیر از آن بود که او برای حمایت از خانواده شماها و برقراری امنیت در بازار آنجا آمده بود. او که سلاحی نداشت. مادر شهید هم در ادامه خواستار اشد مجازات برای متهم شد.
پس از آن مادر شهید بسیجی حسین زینال‌زاده پشت جایگاه قرار گرفت و بیان کرد: از مسئولان قضایی و امنیتی تشکر می‌کنم که برای اجرای عدالت و محاکمه قاتل فرزندم تلاش می‌کنند. او را به اشد مجازات برسانید تا درس عبرتی باشد برای دیگران. شاید حسین دیگری از بین ما نرود. فرزند شهیدم دست خالی بود. او دشمن تو(خطاب به قاتل) نبود. او برای دفاع از نان‌آوران بازار به محل آمده بود. زمانی که خنجر به او می‌زدی در چشمانش قلب شکسته من را ندیدی؟
حسینم را به سختی بزرگ کرده بودم. تشییع باشکوه شهدای مدافع امنیت این نکته را تأیید می‌کرد که تا آخرین قطره خون پای ولایت ایستاده‌ایم. تا کور شود هر آنکه نمی‌تواند ببیند.
در ادامه وکیل مدافع مجروحان هم در جایگاه قرار گرفت و به بیان دفاعیات خود پرداخت. در قسمتی دیگر از نخستین جلسه دادگاه، نماینده تعداد زیادی از کسبه و بازاریان منطقه هم با حضور در جایگاه به واسطه ناامنی ایجاد شده و اثرات روانی ماجرا از رئیس دادگاه خواستار اجرای قاطع قانون در این زمینه شد.

قاتل: گمراه شده بودم
پس از آن رئیس دادگاه از متهم خواست بایستد و به سؤالات مطرح شده پاسخ بدهد. متهم ابتدا گفت: من در یک میوه فروشی کار می‌کنم. بله در یک پرونده دیگر هم به پرداخت دیه محکوم شده‌ام. تمامی اتهاماتم را قبول دارم؛ اما من تحت تأثیر افکار و باورهای اشتباه قرار گرفته بودم. گمراه شده بودم. با توجه به مشکلات خانوادگی‌‌ام راه را اشتباه رفتم و پس از ترک تحصیل، نماز و قرآن را کنار گذاشتم و جذب فضای مسموم مجازی شدم. حتی رفتاری که در بازداشتگاه با من شد رفتاری نبود که باید با فردی می‌شد که دو نفر را به قتل رسانده است. حالا فهمیدم که رسانه‌های آن طرف آبی چقدر دروغ می‌گفتند. آن‌ها طوری خبر پراکنی می‌کردند که من تصور می‌کردم مأموران پلیس و بسیجی‌ها دشمن من هستند. آن روز بر اساس افکاری که از قبل داشتم، چاقو را از آشپزخانه برداشتم. نفهمیدم چه کردم. چط��ر برادرهای بسیجی‌ام را زدم. وقتی ترک تحصیل کردم هیچ کس نبود که مرا راهنمایی کند تا راه اشتباه را نروم.
متهم ادامه داد: موقعی که شنیدم مادر یکی از شهیدان در مراسم تشییع به مردم گل و شیرینی داده، پشتم لرزید که این مادر چه دل بزرگی دارد. کارم دور از انسانیت بوده و مجازات حق من است.
متهم در پاسخ رئیس دادگاه که از او پرسید آیا اتهامات خود را قبول داری هم بیان کرد: بله اتهامات مطرح شده را قبول دارم. هیچ کدام از بسیجیان را نمی‌شناختم و فقط تحت تأثیر خبرهای منتشر شده در شبکه‌های اینستاگرام و... بودم.
 قاضی منصوری از او پرسید آیا در زمان وقوع جرم حالت طبیعی داشتی که متهم اقرار کرد از سلامت روحی و روانی برخوردار بوده است.

دشمن سبب شد برادرکشی کنم!
برخی از افرادی که الان به خیابان می‌آیند اشتباه می‌کنند. من قربانی فضای مجازی شدم؛ چون همان طور که بارها گفتم تحت تأثیر آن فضا و اخبار منتشر شده بودم. حالا فهمیدم شهدایی که با چاقو به آن‌ها حمله کردم، بی‌گناه بودند که دیگر دیر است. شبکه‌های آن طرف آبی پس‌زمینه ذهن من را پر از نفرت کرده بودند. همین شد که من برادرکشی کردم! تصورم این بود که پلیس و بسیج در شهرها مردم را می‌کشند. فیلم‌هایی منتشر می‌شد بدون آنکه در مورد آن تحقیق کنم. می‌گویم قربانی دام رسانه‌های مجازی شدم. به جوان‌ها توصیه می کنم هر فیلمی که منتشر می‌شود، باور نکنند و خودشان اصل ماجرا را پیدا کنند.

هشتگ حمایت از قاتل و واکنش متهم
قاضی منصوری با اشاره به اینکه در این زمینه برخی خارج‌نشین‌ها و... در حال حمایت از تو هستند و در این زمینه هشتگ‌ها زده‌اند، نظرت چیست، گفت: حمایت از اقدامات من کار اشتباهی است. همین سیاست‌بازی‌های کثیف آن‌ها مرا به این روز انداخت!
 در ادامه متهم باز هم اتهام وارده(محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد و شهادت دو بسیجی مدافع امنیت و مجروحیت چهار نفر) را قبول کرد و در آخرین دفاع به آن اعتراضی نداشت.

خبرنگار: عقیل رحمانی