printlogo


گفت‌وگوی قدس‌آنلاین با ابوالفضل ظهره‌وند
ضرورت تجدیدنظر در نحوه مذاکرات
حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای در دیدار اخیر خود با بسیجیان، با طرح این پرسش که چگونه مشکل ما با آمریکا حل می‌شود، با اشاره به بدعهدی آمریکایی‌ها در پرونده نقض تعهدات و توافقات در جریان آزاد شدن گروگان‌های آمریکایی از سوی کاخ سفید گفتند: در برجام گفتند [اگر] شما فعالیت صنعتی هسته‌ای را کم کنید، ما این کارها را انجام می‌دهیم؛ تحریم‌ها را برمی‌داریم، این کار را می‌کنیم، آن کار را می‌کنیم؛ کردند این کارها را؟ نکردند. دیگر مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند. با عطف به این بیانات رهبر معظم انقلاب، به سراغ یک کارشناس مسائل بین‌الملل رفته‌ایم و درباره آینده برجام به گفت‌وگو نشسته‌ایم.


​​​​​​​آمریکا و بازی فشار علیه ایران 

ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا درباره آینده برجام با توجه به قطعنامه شورای حکام و پاسخ متقابل ایران با بیان اینکه قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران کاملاً سیاسی و در راستای نقشه راه آمریکا برای ایجاد اغتشاش در ایران تعریف شده بود اظهار کرد: پیش‌نویس این قطعنامه توسط آمریکا تهیه شده بود و آن‌ها سعی داشتند در کنار دو قطعنامه‌ای که توسط اروپایی‌ها علیه ایران چند هفته پیش تصویب شده بود فشار بر ایران را افزایش دهند. وی افزود: این بار نیز آن‌ها با شکست مواجه شده و پاسخ منطقی ایران مبنی بر افزایش سانتریفیوژها برای افزایش تولید غنی‌سازی 60درصد و تعویض ماشین‌های سانتریفیوژ نسل اول با ماشین‌های پیشرفته6 - IR را با حضور بازرسان آژانس طبق اساسنامه و دستورالعمل‌های پذیرفته شده قبلی آژانس را دریافت کردند. این موضوع نشان داد تنها با این نوع ادبیات می‌توان با طرف غربی گفت‌وگو کرد زیرا این کشورها قصد ندارند در مسیر منطقی و با در نظر گرفتن وظایف فنی و حقوقی مسئله ایران را به رسمیت بشناسند. هدف آن‌ها پیروی از دستورات آمریکاست.

غرب و آمریکا فاقد نگاه فنی و حقوقی 
ظهره‌وند افزود: غرب در موضوع برجام نگاه فنی و حقوقی ندارد. هدف آمریکا از مذاکره ایجاد محدودیت بیشتر علیه ایران است. آمریکا نیز اعلام کرده مسئله برجام فعلاً در دستور کار آن‌ها قرار نداشته و ایجاد اغتشاش فعلاً در اولویت آن‌هاست. وقتی طرف مقابل مذاکره که دشمن قسم خورده ماست این میزان از دشمنی و تقابل را به صراحت اعلام می‌کند گفت‌وگو معنایی ندارد آن هم برای موضوعی مثل برجام که از ابتدا خسارت محض بوده است. موضوع مذاکرات برای آمریکا به این معنا نیست که مشکلات خودشان را با ایران حل کنند بلکه آن‌ها به دنبال این هستند که از رهگذر مذاکره محدودیت‌های بیشتری علیه ایران اعمال کنند و مترصد فرصت برای ایجاد اغتشاش و ناامیدی در بین مردم ایران و مانع‌تراشی برای جلوگیری از پیشرفت ایران هستند. اساساً این نوع شیوه مذاکره که اصلاح‌طلبان و رئیس جمهور قبلی آن را پایه‌گذاری کردند یک رویکرد ضدملی است و هیچ آورده‌ای برای کشور به دنبال نخواهد داشت. قطعاً اگر آمریکا در پروژه اغتشاش به در بسته بخورد مرحله بعدی آن‌ها ارسال پیغام‌هایی برای ایران برای بازگشت به میز مذاکره برای خرید زمان و تداوم رویکرد همیشگی آن‌ها در قبال ایران خواهد بود. 

ضرورت تغییر در نحوه مذاکرات 
از این رو مذاکره به این شکل برای ایران سم است و از قبل هم نباید این مسیر انتخاب می‌شد و برای آینده این نوع مذاکره نیز افق روشنی قابل تصور نیست. نباید افکار عمومی و اقتصاد را در قبال مذاکرات شرطی کنیم، در حال حاضر روسیه با ناتو عملاً درگیر است اما برای لغو تحریم‌ها هیچ موقع میز مذاکره را انتخاب نمی‌کند این موضوع همچنین برای چینی‌ها با آمریکا نیز صحت دارد زیرا اساساً در ادبیات قدرت، مذاکره برای رفع تحریم معنایی جز فریب‌خوردگی ندارد و این فریب قطعاً به ضرر منافع امنیت ملی خواهد بود. برجام یک مرده محتضر است که بر دوش غربی‌ها قرار دارد و برای ما نیز آورده‌ای نداشته است و پس از این هم نخواهد داشت. تحریم با مذاکره برطرف نمی‌شود بلکه تحریم با ابزار قدرت است که از بین خواهد رفت و کشورهای غربی زبانی جز زبان قدرت را درک نمی‌کنند، از این رو ایران برای کاهش تأثیر تحریم‌ها و همچنین رفع آن‌ها باید در مسیر خود قوی ظاهر شده و مسیر پیشرفت کشور را از برجام جدا کند و همانند 43سال گذشته با اتکا به پشتیبانی و همراهی ملت به صورت قوی‌تر به سمت جلو حرکت کند. وی در مورد بازگشت نتانیاهو به قدرت و تأثیر وی بر روند مذاکرات نیز گفت: وی در شرایطی به قدرت بازگشت که این رژیم و همچنین حامیان او در بدترین شرایط خود قرار دارند و در حوزه‌های مختلف بدون پشتوانه است بنابراین رفتارهای او تأثیری بر موضوع مذاکرات در شرایط فعلی نخواهد داشت.

خبرنگار: رضا طلبی