printlogo


دفاع از سرکوب معترضان کانادایی، حمایت از اغتشاشات ایران
وقیح مانند «ترودو»
نخست‌وزیر جوان کانادا که در روزهای اخیر به یکی از آتش‌بیاران اصلی اغتشاشات علیه کشورمان تبدیل شده، در اظهاراتی متناقض با آنچه درباره ایران می‌گوید، با اشاره به اعتراضات خیابانی چندی پیش در کانادا علیه محدودیت‌های کرونایی، هدف از توسل به زور از سوی دولت را تأمین امنیت مردم خواند!


​​​​​​​جاستین ترودو در کمیسیون رسمی تحقیق درباره تصمیم ماه فوریه وی درباره فعال کردن «قانون وضعیت اضطراری» که برای نخستین بار در تاریخ کانادا و به‌منظور پایان دادن به اعتراض کامیون‌داران در زمستان سال گذشته که شهر اُتاوا را فلج کرده بود وضع شده بود، گفت: این تصمیم «سخت» اما با توجه به تظاهرات پرهرج و مرج آن برهه، ضروری بوده است. وی در این جلسه گفت: نخست اینکه، اگر در آن روزها اتفاق بدی می‌افتاد، چه می‌شد؟ اگر کسی آسیب می‌دید چه؟ اگر زمانی که فرصت داشتم کاری کنم، تعلل می‌کردم و اتفاقی که نباید، می‌افتاد آن‌وقت چه می‌شد؟ ترودو گفته گرچه تمایل به مذاکره و گفتمان با برخی رهبران معترض داشته، اما به باور وی، چنین مذاکراتی به «بدعتی بد» برای آینده دموکراسی کانادا منجر می‌شد! به گفته وی، تظاهرات خیابانی نباید با هدف تأثیر مستقیم بر سیاست دولت برگزار شود. 
اعتراضات خیابانی در کانادا موسوم به «کاروان اعتراضی»، ژانویه سال گذشته آغاز و چندین ماه تداوم داشت. بسیاری از معترضان در امتداد مرز آمریکا و کانادا با بستن جاده خواستار پایان محدودیت‌های مرتبط با همه‌گیری کرونا از جمله الزامی بودن واکسیناسیون و زدن ماسک شدند. نخست‌وزیر کانادا ضمن اعلام وضعیت اضطراری، گفته بود برای سرکوب معترضان، اختیارات لازم به پلیس برای بازداشت و جریمه معترضان داده می‌شود. در همین راستا، پلیس کانادا در ادامه تلاش‌هایش برای پایان دادن به محاصره سه‌هفته‌ای اتاوا و عادی کردن عبور و مرور در این شهر، صدها کامیون‌دار خشمگین از محدودیت‌های کرونایی را بازداشت کرده بود. نیروهای پلیس به صفی از کامیون‌ها، چادرها و وسایل نقلیه پارک‌شده در خیابان‌های پوشیده از برف اتاوا وارد شدند و این زنجیره آهنی را شکستند. پیشتر پلیس کانادا معترضانی را که روی پل امبسادور (سفیر) تجمع کرده بودند از روی این پل مرزی پراکنده کرده بود.
اقدامات و اظهارات اخیر ترودو در حالی توسط کمیسیونی حقوقی به قضاوت گذاشته شده که وی در جریان اغتشاشات ایران، با ادعاهایی خصمانه همواره سعی در شعله‌ور نگه داشتن آتش اغتشاشات داشت و این نمونه بارز سیاست استانداردهای دوگانه‌ای است که آمریکا و غرب در خانه از آن به عنوان صیانت از دموکراسی یاد کرده و ورای مرزهای خود، آن را سرکوب می‌خوانند! این تناقض رفتاری آقای نخست‌وزیر در حالی است که انتشار چند باره اخباری از کشف گورهای دسته‌جمعی در این کشور آمریکایی که بیانگر نسل‌کشی بومیان این منطقه از سوی اجداد ترودو است این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده تا جایی که پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان خواستار عذرخواهی در این باره شده است.

خبرنگار: جاویدان