printlogo


«شرح چهل حدیث» امام خمینی(ره) در «حدیث زیست»
کتاب حدیث زیست؛ درس‌نامه «شرح چهل حدیث» امام خمینی (ره) تألیف علی رهبر از سوی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) منتشر شد.


به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب حدیث زیست؛ درس‌نامه «شرح چهل حدیث» امام خمینی(ره) تألیف علی رهبر شامل ۳۳ حدیث گرانبها از حضرات معصومین(ع) در حیطه مسائل اخلاقی و هفت حدیث در زمینه مباحث اعتقادی - معرفتی است که مؤلف با قلمی روان و با بیانی شیوا، به تفصیل و توضیح این احادیث پرنور پرداخته است.
کتاب حدیث زیست در ۱۰ فصل به زیور طبع آراسته شده که فصل نخست آن با عنوان «یک نگاه کلی» به بیان ضرورت تدریس چهل حدیث امام(ره) و عنوان‌هایی چون امام خمینی(ره) الگویی فراگیر، یگانگی اخلاق و سیاست با دیانت، انسان مطلوب خدا، اخلاق و برداشت‌ها، عرفان و نگاه‌ها، تجلی قرآن در نهج‌البلاغه و سیره عالمان در انتخاب 40 عدد حدیث می‌پردازد. 
حقیقت خویشتن خویش و جهاد بزرگ‌تر، ناخالصی (ریا)، خودبزرگ‌بینی (عُجب)، بزرگی کردن و برتری‌جویی (کبر)، آرزوی فروتر بودن دیگران (حسد)، دنیادوستی افراطی (حب دنیا)، خشم، عصبیت، دورویی (نفاق)، خواهش‌های کور و آرزوهای دور (هوی - طول امل)؛ اندیشه‌ورزی (تفکر)، انتخاب خدا به عنوان وکیل (توکل)، ترس و امید (خوف و رجا)، آزمون، صبوری، توبه، یاد خدا، غیبت، اخلاص، سپاسگزاری از خدا (شکر)، گریز از مرگ، وسوسه و شک و حضور قلب، لقاءالله و انواع قلب (اقسام قلب) فصل‌های دوم تا دهم این اثر را تشکیل می‌دهند.
نویسنده اثر اصلی‌ترین هدف نگارش این درس‌نامه را آشنایی خوانندگان و جوانان با یکی از مهم‌ترین کتب اخلاقی امام خمینی (ره) عنوان و ابراز امیدواری کرده است که پس از مطالعه آن، بر سر سفره پر برکت آثار این مرد الهی خصوصاً کتب اخلاقی‌شان، بنشینند و بهره‌مند شوند.
فهم ژرف فقیهانه از قرآن و حدیث در جان امام، شاگردی در محضر رجال اخلاقی و عرفانی، مجاهدت پیگیر در طول سالیان دراز در حیطه ستیز با دشمن‌ترین دشمنان (نفس اماره)، فهم استثنایی از تفسیر قرآن کریم، تقید به ساده‌زیستی و پیراستگی از پیوستن به دنیا و گسستگی از نام و نان، قدرت بلاغت بالا، نهیب‌های طبیبانه، پایبندی عاشقانه به فرمان‌های خدا و رسول و پیشوایان معصوم علیهم‌السلام، داشتن تخصص عمیق تفسیری و حدیثی و عرفانی و فلسفی، نیامیختن دانش‌های دیگر با دانش دین و تفسیر متون دینی به کمک یکدیگر و دشمن‌شناسی از ویژگی‌های کتاب چهل حدیث امام خمینی (ره) است که شرح و تدریس آن را ضروری کرده است.
کتاب حدیث زیست؛ درس‌نامه «شرح چهل حدیث» امام خمینی (ره) تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین علی رهبر در قطع رقعی، ۲۲۵ صفحه و شمارگان ۳۰۰ نسخه به تازگی از سوی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر شده است.