printlogo


رأی دادگاه برای دو پزشک سهل‌انگار
پرداخت دیه و معاینه رایگان بیماران بهزیستی
دو پزشک مشهدی که حین انجام یک عمل جراحی به واسطه کوتاهی در انجام وظیفه، موجب قتل غیرعمد یک بیمار شده بودند، پس از رسیدگی به پرونده در شعبه 146 دادگاه کیفری 2 مجتمع امام خمینی(ره) این شهر به پرداخت دیه و معاینه رایگان بیماران سازمان بهزیستی خراسان رضوی محکوم شدند.

بیماری که هیچ‌وقت درمان نشد!
زن جوان مدت‌ها بود که با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد و هر روز هم تحمل آن برایش سخت‌تر می‌شد. در نهایت پس از مشورت با چند پزشک و رفتن به این درمانگاه و آن مرکز درمانی تصمیم می‌گیرد برای همیشه از شر این گرفتاری که 
بر اساس گفته پزشکان تنها با عمل جراحی حل می‌شد، زیر تیغ جراحی برود.
از همین رو قرار می‌شود در یکی از مراکز درمانی مشهد عمل جراحی روی او انجام شود. پزشکانی هم که قرار بود این عمل را انجام دهند، مشخص شدند. همه چیز آمده بود جز هزینه درمان. بیمار هر طور بود با همراهی همسر و خانواده‌اش مبلغ مورد نیاز این عمل را فراهم می‌کند و زمان عمل تعیین می‌شود. همه چیز مرتب و طبق روال به نظر می‌رسد. پزشک معالج پس از آنکه بیمار آماده جراحی می‌شود، از راه می‌رسد و دستور انتقال او را به اتاق عمل می‌دهد. صدای بوق دستگاه‌های اتاق عمل کمی استرس به بیمار منتقل کرد؛ اما او تصور می‌کرد لحظاتی بعد، از درد چند ساله راحت می‌شود و زندگی عادی را در پیش می‌گیرد؛ اما نمی‌دانست ماجرا طور دیگری رقم خواهد خورد. متخصص بیهوشی دست به کار می‌شود. دو پزشک برای انجام عمل جراحی بر بالین بیمار حاضر و دست به کار می‌شوند. عمل جراحی مدتی به درازا می‌انجامد. همه چیز به پایان می‌رسد. مدتی پس از عمل، حال بیمار نه تنها رو به بهبودی نمی‌رود بلکه لحظه به لحظه بحرانی‌تر می‌شود. عملیات پزشکی برای بهبود این بیمار انجام می‌شود؛ اما دیگر هیچ فایده‌ای ندارد و او جانش را از دست می‌دهد.

تأیید قصور در قتل غیرعمد
با فوت زن بیمار، همسر و خانواده متوفی که در شوک فرورفته بودند و مقصر همه چیز را 
پزشک جراح و دیگر افراد دخیل در این عمل می‌دانستند، به دستگاه قضایی پناه آوردند و پس از طرح شکایتی در این زمینه، خواستار رسیدگی به ماجرا شدند. با دستور مقام قضایی در دادسرای مشهد، پرونده برای روشن شدن مقصران این واقعه تلخ به کمیسیون‌های مربوط ارجاع و بازپرس پرونده منتظر اعلام نظر کارشناسی می‌ماند.
چند روز بعد کارشناسان مربوط، دو پزشک دخیل در این درمان با هویت‌های خانم «م.ف» را 12/5 درصد و آقای «م.الف» را 37/5 درصد مقصر قتل غیرعمد زن بیمار معرفی کردند.
با روشن شدن ماجرای قصور این پزشکان مشهدی حین جراحی، هر دو متهم به دادسرا فراخوانده شده و مورد تحقیق قرار گرفتند. توضیحات ارائه شده از سوی دو پزشک متخلف به هیچ عنوان نتوانست آن‌ها را از اتهام وارده تبرئه کند و در نهایت پرونده پس از صدور کیفرخواست و جلب به دادرسی برای طی شدن دیگر مراحل قضایی راهی دادگاه شد.

پرداخت دیه و معاینه رایگان بیماران نیازمند
پرونده روی میز قاضی مجید شرقی شهری قرار گرفت و مانند روال تمامی پرونده‌ها، ابتدا مستندات پرونده مورد بررسی قرار گرفت و شاکیان و متهمان پرونده که دو پزشک مشهدی بودند، به دادگاه دعوت و از آن‌ها اخذ توضیح شد.
در حالی که همچنان نظریه اعلامی از سوی کمیسیون پزشکی، مصون از ایراد مانده بود حتی متهمان پرونده هم به کوتاهی‌های صورت گرفته تن دادند. در نهایت رئیس شعبه 146 دادگاه کیفری 2 مجتمع امام خمینی(ره) تصمیم نهایی را برای این پرونده گرفت و متهمان را در مرحله نخست به پرداخت 37/5 درصد و 12/5 درصد دیه کامل فرد مسلمان محکوم و از سوی دیگر برای پرداخت این دیه زمان تعیین کرد.
همچنین در قسمت دوم این رأی آمده بود که با توجه به اعلام رضایت متهمان برای انجام امور عام‌المنفعه هریک از پزشکان به 100 ساعت درمان رایگان بیماران سازمان بهزیستی بدل از سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم می‌شوند.
رئیس دادگاه پس از اعلام این رأی در پایان هم هشدار داد در صورتی که هریک از متهمان از اجرای رأی خودداری کنند در مرحله نخست یک چهارم تا یک دوم به میزان حبس افزوده و برای نوبت دوم، حکم حبس اجرا می‌شود.