printlogo


در یک نشست علمی مطرح شد
تبیین روایات اعتقاد منتظران را واکسینه می‌کند
نشست علمی «معیارهای تشخیص «مهدی» واقعی از مدعیان دروغین از منظر‌ آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)» در تالار سردار سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. در این نشست حجت‌الاسلام سیدهادی صالحی به ارائه بحث در موضوع یاد شده پرداخت که در ادامه بخش‌هایی از آن به نقل از «شبستان» مرور می‌شود.


 مدعیان شیعه و سنی
حجت‌الاسلام صالحی با بیان اینکه تبیین روایات مرتبط با اوصاف امام مهدی(عج) جامعه را درمقابل مدعیان دروغین واکسینه می‌کند، گفت: از شگردهای مدعیان دروغین این است معمولاً روایت و احادیث را به‌خوبی خوانده و یاد می‌گیرند و از آن‌ها به نفع خود سوءاستفاده می‌کنند.
وی با اشاره به ضرورت‌های این بحث، اظهار کرد: در همه دوره‌های تاریخ اسلام با مدعیان دروغین در میان اهل سنت و شیعه مواجه بوده‌ایم و به نظر می‌رسد این روند ادامه خواهد داشت. البته فضای جامعه به‌گونه‌ای است که مردم فکر می‌کنند مدعیان فقط مربوط به شیعیان می‌شوند در حالی که از میان اهل سنت نیز ادعاهای مهدوی مطرح شده و همیشه این سوءاستفاده‌ها رواج داشته است.
این استاد حوزه و دانشگاه در بررسی علت‌های این آسیب و طرح این ادعاها، تصریح کرد: باید به اصول اعتقادی بازگردیم. اگر امروزه کسی در توحید شبهه کرد حکم به ارتداد او می‌دهند، در نبوت نیز اگر کسی چه از شیعه و چه از اهل سنت ادعای نبوت کرد، اعدام می‌شود، در معاد و عدل هم نمی‌شود وارد شد چون باز به ارتداد می‌رسیم. پس تنها جایی که برای مدعیان دروغین باقی می‌ماند و می‌شود روی آن دست گذاشت، امامت است.
وی تأکید کرد: برای کسی ثمری ندارد که مثلاً بگوید امیرالمؤمنین(ع) هستم یا با حضرت امیر(ع) ارتباط دارم... فقط مهدویت است که به دلیل زنده بودن امام زمان(عج)، ادعایش فواید دنیوی برای مدعیان در پی دارد.
حجت‌الاسلام صالحی با اشاره به سابقه سی و چندساله خود در مطالعات بهاییت، گفت: در دین هر امری باید به‌گونه‌ای ارائه شود که کامل باشد، بنابراین باید برای مقابله با مدعیان دروغین واکسن‌هایی موجود باشد.

انواع ادعای مدعیان
معمولاً سه نوع ادعا از سوی مدعیان دروغین مطرح می‌شود؛ نخست آن‌هایی که می‌گویند من امام زمان(عج) هستم؛ دوم آن‌هایی که ادعای ارتباط با حضرت(عج) را دارند و سوم آن‌ها که می‌گویند امام زمان(عج) ظهور کرده و اکنون در فلان شهر است! در این حالت من به عنوان یک روحانی در شهر و روستایی که سکونت دارم سه وظیفه را عهده‌دار هستم، نخست، حافظ خودم باشم و در چاه این افکار نیفتم، چون برخی مدعیان شواهد و کراماتی هم عرضه می‌کنند، دوم بتوانم مردم‌ را از این شبهات حفظ کنم و سوم، اگر بتوانم، دست مدعی دروغین را رو کنم.
حجت الاسلام صالحی اضافه کرد: من برای پژوهش سراغ قرآن رفتم و سپس وارد مباحث تورات و انجیل شدم و مباحث بشارت‌ها و شرح‌های آن‌ها را مطالعه کردم، پس از آن کتاب‌های مرتبط با آیات مهدوی را بررسی کردم تا در حدود سال‌های 84 و 85 به کتاب «منتخب‌الاثر» آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) رسیدم؛ همان سال‌ها پیشنهاد دادم درس تخصصی بهاییت در حوزه علمیه ایجاد شود.
این کارشناس مهدوی درباره معیارهای تشخیص مهدی واقعی از مدعیان دروغین مهدویت، ابراز کرد: برای آنکه مدعیان دروغین را شکست دهیم باید دستاویزی داشته باشیم؛ در تورات(عهد عتیق) مسئله اثنی‌عشر آمده که البته تحریف معنوی شده و به جای امام از آن به 12رئیس تعبیر کرده‌اند! این عدد 12 از مسائلی است که اگر به آن اعتقاد داشته باشیم و نهادینه شود دیگر با مشکل درست کردن امام سیزدهم و چهاردهم مواجه نمی‌شویم، چنان‌که دارودسته احمد بصری امام چهاردهم هم دارند!

واکسن اعتقادی
وی با تأکید بر ضرورت بیان این مسائل به مردم به عنوان واکسن اعتقادی، گفت: در انجیل و زبور اشاره‌های متعدد به دولت مهدوی شده، از آن جمله که در زبور می‌فرماید: پایه حکومتش بر عدالت است و کمربند قسط بربسته است. بشارت‌های قرآن درباره مهدی موعود(عج) دو نوع است: نخست، آیاتی که به‌صراحت اشاره دارند؛ مثل «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ» (105، انبیاء) و دوم، آیاتی که ارتباطشان با مهدویت به‌واسطه روایات مشخص می‌شود.
حجت‌الاسلام صالحی با بیان اینکه نخستین تصریح مهدوی روایات تأکید بر همین بحث اثنی‌عشر بودن ائمه(ع) است، گفت: در این باره روایات بسیار زیادی داریم. از اهل‌سنت 61حدیث در منتخب‌الاثر آمده که تصریح دارد عدد ائمه(ع) 12 و آخرین آن‌ها مهدی(عج) است. درباره نام امام زمان(عج) نیز احادیثی است و می‌دانیم همنام جدشان حضرت محمد(ص) و کنیه ایشان کنیه پیامبر(ص) است بنابراین علی‌محمد، غلام‌احمد و غضنفر و... نیست.
وی افزود: از دیگر تصریحات روایی، سال تولد حضرت مهدی(عج) است؛ ایشان به‌طورقطع متولد 255 هجری‌قمری هستند. مرحوم دوانی در کتابی به منابع اهل سنت بر این تاریخ تولد استناد می‌کند. پنجم، محل ولادت حضرت حجت(عج) که سامراست، آن‌ها که به علی‌محمد شیرازی و امثال او پیوستند و جنگیدند، اصلاً درباره این ویژگی‌ها نپرسیدند.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تصریح کرد: آیت‌الله العظمی صافی(ره) 54حدیث در منتخب‌الاثر آورده که مجموع این اوصاف را بیان می‌کند، از شگردهای مدعیان دروغین است که این احادیث را به‌خوبی خوانده و یاد می‌گیرند و از آن‌ها به نفع خود سوءاستفاده می‌کنند.
وی با بیان اینکه با استناد به ویژگی‌های ظاهری حضرت مهدی(عج) نیز می‌توان مدعیان دروغین را کنار زد، گفت: همچنین است امامتِ حضرت حجت(عج) در کودکی و نسب و نژاد حضرت(عج). درباره اینکه ایشان از نسل امیرالمؤمنین(ع) است 225حدیث، از نسل حضرت زهرا(س) است 202حدیث، از نسل امام حسین(ع) است 208حدیث، نهمین نفر از نسل امام حسین(ع) است 160حدیث، هفتمین نفر از نسل امام باقر(ع) است 127حدیث، ششمین نفر از نسل امام صادق(ع) است 112حدیث، پنجمین نفر از نسل امام کاظم(ع) است 115حدیث، چهارمین نفر از نسل علی‌بن موسی(ع) است 11حدیث، پسرِ پسرِ امام هادی(ع) است 107حدیث، کسی است که نام پدرش حسن(ع) است 108حدیث و مادرش کنیز است 11حدیث وجود دارد.

دروغ‌های محض
حجت‌الاسلام صالحی تأکید کرد: این تصریحات روایی ثابت می‌کند آنچه مدعیان دروغین همچون قادیانی و سودانی می‌گویند، دروغ محض است چون هیچ یک از این ویژگی‌ها در آن‌ها نیست.
وی با اشاره به تصریح روایات به خصوصیات دولت موعود، بیان کرد: درباره پر کردن زمین از عدالت توسط امام مهدی(عج) 148حدیث، نابودی باطل 51حدیث، فراوانی اموال 14حدیث، عرضه گنج‌های زمین 19حدیث، تکمیل عقول مردم 10حدیث، مسلمان شدن همه عالم 22حدیث و بازگشت مردم به قرآن و سنت بی‌شمار حدیث از اهل بیت(ع) به یادگار مانده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: درباره محل قیام حضرت بقیةالله الاعظم(عج) 11حدیث، تعداد 313نفره یاران اولیه ایشان 28حدیث، ندای آسمانی 52حدیث، علائم حتمیه 63حدیث، نزول عیسی(ع) 39حدیث و اینکه امام مهدی(عج) امامِ بر عیسی خواهد بود 36حدیث و اینکه معجزات و میراث همه انبیا را دارد 15حدیث وجود دارد. اگر این‌ها به‌خوبی تبیین شود مردم متوجه می‌شوند همه این‌ها مختص یک شخص است که از سوی خدا تعیین شده نه آن‌ها که ادعای دروغ کرده و عده‌ای بی‌خبر را با خود همراه می‌کنند.